Nyt EU-direktivforslag til yderligere harmonisering af insolvensretten - herunder "pre-packs"
Med forslaget til direktivet søger EU yderligere harmonisering af insolvensretten i forlængelse af implementering i dansk ret i juli 2022 af reglerne om bl.a. forebyggende rekonstruktion baseret på EU-direktiv 2019/1023, som du kan læse om her.
EU-Kommissionens forslag indeholder en række tiltag, herunder
- Minimumsharmonisering af omstødelsesregler,
- En pligt for ledelsen til indgivelse af egen begæring om insolvensbehandling senest 3 måneder efter konstatering af insolvens,
- Adgang for kurator til centrale registre om bl.a. bankkonti og
- Forenklet afvikling af insolvente virksomheder med under 10 ansatte og balance/omsætning under DKK 15 mio.
Herudover, og nok mest interessant, stilles der forslag om en formaliseret proces forud for egentlig insolvensbehandling, hvor salget af en virksomhed kan planlægges for så at blive gennemført, når den egentlig insolvensbehandling påbegyndes. Processen kaldes en "pre-pack-proces".
En "pre-pack" er et kendt fænomen, som har været anvendt både i Danmark og globalt i mange år. En "pre-pack" er kendetegnet ved, at en overdragelse af en virksomhed (eller en del heraf) forhandles med en køber inden indledning af formel insolvensbehandling, hvorefter overdragelsen først gennemføres af en kurator efter indledning af en formel insolvensbehandling. En "pre-pack" er på nuværende tidspunkt ikke undergivet egentlig regulering i dansk ret, dvs. gennemførelse heraf sker på uformelt grundlag under (streng) iagttagelse af bl.a. princippet om ligebehandling af kreditorerne.
En "pre-pack" er særligt relevant, hvis virksomheden er i risiko for at miste værdi, såfremt markedet/kunderne/medarbejderne mv. bliver informeret om insolvensen, uden at der samtidigt offentliggøres en løsning, hvor virksomheden fortsætter som going concern.
De af Europa-Kommissionen foreslåede regler indebærer, at der udpeges en tilsynsførende (monitor), som skal inddrages i en forberedelsesfase (preparation phase), hvor den tilsynsførende får til opgave at dokumentere forhandlingerne, udtale sig om, hvorvidt salgsbestræbelserne har været konkurrenceudsat, transparente og på markedsvilkår, samt anbefale en foretrukken byder og erklære, at det bedste bud i processen ikke udgør en kreditorforringende disposition. Alt sammen noget, som indgår i en "pre pack" proces i dag, men som altså her formaliseres.
Efter forberedelsesfasens afslutning påbegyndes en afviklingsfase (liquidation phase), hvor den tilsynsførende udpeges som kurator og herefter med skifterettens tiltrædelse gennemfører overdragelsen på de vilkår, som blev aftalt under forberedelsesfasen. En overdragelse gennemført ved en "pre-pack-proces" kan inkludere tvangsoverdragelse af gensidigt bebyrdende aftaler, som virksomheden er afhængig af.
Der stilles også forslag om afvikling af insolvente "mikrovirksomheder" uden udpegelse af en kurator. "Mikrovirksomheder" omfatter virksomheder med færre end 10 medarbejdere og en omsætning/balance på under DKK 15 mio.
Der vil alene skulle udpeges en kurator efter anmodning, og hvis de hermed forbundne omkostninger kan dækkes af virksomheden eller af den part, der anmoder om udpegelse af en kurator. Den del af forslaget går noget mod andre strømninger i den nuværende danske lovgivning og fokus på området, hvor en kurator i alle konkursramte selskaber - uanset størrelse - bl.a. skal vurdere, om der er grundlag for f.eks. omstødelse, konkurskarantæne og/eller involvering af politiet. Dette bl.a. for at modarbejde og forebygge økonomisk kriminalitet, herunder i forhold til skatte- og momsunddragelse, hvidvask, terrorfinansiering osv.
Der er som sagt kun tale om et EU-direktivforslag på nuværende tidspunkt, så meget kan nå at ændre sig, ligesom det først skal vedtages i EU og herefter implementeres, før det bliver gældende ret i Danmark. Vi følger dog allerede nu processen omkring lovforslaget tæt og vil opdatere jer igen, når der er væsentligt nyt om de foreslåede regler.