Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Ordregivers pligt til fyldestgørende begrundelse for tildelingsbeslutning

Bird & Bird
21/06/2019
Ordregivers pligt til fyldestgørende begrundelse for tildelingsbeslutning
Bird & Bird logo
Klagenævnet for Udbud har den 13. juni 2019 truffet afgørelse om, at ordregiver har pligt til at give forbigåede tilbudsgivere en tilstrækkeligt begrundet redegørelse for de relevante grunde for tildelingsbeslutningen.

Faktum

I juni 2018 udbød Rudersdal Kommune, Allerød Kommune og Hørsholm Kommune samt Fredensborg Affald A/S (herefter "ordregiver") en rammeaftale om indkøb af affaldsbeholdere til indsamling af genanvendelige fraktioner. Ved udløbet af fristen for afgivelse af tilbud havde ordregiver modtaget tre tilbud fra henholdsvis Plastic Omnium AB, PWS Danmark A/S og Joca Trading A/S.

Efter ordregivers beslutning om tildeling af kontrakten til Plastic Omnium AB, indsendte Joca Trading A/S en klage vedrørende adskillige punkter ved selve udbudsproceduren, herunder konditionsmæssighedsvurderingen af de to øvrige tilbudsgivere, bl.a. fordi en indleveret vareprøve ikke opfyldte materialets krav.

Derudover påstod klager også, at ordregivers begrundelse for tildelingsbeslutning ikke var tilstrækkelig fyldestgørende. Der var i brevet fra ordregiver oplyst om point for de kvalitative kriterier for de berørte tilbudsgivere samt oplysning om, at det vindende tilbud havde ”udmærket sig i forhold til tilbud fra JOCA Trading A/S på pris, fremsendt dokumentation for kvalitet og tilbudt serviceaftaler, mens tilbud fra JOCA Trading A/S har udmærket sig på miljø.” Selve vurderingen, der lå bag de opnåede point, var alene oplyst, for så vidt angår klagers eget tilbud.


Klagenævnet udtaler


Vedrørende vareprøven udtaler klagenævnet, at det ikke var et klart og utvetydig krav, at vareprøven skulle være dokumentation for overholdelse af kravene i udbudsmaterialet, herunder kravspecifikationen. Det fremgik ikke, at ordregiver ville foretage en konditionsmæssighedsvurdering af vareprøven i forhold til samtlige krav i kravspecifikationen, ligesom det ikke fremgik, at manglende opfyldelse af kravene ville føre til, at tilbuddet blev anset for ukonditionsmæssigt.

Derimod fremgik det af udbudsbetingelserne, at der ved evalueringen af vareprøven ville blive lagt vægt på, hvor æstetisk og harmonisk beholderen fremstod, at tømningssituationen var funktionel og robust, samt at konstruktionen af beholderen var udformet med fokus på at gøre beholderne robuste, så de ikke blev ødelagt ved daglig brug, tømning, vind og vejr.

Vedrørende klagers påstand om ordregivers mangelfulde begrundelse udtalte klagenævnet generelt, at en tildelingsbeslutning skal være ledsaget af en tilstrækkelig fyldestgørende begrundelse. Dette betyder, at det skal være muligt for samtlige tilbudsgivere at vurdere, at tilbudsevalueringen er sket i henhold til den evalueringsmetode, der fremgår af udbudsmaterialet.

Derudover udtalte klagenævnet, at en sådan begrundelse almindeligvis må indeholde en pointangivelse samt en forklaring af de centrale elementer, der har været udslagsgivende for bedømmelsen af såvel den vindende tilbudsgiver som den forbigåede.

I det konkrete tilfælde fandt klagenævnet, at der ikke medfulgte nærmere oplysninger om det vindende tilbuds karakteristika og fordele, hvorfor begrundelsen ikke var tilstrækkelig fyldestgørende. Ordregiver fandtes derfor at have handlet i strid med udbudslovens § 71, stk. 4, nr. 2.

Klagenævnet fastslog ved samme lejlighed, at en utilstrækkelig begrundelse i henhold til fast praksis ikke i sig selv kan føre til annullation af tildelingsbeslutningen.

Klagers påstande blev ikke taget til følge udover påstanden om mangelfuld begrundelse, og klager blev derfor påbudt at betale sagsomkostningerne på 30.000 kr.


Bird & Birds kommentarer


Kendelsen er ikke skelsættende i sit indhold, men det er dog værd at bemærke, at tilbudsgiver i denne sag vurderes konditionsmæssig, uanset at en indleveret vareprøve ikke overholdt materialets krav.

Dette bygger klagenævnet på en konkret vurdering af, hvad formålet med vareprøven i denne sag var, hvilket synes som en ganske pragmatisk tilgang, som næppe altid kan forventes.

Det kan derfor nok anbefales, at man fra start gør det ganske klart, om en vareprøve SKAL være identisk med den, som senere leveres, og om der her kan eller skal ske en vurdering af konditionsmæssigheden, af vareprøven.

Set med tilbudsgiveres øjne er det på samme måde vigtigt at gøre opmærksom på, hvis en vareprøve IKKE overholder kravene, idet man påtænker at levere et produkt, som ikke er identisk med vareprøven i forbindelse med kontrakten, hvis materialet i øvrigt levner mulighed herfor.

For så vidt angår den relative begrundelse til tilbudsgiverne, som klager i denne sag får ret i, kan det bemærkes, at en lovlig gennemført evaluering jo ikke falder med en dårlig eller sparsom begrundelse, idet man under klagesagen eller eventuelt i stand still perioden kan uddybe, hvorfor det materielle resultat af evalueringen er korrekt.

For alle parters skyld er det dog utvivlsomt at foretrække, at ordregiver rent faktisk redegør for de forhold, som man lovligt har tillagt vægt i vurderingen, for at undgå unødige klager og mistanke om urent trav, når processen rent faktisk er gået efter bogen.

 



 
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Kan man som privat tilbudsgiver påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige? Det kommer Anja Piening, specialist i udbudsret, nærmere ind på her.
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Biodiversitet ligger højt på den politiske agenda og kommer i fremtiden til at blive en større del af offentlige udbud. Hvor meget fylder biodiversitet i dag og på længere sigt? Det kommer vi ind på i denne episode, som er relevant for bøde offentlige ordregivere og private tilbudsgivere.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Region Syddanmarks annullering af udbud udfordret ved klagenævnet
Region Syddanmarks annullering af udbud udfordret ved klagenævnet
11/10/2024
Udbud
Hvad betyder vedtagelsen af "Listing Act" for udstedere af gældsinstrumenter og kapitalandele?
Hvad betyder vedtagelsen af "Listing Act" for udstedere af gældsinstrumenter og kapitalandele?
29/10/2024
EU-ret, Udbud
System- eller brugerfejl? Spørgsmål gik "off-road" på udbudsportalen
System- eller brugerfejl? Spørgsmål gik "off-road" på udbudsportalen
04/11/2024
Udbud
Er en bil bare en bil, når der gennemføres sortimentsudbud?
Er en bil bare en bil, når der gennemføres sortimentsudbud?
14/11/2024
Udbud
1, 2, 3 endelige tilbud - eller hvad?
1, 2, 3 endelige tilbud - eller hvad?
18/11/2024
Udbud
Nye afgørelser fra Klagenævnet for udbud
Nye afgørelser fra Klagenævnet for udbud
19/11/2024
Udbud
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted