Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Nye retningslinjer: Private virksomheders krav om udlevering af CPR-nummer

Bech-Bruun
14/01/2015
Nye retningslinjer: Private virksomheders krav om udlevering af CPR-nummer
Forbrugerombudsmanden har udsendt et notat, der fastsætter rammerne for, hvornår private virksomheder må stille krav om, at privatpersoner skal udlevere deres CPR-nummer til virksomheden.


Det fremgår af et nyt notat fra Forbrugerombudsmanden, at private virksomheder kun kan forlange en privatpersons CPR-nummer oplyst hvis:

Det fremgår af lovgivningen, eller
Udleveringen af CPR-nummeret er sagligt begrundet, og personen har givet sit udtrykkelige samtykke.
Området er reguleret af persondataloven og markedsføringsloven. Forbrugerombudsmandens notat beskriver forholdet mellem de to regelsæt og har på baggrund af praksis fastsat retningslinjer for, hvornår private virksomheder kan indhente og behandle personers CPR-numre.

Persondataloven
Persondataloven er hovedloven på området og indeholder regler for, hvornår private virksomheder må indsamle, registrere og bruge oplysninger om en privatpersons CPR-nummer.

Som udgangspunkt må en privat virksomhed behandle CPR-numre, når det står i lovgivningen, eller når 1) den private person har givet sit udtrykkelige samtykke til behandlingen, og 2) der samtidig er et relevant og sagligt formål med behandlingen.

Persondataloven regulerer dog ikke, hvornår en privat virksomhed har krav på at få udleveret en persons CPR-nummer. Persondataloven kan dermed ikke om afgøre, om en virksomhed kan afvise at indgå aftale med en kunde, som ikke vil give samtykke til registrering og brug af sit CPR-nummer.

Hvad er et relevant og sagligt formål?
Et relevant og sagligt formål kan være løbende mellemværender (for eksempel abonnementer eller medlemskaber) mellem kunden og virksomheden. Et relevant og sagligt formål kan også være, når praktiske eller administrative hensyn gør, at CPR-nummeret skal registreres for at sikre entydig identifikation. Konkrete eksempler på, hvornår indhentelse af CPR-nummer er sagligt begrundet, er:

  • Abonnement hos mobiltelefonselskab og medlemskab af fitnesscenter

  • Lejeforhold

  • Når en virksomhed stiller et produkt til rådighed for kunden, som kunden skal tilbagelevere til virksomheden.


Krav om samtykke
Virksomheden må dog kun behandle CPR-nummeret, hvis den (foruden et relevant og sagligt formål) har indhentet kundens udtrykkelige samtykke til registrering eller brug af CPR-nummeret. Samtykket skal være frivilligt, specifikt og informeret.

Markedsføringsloven
Efter markedsføringsloven skal private virksomheder udvise god markedsføringsskik. Når en virksomhed ønsker at få udleveret en persons CPR-nummer, skal det derfor vurderes, om kravet er i overensstemmelse med god markedsføringsskik.

I kravet om god markedsføringsskik ligger også et saglighedskrav, selvom dette ikke er lovfæstet som i persondataloven. En virksomhed kan således kun bede personen om samtykke til registrering af dennes CPR-nummer, hvis formålet med anmodningen kan anses for sagligt under hensyn til aftaleforholdet mv.

Derfor bliver der set på, hvad formålet med udleveringen af CPR-nummeret er, for eksempel virksomhedens administrative hensyn, og om dette formål relativt nemt kan opnås på anden måde. Som eksempler fra praksis, hvor virksomheden normalt ikke har en saglig grund til at kræve CPR-nummer, kan nævnes:

Kontante køb i fysisk forretning, når produktet (ikke abonnement mv.) bliver udleveret i forretningen eller udbringes til køberen
Køb med særlige betalingsinstrumenter i forretning/e-handel (for eksempel betalingskort/mobiltelefoner), hvor købet ikke har karakter af et løbende mellemværende
Udlevering af vare/tilbagebetaling ved returnering af varer.
Når en virksomhed har en saglig og relevant begrundelse for at bede om CPR-nummer, og derfor lovligt kan gøre det, skal det i markedsføringen tydeligt fremgå, at oplysning om CPR-nummer er en forudsætning for eksempelvis indgåelse af aftalen.

Hvis kunden oplyser sit CPR-nummer via en hjemmeside, skal overførslen heraf ske krypteret. En virksomhed, der ønsker at besvare en e-mail fra en privat person, hvori personen selv har sendt sit personnummer uden brug af kryptering, bør undlade at medtage personnummeret ved besvarelse.

Yderligere information
Kontakt partner Thomas Munk Rasmussen for yderligere information om reglerne om brug af CPR-numre og andre personoplysninger.

Læs Forbrugerombudsmandens notat her

 




Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Østre Landsret skærper bøde for reklamer med alkohol over for børn og unge
Østre Landsret skærper bøde for reklamer med alkohol over for børn og unge
27/09/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Netbutik får konfiskeret sin fortjeneste fra salg af skjulte abonnementer
Netbutik får konfiskeret sin fortjeneste fra salg af skjulte abonnementer
07/10/2024
E-handel og markedsføring
Forbrugerombudsmanden griber ind over for influenter
Forbrugerombudsmanden griber ind over for influenter
09/10/2024
E-handel og markedsføring
Opfordring til tagging ulovligt i Danmark
Opfordring til tagging ulovligt i Danmark
23/10/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
04/11/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Dyre ord: Millionbøde for vildledende miljøudsagn
Dyre ord: Millionbøde for vildledende miljøudsagn
21/11/2024
E-handel og markedsføring
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted