Nye retningslinjer og mærkningsordning for el-produkter
Forbrugerombudsmanden står sammen med Dansk Energi, De Frie Energiselskaber, Energisammenslutningen, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Forbrugerrådet Tænk, Rådet for Grøn Omstilling og Landbrug og Fødevarer bag nye retningslinjer for el-handleres brug af klimamæssige udsagn ved markedsføring af strøm. Retningslinjerne er tilgængelige her.
Retningslinjerne fastsætter krav til brug af klimamæssige udsagn i markedsføringen af el-produkter og skaber fælles rammer for, hvornår og hvordan el-leverandører kan bruge udsagn som ”grøn strøm” i deres markedsføring, uden at forbrugerne bliver vildledt.
Herudover indeholder retningslinjerne en mærkningsordning, der skal gøre det nemmere for forbrugerne at gennemskue, om et el-produkt er grønt og klimavenligt.
Retningslinjerne skal ses som et supplement til Forbrugerombudsmandens generelle vejledning om miljømæssige og etiske påstande, som er tilgængelig her.
Den generelle miljøvejledning stiller et grundlæggende krav om en livscyklusvurdering ved anvendelse af fritstående miljømæssige udsagn. En egentlig livscyklusvurdering er dog ikke anvendelig for el-produkter, da alle kunder får leveret strøm, der er produceret ved en blanding af traditionelle energikilder og vedvarende energikilder.
De nye retningslinjer for el-produkter udgør derfor en undtagelse fra miljøvejledningens generelle krav om en livscyklusvurdering ved anvendelse af fritstående miljømæssige udsagn. El-handlerne skal dog i øvrigt overholde miljøvejledningen, når de bruger miljømæssige eller etiske udsagn i markedsføringen.
Ny mærkningsordning
Efter retningslinjerne gælder det, at en el-handler kun kan anvende klimamæssige udsagn som fx ”grøn strøm”, ”klimavenlig” strøm og ”energi fra vindmøller” mv. ved markedsføring af el-produkter, når produktet er baseret 100 procent på vedvarende energikilder.
Den nye mærkningsordning indeholder to kategorier. Den ene kategori – ét grønt blad – er til el-leverandører, der leverer strøm baseret på 100 procent vedvarende energi. Mens den anden og bedre kategori – to grønne blade – er til el-leverandører, der ud over de 100 procent vedvarende energi har gennemført andre klimatiltag, som begrænser udledningen af drivhusgasser.
For begge mærkninger gælder der en række dokumentationskrav. El-handleren skal kunne dokumentere, at denne køber strøm fra vedvarende energianlæg svarende til det forbrug, el-kunderne har på aftaler om klimaprodukter.
Dokumentationen skal ske ved, at el-handleren fremlægger oprindelsesgarantier og individuelle deklarationer, som mindst svarer til det samlede elforbrug, el-handlerens kunder har brugt gennem aftaler om klimaprodukter.
For lovligt at kunne markedsføre sig med to grønne blade, skal el-handleren i tillæg til ovenstående gennemføre klimatiltag, som begrænser udledningen af drivhusgasser. Klimaeffekten af klimatiltaget skal være ikke ubetydelig, hvilket betyder at el-handleren skal lave klimatiltag, som er egnet til at kunne neutralisere et klimaudslip, der svarer til mindst 100 procent af det antal kWh om året, som kunden forventes at bruge.
El-handleren skal kunne dokumentere klimatiltaget, som el-handleren beskriver i sin markedsføring.
Bech-Bruuns kommentar
Forbrugerombudsmanden offentliggjorde lanceringen af de nye retningslinjer tilbage i januar 2020. Retningslinjerne skulle egentlig være trådt i kraft 1. juni 2020, men efter aftale mellem parterne bag retningslinjerne blev ikrafttrædelsen udskudt til 1. september 2020.
Retningslinjerne skal ses som et led i Forbrugerombudsmandens øgede fokus på at styrke sin indsats overfor virksomheders brug af miljø- eller klimavenlige udsagn i markedsføringen, som også fremgår af Forbrugerombudsmandens nyligt offentliggjorte årsberetning.
Bech-Bruun følger udviklingen på området tæt og står klar med vejledning og besvarelse af spørgsmål til de nye retningslinjer og mærkningsordning.