Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Arrangementer Find juridisk specialist Domme
Om Jurainfo Bliv samarbejdspartner Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Artikel

Nye retningslinjer og mærkningsordning for el-produkter

Bech Bruun
28/08/2020
295
Nye retningslinjer og mærkningsordning for el-produkter
Bech Bruun logo
Forbrugerombudsmanden har sammen med en række branche- og interesseorganisationer fastlagt retningslinjer for, hvornår og hvordan et el-produkt må markedsføres som ”grønt” eller ”klimavenligt”. Derudover indeholder retningslinjerne en mærkningsordning, de

Forbrugerombudsmanden står sammen med Dansk Energi, De Frie Energiselskaber, Energisammenslutningen, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Forbrugerrådet Tænk, Rådet for Grøn Omstilling og Landbrug og Fødevarer bag nye retningslinjer for el-handleres brug af klimamæssige udsagn ved markedsføring af strøm. Retningslinjerne er tilgængelige her.


Retningslinjerne fastsætter krav til brug af klimamæssige udsagn i markedsføringen af el-produkter og skaber fælles rammer for, hvornår og hvordan el-leverandører kan bruge udsagn som ”grøn strøm” i deres markedsføring, uden at forbrugerne bliver vildledt.


Herudover indeholder retningslinjerne en mærkningsordning, der skal gøre det nemmere for forbrugerne at gennemskue, om et el-produkt er grønt og klimavenligt.


Retningslinjerne skal ses som et supplement til Forbrugerombudsmandens generelle vejledning om miljømæssige og etiske påstande, som er tilgængelig her.


Den generelle miljøvejledning stiller et grundlæggende krav om en livscyklusvurdering ved anvendelse af fritstående miljømæssige udsagn. En egentlig livscyklusvurdering er dog ikke anvendelig for el-produkter, da alle kunder får leveret strøm, der er produceret ved en blanding af traditionelle energikilder og vedvarende energikilder.


De nye retningslinjer for el-produkter udgør derfor en undtagelse fra miljøvejledningens generelle krav om en livscyklusvurdering ved anvendelse af fritstående miljømæssige udsagn. El-handlerne skal dog i øvrigt overholde miljøvejledningen, når de bruger miljømæssige eller etiske udsagn i markedsføringen.


Ny mærkningsordning

Efter retningslinjerne gælder det, at en el-handler kun kan anvende klimamæssige udsagn som fx ”grøn strøm”, ”klimavenlig” strøm og ”energi fra vindmøller” mv. ved markedsføring af el-produkter, når produktet er baseret 100 procent på vedvarende energikilder.


Den nye mærkningsordning indeholder to kategorier. Den ene kategori – ét grønt blad – er til el-leverandører, der leverer strøm baseret på 100 procent vedvarende energi. Mens den anden og bedre kategori – to grønne blade – er til el-leverandører, der ud over de 100 procent  vedvarende energi har gennemført andre klimatiltag, som begrænser udledningen af drivhusgasser.


For begge mærkninger gælder der en række dokumentationskrav. El-handleren skal kunne dokumentere, at denne køber strøm fra vedvarende energianlæg svarende til det forbrug, el-kunderne har på aftaler om klimaprodukter.


Dokumentationen skal ske ved, at el-handleren fremlægger oprindelsesgarantier og individuelle deklarationer, som mindst svarer til det samlede elforbrug, el-handlerens kunder har brugt gennem aftaler om klimaprodukter.


For lovligt at kunne markedsføre sig med to grønne blade, skal el-handleren i tillæg til ovenstående gennemføre klimatiltag, som begrænser udledningen af drivhusgasser. Klimaeffekten af klimatiltaget skal være ikke ubetydelig, hvilket betyder at el-handleren skal lave klimatiltag, som er egnet til at kunne neutralisere et klimaudslip, der svarer til mindst 100 procent af det antal kWh om året, som kunden forventes at bruge.


El-handleren skal kunne dokumentere klimatiltaget, som el-handleren beskriver i sin markedsføring.


Bech-Bruuns kommentar

Forbrugerombudsmanden offentliggjorde lanceringen af de nye retningslinjer tilbage i januar 2020. Retningslinjerne skulle egentlig være trådt i kraft 1. juni 2020, men efter aftale mellem parterne bag retningslinjerne blev ikrafttrædelsen udskudt til 1. september 2020.


Retningslinjerne skal ses som et led i Forbrugerombudsmandens øgede fokus på at styrke sin indsats overfor virksomheders brug af miljø- eller klimavenlige udsagn i markedsføringen, som også fremgår af Forbrugerombudsmandens nyligt offentliggjorte årsberetning.


Bech-Bruun følger udviklingen på området tæt og står klar med vejledning og besvarelse af spørgsmål til de nye retningslinjer og mærkningsordning. 

Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os. Du finder kontaktoplysningerne nedenfor.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores nyhedsservice her.
Bech Bruun logo
København
Langelinie Allé 35
2100 København Ø
72 27 00 00
72 27 00 27
info@bechbruun.com
Aarhus
Værkmestergade 2
8000 Aarhus C
New York
412 West 15th Street, 15th
New York 10011
Shanghai
No.1440 Yan'an Middle Road
Suite 2H08, Jing'an District
200040 Shanghai
Ledige jobs
Jurainfo logo
Annoncér dit stillingsopslag her og nå ud til mere end 29.000 månedlige besøgende

Juridiske nyheder & artikler

Hold dig opdateret på de seneste juridiske nyheder eller søg blandt de mere end 4.000 artikler som allerede er udgivet. Vi har samlet det vigtigste viden ét sted.

Juridiske kurser & arrangementer

Find nemt dit næste kursus eller anden relevant efteruddannelse inden for dit felt. Søg på tværs af fagområder fra en række forskellige udbydere.

Find Juridisk Specialist

Brug for en advokat? Søg efter verificerede specialister på tværs af advokatbranchen og find en specialist inden for det område, hvor du søger råd og vejledning.

Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vælg selv dine interesseområder og modtag juridisk nyt fra landets førende specialister.
Tilmeld dig nu
Artikler, der kunne være relevante for dig
Ny dom fra EU-Domstolen afklarer regler om oprindelsesmærkning af fødevarer
Ny dom fra EU-Domstolen afklarer regler om oprindelsesmærkning af fødevarer
09/10/2020
E-handel og markedsføring
Ulovligt telefonsalg: Forbruger­ombudsmanden politianmelder to energiselskaber
Ulovligt telefonsalg: Forbruger­ombudsmanden politianmelder to energiselskaber
28/09/2020
E-handel og markedsføring
Nye vejledninger til influenters markedsføring af fødevarer
Nye vejledninger til influenters markedsføring af fødevarer
10/09/2020
E-handel og markedsføring
Ændring af AVMS-direktivet: Ny lovgivning for TV og medietjenester
Ændring af AVMS-direktivet: Ny lovgivning for TV og medietjenester
09/09/2020
E-handel og markedsføring, Øvrige
Forbrugerombudsmanden: Tavshedsklausuler i forbrugeraftaler er ugyldige
Forbrugerombudsmanden: Tavshedsklausuler i forbrugeraftaler er ugyldige
03/09/2020
E-handel og markedsføring, Kontraktret, Øvrige
Nye retningslinjer og mærkningsordning for el-produkter
Nye retningslinjer og mærkningsordning for el-produkter
28/08/2020
E-handel og markedsføring, Energi og forsyning
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske online-platform samt formidler af juridisk viden. Her finder du juridiske nyheder, kurser og arrangementer. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
Vandtårnsvej 77, DK-2860 Søborg
E-mail: kontakt@jurainfo.dk
CVR-nr. 38375563
© 2020 Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted