Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Ordregivers vide skøn ved bedømmelse af kvalitative kriterier var ikke overskredet, og udbudslovens “enfant terrible”, § 160, kunne ikke ændre herpå

Bird & Bird
09/11/2016
Ordregivers vide skøn ved bedømmelse af kvalitative kriterier var ikke overskredet, og udbudslovens “enfant terrible”, § 160, kunne ikke ændre herpå
Klagenævnet for Udbud har den 14. oktober 2016 konstateret, at ordregiver hverken havde overskrevet grænsen i sit evalueringsskøn af et tilbud eller i øvrigt handlet usagligt. Klagers påstand om, at ordregiver havde handlet i strid med ligebehandlings- og gennemsigtighedsprincippet i udbudslovens § 2 samt §§ 160 og 161 blev dermed ikke taget til følge.


Faktum

Lyngby-Taarbæk Kommune (Kommunen) udbød den 29. april 2016 en kontrakt om køb og installering af sorteringsanlæg til Stadsbiblioteket i Lyngby. Udbuddet blev gennemført som et offentligt udbud efter udbudsloven.

Tildelingskriteriet var angivet som det økonomisk med fordelagtige tilbud på grundlag af bedste forhold mellem pris og kvalitet med underkriterierne Pris (20 %) og Kvalitet (80 %), og til underkriteriet Kvalitet var fastsat 4 vægtede delkriterier: Kapacitet, Design, Service og Support og Funktionalitet.

Ved udløbet af tilbudsfristen havde Kommunen modtaget 4 tilbud, heraf 2 fra Axiell Danmark A/S (Axiell). Kommunen valgte den 14. juni 2016 at tildele kontrakten til Lyngsoe Systems A/S, der efter Kommunens opfattelse havde afgivet det økonomisk med fordelagtige tilbud.

Den forbigående tilbudsgiver, Axiell, klagede på baggrund af tildelingsbeslutningen til Klagenævnet den 24. juni 2016. Klagen blev ikke tildelt opsættende virkning, eftersom betingelsen om "fumus boni juris" – med andre ord, at klagen skal have noget på sig – ikke var opfyldt.

Klagen drejede sig om delkriterierne "Design" og "Service og Support". Ifølge Axiell skulle Klagenævnet konstatere, at Kommunen havde handlet i strid med ligebehandlings- og gennemsigtighedsprincippet, jf. udbudslovens § 2 samt §§ 160 og 161, ved netop under disse to delkriterier at have evalueret Axiells tilbud i strid med evalueringsmetoden beskrevet i tilbudsmaterialet samt i strid med de i Axiells tilbud anførte oplysninger. På baggrund af den påståede overtrædelse skulle Klagenævnet annullere tildelingsbeslutningen.

Kommunen nedlagde påstand om, at klagen ikke blev taget til følge.


Klagenævnet udtaler


I sine præmisser til beslutningen om, hvorvidt klagen skulle tillægges opsættende virkning, fremhæver Klagenævnet, at det alene tilsidesætter Kommunens skøn ved bedømmelsen af tilbudsgivernes opfyldelse af kvalitative kriterier, hvis Kommunen åbenbart har overskredet den vide beføjelse, der gælder for evalueringsskønnet, eller hvis Kommunen har handlet usagligt. Klagenævnet understreger således den faste praksis om, at den ikke erstatter ordregivers skøn med sit eget.

De forhold, som af Axiell blev gjort gældende under sagens skriftveksling, kunne ikke føre til et andet resultat end oprindeligt antaget under Klagenævnets behandling af spørgsmålet om opsættende virkning. Det var på denne baggrund ikke muligt at fastslå, at Kommunen havde handlet i strid med ligebehandlings- og gennemsigtighedsprincippet i henhold udbudslovens § 2 samt §§ 160 og 161, hvorfor klagers påstand ikke blev taget til følge.


Kommentar


Kendelsen understreger, at Klagenævnet ifølge fast praksis ikke erstatter ordregivers skøn ved den kvalitative tilbudsbedømmelse med sit eget, og at dette skøn kun tilsidesættes, såfremt Kommunen åbenbart har overskredet den vide grænse tillagt denne i evalueringen eller i øvrigt handlet usagligt.

Kendelsen er interessant, da den er et eksempel på, at tilbudsgiver påberåber sig den omdiskuterede lovbestemmelse i udbudslovens § 160, hvorefter ordregiver skal angive den systematik, som denne benytter i evalueringen af tilbuddene med henblik på at identificere det økonomisk mest fordelagtige tilbud.

Klagenævnets stillingtagen i sagen kaster lys over detaljeringsgraden af Kommunens oplysningspligt i udbudsmaterialet. Det må således antages, at Kommunen ikke er forpligtet til at oplyse ethvert tænkeligt element af, hvad et kvalitativt underkriterium eller delkriterium sigter efter. Kommunen havde i udbudsmaterialet på udførlig vis beskrevet, hvad der lå i de to omdiskuterede delkriterier, herunder hvad der vægtede positivt i forbindelse med evalueringen, hvilket altså, ifølge Klagenævnet, var tilstrækkeligt til, at der ikke var sket overtrædelse af reglerne.

Endvidere understreger kendelsen, at en Axiells uenighed med Kommunens vurdering af et kvalitativt underkriterium ikke kan føre til, at ligebehandlingsprincippet er overtrådt, medmindre denne vurdering er åbenlyst i strid med den på forhånd fastlagte evalueringsmetode eller usaglig.

 






 







 
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Kan man som privat tilbudsgiver påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige? Det kommer Anja Piening, specialist i udbudsret, nærmere ind på her.
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Biodiversitet ligger højt på den politiske agenda og kommer i fremtiden til at blive en større del af offentlige udbud. Hvor meget fylder biodiversitet i dag og på længere sigt? Det kommer vi ind på i denne episode, som er relevant for bøde offentlige ordregivere og private tilbudsgivere.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Ordregiver havde ikke foretaget et sagligt skøn over rammeaftales værdi inden tildeling i medfør af udbudslovens afsnit V. Rammeaftalen blev dog alligevel tildelt i medfør af afsnit V.
Ordregiver havde ikke foretaget et sagligt skøn over rammeaftales værdi inden tildeling i medfør af udbudslovens afsnit V. Rammeaftalen blev dog alligevel tildelt i medfør af afsnit V.
10/09/2024
Udbud
Kan man forsvare ukonditionsmæssighed?
Kan man forsvare ukonditionsmæssighed?
12/09/2024
Udbud
Mens vi venter på nye kendelser... Årsberetning 2023 fra Klagenævnet for Udbud
Mens vi venter på nye kendelser... Årsberetning 2023 fra Klagenævnet for Udbud
19/09/2024
Udbud
Bird & Bird vinder voldgiftssag om EU sanktionsregler og russisk kul
Bird & Bird vinder voldgiftssag om EU sanktionsregler og russisk kul
26/09/2024
Udbud, Kontraktret
Regeringen varsler: Flere ændringer på vej på udbudsrettens område
Regeringen varsler: Flere ændringer på vej på udbudsrettens område
03/10/2024
Udbud
Region Syddanmarks annullering af udbud udfordret ved klagenævnet
Region Syddanmarks annullering af udbud udfordret ved klagenævnet
11/10/2024
Udbud
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted