Har din virksomhed tjek på de nye tilgængelighedskrav til produkter og tjenester?
![Har din virksomhed tjek på de nye tilgængelighedskrav til produkter og tjenester?](https://jurainfo.dk/storage/4328/conversions/Iphone_telefon_mobil-medium.jpg)
Hvilke ændringer vil kræve markering?
Ordlyden af den nye § 11 c i markedsføringsloven henviser til "retoucherede reklamebilleder, hvor kroppens facon, størrelse eller hud er ændret". Der er derfor sigtet efter mærkning af ændringer, som giver en falsk fysisk fremtoning. Lovforslaget nævner eksempelvis billeder, hvor muskler er gjort større, taljen er gjort smallere, halsen eller ben er gjort længere, ansigtet eller næsen er gjort smallere eller bredere, og øjne eller læber er gjort større eller mindre. Det fremgår også specifikt af bemærkningerne, at ansigt og hoved er omfattet, således at ændringer af f.eks. næse eller pander vil være omfattet. Det fremgår derimod også af lovforslaget, at fjernelse af røde øjne og ændring af øjen- eller hårfarve falder uden for mærkningskravet.
Derudover fremgår det af lovforslaget, at influencere, som direkte eller indirekte modtager betaling for et produkt, er omfattet af reglerne. Mærkningspligten vil derfor også være gældende, hvis der anvendes retoucherede billeder, eksempelvis i forbindelse med promovering af et nyt produkt.
Der er lagt op til, at mærkningen skal ske ved brug af et fælles statsligt mærke.
Manglende mærkning vil være strafbelagt
I sidste ende vil det være Forbrugerombudsmanden, der som den kompetente tilsynsmyndighed for overholdelse af markedsføringsloven skal foretage vurderingen af, om et reklamebillede er retoucheret og dermed omfattet af mærkningspligten. Til brug i denne vurdering vil Forbrugerombudsmanden kunne kræve, at det oprindelige billede indsendes, så en sammenligning kan ske.
Ved vurderingen af bødens størrelse vil der blive lagt vægt på overtrædelsens grovhed og den erhvervsdrivendes omsætning, jf. markedsføringslovens sædvanlige principper i forhold til overtrædelse. Hvis der er tale om en virksomhed, vil bødens størrelse skulle fastsættes efter den for nyligt indførte bødemodel (gældende pr. 1. januar 2022), hvor de erhvervsdrivende inddeles i otte kategorier efter deres størrelse målt på omsætning, og hvor der for hver kategori er fastsat tre overordnede bødeniveauer.
Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.