Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Nye regler for markedsføring af ejendomsfonde

Bech Bruun
22/01/2018
Nye regler for markedsføring af ejendomsfonde
Forvaltere af alternative investeringsfonde (FAIF'ere) er underlagt særlige regler, når de markedsfører ejendomsfonde, som er alternative investeringsfonde, såkaldte "ejendoms-AIF'ere".

Markedsføringskravene reguleres først og fremmest af FAIF-loven, men som noget nyt skal FAIF'ere også sørge for at overholde de nye markedsføringskrav i den såkaldte PRIIP-forordning, der trådte i kraft 1. januar 2018.

Forordningen indebærer skærpede krav til markedsføring - og overholder FAIF'en ikke reglerne, kan det have konsekvenser i form af betydelige bøder.

Hvem kan markedsføringen målrettes? Enhver FAIF, der forvalter en ejendoms-AIF, skal ifølge FAIF-loven stille en række oplysninger til rådighed for ejendoms-AIF'ens investorer, inden investorerne investerer i fonden.


Velbegrundet skøn


Formålet er, at investorerne skal være i stand til at foretage et velbegrundet skøn før en eventuel investering i ejendoms-AIF'en.

Kravene, som ejendoms-AIF'en skal overholde i sin markedsføring, afhænger her af, hvilken type investor markedsføringen af ejendoms-AIF'en målrettes.

En FAIF, der har tilladelse til at forvalte ejendoms-AIF'er, kan uden særskilt tilladelse markedsføre andele i ejendoms-AIF'er til professionelle investorer i overensstemmelse med FAIF-reglerne.

Professionelle investorer er i grove træk defineret som finansielle virksomheder og andre virksomheder, der opfylder to af følgende krav til virksomhedens størrelse: En balancesum på mindst 20.000.000 euro, en nettoomsætning på mindst 40.000.000 euro eller en egenkapital på mindst 2.000.000 euro.


Nyder ikke samme beskyttelse


Ejendoms-AIF'er kan også uden særskilt tilladelse markedsføres til investorer, som investerer mere end 100.000 euro og erklærer sig bekendt med de risici, der er forbundet med den påtænkte investering.

Disse investorer betegnes ofte som semiprofessionelle og nyder ikke den samme investorbeskyttelse efter FAIF-loven som detailinvestorer.

En FAIF kan ikke uden videre markedsføre andele i ejendoms-AIF'er til detailinvestorer, som er investorer, der ikke er professionelle. Hvis ejendoms-AIF'ere skal markedsføres over for detailinvestorer, kræver det Finanstilsynets særskilte tilladelse, og samtidig skal der overholdes strengere investorbeskyttelsesregler i forhold til detailinvestorerne. FAIF'en skal således bl.a. stille et dokument med væsentlig investorinformation til rådighed for detailinvestorer.


PRIIP-forordningen


PRIIP-forordningen trådte i kraft 1. januar 2018 og indebærer, at der fremover skal udarbejdes et dokument med central information ("KID") for sammensatte og forsikringsbaserede investeringsprodukter (såkaldte PRIIP'er), når disse udbydes til detailinvestorer.

Der gælder dog en særlig undtagelse i PRIIP-forordningen for FAIF'er, der er underlagt forpligtelsen til at udarbejde et dokument med væsentlig investorinformation, da disse FAIF'ere ikke er forpligtet til også at udarbejde et dokument med central information før 31. december 2019.

Det skal dog bemærkes, at FAIF'er, der markedsfører ejendoms-AIF'er til semiprofessionelle investorer (men altså ikke detailinvestorer) modsat skal udarbejde en KID efter PRIIP-forordningen allerede i dag. Sanktionen ved overtrædelse af PRIIP-forordningen er hård, da Finanstilsynet kan pålægge administrative bøder på op til 5.000.000 euro eller 3 pct. af den samlede omsætning for juridiske personer og 700.000 euro for fysiske personer.

 






Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her.
JURA § info logo
Søborg
Vandtårnsvej 62B
2860 Søborg
kontakt@jurainfo.dk
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vælg selv dine interesseområder og modtag juridisk nyt fra landets førende specialister.
Tilmeld dig nu
Faglige videoer, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Juridiske kandidater er i høj kurs
Mange virksomheder oplever, at det er svært at tiltrække kompetent juridisk arbejdskraft. Men det behøver det ikke nødvendigvis være - Hvordan kommer vi ind på i denne video hvor vi fortæller om vores erfaringer med markedet og giver gode råd til hvordan du får fat i de rigtige kandidater.
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Mange virksomheder er ikke opmærksomme på at udvide force majeure-begrebet i deres kontrakter og flere anvender begrebet helt forkert. Bliv klogere på hvornår noget er en force majeure-begivenhed og hvornår du kan benytte en force majeure-klausul ved manglende leveringer.
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2022 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted