Forbrugerombudsmanden griber ind over for influenter
Forbrugerombudsmanden har besluttet at politianmelde en række influencere for i alt 9 overtrædelser af markedsføringsloven og samtidig påpeget reglerne over for andre influencere for i alt 31 overtrædelser. Disse sager kan få stor betydning for alle influencere, især dem, der henvender sig til børn og unge under 18 år.
Med politianmeldelserne og påmindelserne understreger Forbrugerombudsmanden, at alle influencers opslag på sociale medier skal overholde markedsføringslovens krav – uanset om opslagene er reklame eller ej. Det er allerede kendt, at opslag med kommercielt indhold skal markeres tydeligt som reklame, men markedsføringsloven indeholder også andre krav end blot forbuddet mod skjult reklame.
Sagerne er særlig vigtige for de influencere, der selv eller hvis indhold specifikt henvender sig til børn og unge. Forbrugerombudsmanden vurderer, at disse influencere ikke må dele opslag, der indeholder alkohol eller energidrikke, og heller ikke indhold, der viser farlige handlinger eller tilsidesætter sikkerhed. Dette gælder, uanset om indholdet er reklame eller ej.
Forbrugerombudsmandens vurdering bygger på antagelsen om, at influencere driver erhvervsvirksomhed, og at alt indhold, de poster på sociale medier, betragtes som produkter fra deres virksomhed. Derfor skal influencere, ligesom andre erhvervsdrivende, følge markedsføringsloven i alle deres aktiviteter på sociale medier.
Læs mere om de enkelte sager på Forbrugerombudsmandens hjemmeside her