Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Papir­tigeren er døende

Kromann Reumert
05/02/2018
Papir­tigeren er døende
Fra den 1. juli 2018 træder kravet om pligt til at anvende "elektroniske kommunikationsmidler" ved udbud i kraft. Det betyder, at kommunikationen og udvekslingen af materiale mellem ansøgere, tilbudsgivere og ordregivere fremover skal ske digitalt.


Gennem længere tid har vi set, at ordregivere i højere grad digitaliserer udbudsprocesserne, både når materialet stilles til rådighed for ansøgere og tilbudsgivere og i forbindelse med indhentelse af ansøgninger og tilbud.

Fra sommeren 2018 træder pligten til at anvende såkaldte "elektroniske kommunikationsmidler" i kraft. Det betyder, at al kommunikation i forbindelse med udbudsprocedurer og ved indgåelse af kontrakter efter udbudslovens afsnit II og III skal ske digitalt. Der er ikke krav om, at den samlede kommunikation skal være digital, når der indgås kontrakter under tærskelværdierne med klar grænseoverskridende interesse. Her skal ordregiveren, som hidtil, kun annoncere på udbud.dk.

For udbud offentliggjort ved udbudsbekendtgørelse inden den 1. juli 2018 gælder de gældende regler fortsat. Ordregivere kan naturligvis, som det allerede er tilfældet, vælge at lave rene digitale udbud.


Krav til elektronisk kommunikation


I forbindelse med at udbudsverdenen går digitalt, vil der blive stillet en række materielle og særlige tekniske krav til den "elektroniske kommunikation", som ordregivere kommer til at bruge:

  • Måden at kommunikere på skal være gratis og almindeligt tilgængelig på ikke-diskriminerende vis.

  • Måden at kommunikere på skal overholde en række tekniske krav til dataintegriteten. Fortroligheden af indholdet i ansøgninger og tilbud skal sikres gennem kryptering. Derudover skal ansøgninger og tilbud tidsstemples.

  • Som udgangspunkt stilles der også krav til, at en eventuel platform eller database skal være kompatibel med almindelige anvendte måder at kommunikere på. Systemet skal eksempelvis kunne behandle almindeligt brugte filformater som eksempelvis pdf.

  • Kræver udbuddets særlige art, at der skal benyttes mere specielle filformater, er udgangspunktet, at brugen heraf skal stilles til rådighed for ansøgere og tilbudsgivere. Hvis det ikke kan lade sig gøre, er der dog mulighed for at anvende anden kommunikation – herunder traditionel post – men kun til den del af udbuddet, hvor det er nødvendigt.



Kravene i praksis

I praksis medfører kravene, at der ikke kan anvendes f.eks. e-mails til udbudsprocedurens korrespondance og tilbudsafgivelser. Ordregivere vil i stedet skulle benytte en digital platform eller udbudsportal, der understøtter kravene til både adgang, sikkerhed og tekniske funktioner. Til forskel fra visse udbud i dag vil det betyde, at al korrespondance og udveksling af dokumenter bliver samlet ét sted.

Læs bekendtgørelsens regler for den elektroniske kommunikation.

Bemærk desuden, at pligten til at anvende det såkaldte eESPD trådte i kraft den 1. januar 2018.







 




Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Biodiversitet ligger højt på den politiske agenda og kommer i fremtiden til at blive en større del af offentlige udbud. Hvor meget fylder biodiversitet i dag og på længere sigt? Det kommer vi ind på i denne episode, som er relevant for bøde offentlige ordregivere og private tilbudsgivere.
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Kan man som privat tilbudsgiver påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige? Det kommer Anja Piening, specialist i udbudsret, nærmere ind på her.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Region Syddanmarks annullering af udbud udfordret ved klagenævnet
Region Syddanmarks annullering af udbud udfordret ved klagenævnet
11/10/2024
Udbud
Hvad betyder vedtagelsen af "Listing Act" for udstedere af gældsinstrumenter og kapitalandele?
Hvad betyder vedtagelsen af "Listing Act" for udstedere af gældsinstrumenter og kapitalandele?
29/10/2024
EU-ret, Udbud
System- eller brugerfejl? Spørgsmål gik "off-road" på udbudsportalen
System- eller brugerfejl? Spørgsmål gik "off-road" på udbudsportalen
04/11/2024
Udbud
Er en bil bare en bil, når der gennemføres sortimentsudbud?
Er en bil bare en bil, når der gennemføres sortimentsudbud?
14/11/2024
Udbud
1, 2, 3 endelige tilbud - eller hvad?
1, 2, 3 endelige tilbud - eller hvad?
18/11/2024
Udbud
Nye afgørelser fra Klagenævnet for udbud
Nye afgørelser fra Klagenævnet for udbud
19/11/2024
Udbud
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted