Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Overblik: Nye regler for salg til forbrugere

IUNO
24/02/2022
Overblik: Nye regler for salg til forbrugere
IUNO logo
Købeloven er opdateret og tager nu større hensyn til de mange digitale tjenester, der udbydes til forbrugere. Forbrugeres rettigheder er nu udvidet, og gælder blandt andet også aftaler om levering af digitalt indhold og digitale tjenester. IUNO giver her et overblik over de væsentligste ændringer i købeloven. I de kommende uger kan du se frem til nyhedsbreve, der går i dybden med ændringerne.

De nye ændringer vil komme til at påvirke virksomheder, der handler med forbrugere på flere punkter:


Nu dækker reglerne også digitale tjenester

Reglerne for salg til forbrugere ændres, så aftaler om levering af digitale tjenester/andre tjenester eller varer med digitalt indhold nu også falder ind under reglerne for forbrugerkøb i købeloven. Reglerne dækker altså ikke kun køb i traditionel forstand, men også, når en forbruger modtager en digital tjeneste eller digitalt indhold mod at opgive personoplysninger. På den måde sidestilles køb af fysiske og digitale varer og tjenesteydelser i højere grad end hidtil.


Abonnementer på digitale ydelser

Ved aftaler om abonnement på digitalt indhold eller varer med digitale elementer, såsom musik og podcasttjenester, skal sælgeren kunne bevise, at ydelsen ikke havde mangler under leveringsperioden og i indtil to år efter levering af ydelsen - alt efter hvilken af de to perioder der er længst. Hvis virksomheden ikke kan dokumentere, at den leverede tjeneste ikke havde mangler i denne periode, vil man gå ud fra, at den leverede tjeneste havde mangler ved leveringen.


Reklamationsfrister

For varer med digitalt indhold gælder det også, at reklamationsfristen udløber på samme tidspunkt som leveringsperioden. Det betyder, at forbrugeren kan reklamere i hele leveringsperioden, men ikke umiddelbart efter perioden er udløbet. Ved løbende levering af digitalt indhold eller en digital tjeneste gælder det, at forbrugeren kan reklamere indenfor to måneder efter leveringsperioden og under hele leveringsperioden.


Fra seks måneder til tolv måneder

Formodningsreglen i købelovens § 77 a, stk. 3 ændres også. Før ændringen i købeloven, var det sådan, at en mangel opdaget inden for de første 6 måneder efter levering, formodes for at være til stede ved levering, og derfor var det leverandørens ansvar at bevise, at det ikke var tilfældet. Nu er formodningsreglen ændret, så mangler opdaget inden for det første år, formodes at være til stede ved levering, med mindre den erhvervsdrivende kan bevise andet.


Fra passende afslag til forholdsmæssigt afslag

Før ændringen havde forbrugeren ret til passende afslag ved mangler, hvor forbrugeren nu har ret til forholdsmæssigt afslag. Det vil sige, at forbrugeren ikke længere kan kræve afslag for en mangel, der ikke betyder, at varen er mindre værd.


Garantier i reklamer

Med den opdaterede købelov er garantier, der fremgår af reklamer, bindende for garantigiveren. Det gælder også selvom, der eksisterer en anden garantierklæring, der er mindre krævende for garantigiveren.


IUNO mener

Ændringerne i købeloven betyder, at forbrugerne har fået flere rettigheder. Det er derfor vigtigt for jer som producenter og sælgere at være opmærksomme på ændringerne og hvad de kan betyde for jer.


IUNO anbefaler, at I bliver opmærksomme på de nye frister og prøver at dokumentere jeres produkter eller tjenesters tilstand ved levering. I bør også være særligt opmærksomme på ikke at garantere ting, i enten reklamer eller på jeres hjemmeside, der går ud over, hvad der rimeligt kan forventes af produkterne eller tjenesterne f.eks. i forbindelse med priser i reklamer og på hjemmesider. Særligt som leverandører af digitale tjenester, eller varer med digitalt indhold, bør I være opmærksomme på ændringer i jeres forbrugeres rettigheder.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Artiklen er forfattet af:
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Online shopping - kan virksomheden sætte ind overfor misbrug af forbrugernes returrettigheder?
Online shopping - kan virksomheden sætte ind overfor misbrug af forbrugernes returrettigheder?
27/03/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Upcycling ud fra et varemærke- og markedsføringsretligt perspektiv
Upcycling ud fra et varemærke- og markedsføringsretligt perspektiv
03/04/2024
E-handel og markedsføring, Immaterialret
Seneste nyt på markedsføringsfronten - nedslagspunkter fra Forbrugerombudsmandens praksis
Seneste nyt på markedsføringsfronten - nedslagspunkter fra Forbrugerombudsmandens praksis
08/04/2024
E-handel og markedsføring
Irmapigen sejrede i Sø- og Handelsretten
Irmapigen sejrede i Sø- og Handelsretten
09/04/2024
Immaterialret, E-handel og markedsføring
Kommende revidering af EU-reguleringen af betalingstjenester
Kommende revidering af EU-reguleringen af betalingstjenester
04/04/2024
E-handel og markedsføring, EU-ret, Finansiering og bankret
Retningslinjer for bæredygtige aftaler i landbrugssektoren vedtaget
Retningslinjer for bæredygtige aftaler i landbrugssektoren vedtaget
15/04/2024
Konkurrenceret, E-handel og markedsføring, EU-ret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted