Netbutik får konfiskeret sin fortjeneste fra salg af skjulte abonnementer
Forbrugerombudsmanden modtog flere klager fra forbrugere, der havde opdaget, at de var blevet tilmeldt et løbende abonnement og havde betalt for dette i flere måneder uden deres vidende. På baggrund af disse klager politianmeldte Forbrugerombudsmanden Fialipo ApS den 9. november 2020 for at overtræde markedsføringslovens §§ 5 og 6 om vildledende markedsføring.
Fialipo.dk brugte de kortoplysninger, som forbrugerne indtastede ved køb, til også at trække de månedlige betalinger for abonnementet. Udover vildledningen på deres egen hjemmeside blev Fialipo også dømt for at vildlede på Google Shopping, hvor forbrugerne heller ikke blev informeret om abonnementet ved køb.
Virksomheden erkendte overtrædelserne, men var uenig i både størrelsen af bøden og konfiskationen, som Forbrugerombudsmanden havde indstillet til. Retten i Roskilde skærpede dog sanktionen og lagde vægt på, at overtrædelserne havde stået på i 8,5 måned, og at den vildledende praksis var et centralt element i netbutikkens forretningsmodel. Det blev også bemærket, at virksomheden tidligere var blevet advaret om reglerne af Forbrugerombudsmanden.
Som en formildende omstændighed vurderede retten dog, at overtrædelserne ikke var bevidste, grove eller gentagne, men snarere var begået ved uagtsomhed. Derudover blev der taget hensyn til sagsbehandlingstiden i sagen.
Du kan læse mere om sagen på Forbrugerombudsmandens hjemmeside her