Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Nye mærkningsregler på vej for retoucherede billeder

Kromann Reumert
16/09/2022
Nye mærkningsregler på vej for retoucherede billeder
Kromann Reumert logo
Erhvervsministeriet har i løbet af sommeren sendt et udkast til et lovforslag om mærkningspligt ved retoucherede reklamebilleder til høring (høringsfristen var den 18. august 2022). Lovforslagets formål er blandt andet at modvirke den eventuelle negative påvirkning, som børn og unge udsættes for igennem urealistiske reklamebilleder. Hvis loven bliver vedtaget, er det Erhvervsministeriets forventning, at loven vil træde i kraft den 1. juli 2023.

Hvilke ændringer vil kræve markering?

Ordlyden af den nye § 11 c i markedsføringsloven henviser til "retoucherede reklamebilleder, hvor kroppens facon, størrelse eller hud er ændret". Der er derfor sigtet efter mærkning af ændringer, som giver en falsk fysisk fremtoning. Lovforslaget nævner eksempelvis billeder, hvor muskler er gjort større, taljen er gjort smallere, halsen eller ben er gjort længere, ansigtet eller næsen er gjort smallere eller bredere, og øjne eller læber er gjort større eller mindre. Det fremgår også specifikt af bemærkningerne, at ansigt og hoved er omfattet, således at ændringer af f.eks. næse eller pander vil være omfattet. Det fremgår derimod også af lovforslaget, at fjernelse af røde øjne og ændring af øjen- eller hårfarve falder uden for mærkningskravet.

Derudover fremgår det af lovforslaget, at influencere, som direkte eller indirekte modtager betaling for et produkt, er omfattet af reglerne. Mærkningspligten vil derfor også være gældende, hvis der anvendes retoucherede billeder, eksempelvis i forbindelse med promovering af et nyt produkt.


Der er lagt op til, at mærkningen skal ske ved brug af et fælles statsligt mærke.


Manglende mærkning vil være strafbelagt

I sidste ende vil det være Forbrugerombudsmanden, der som den kompetente tilsynsmyndighed for overholdelse af markedsføringsloven skal foretage vurderingen af, om et reklamebillede er retoucheret og dermed omfattet af mærkningspligten. Til brug i denne vurdering vil Forbrugerombudsmanden kunne kræve, at det oprindelige billede indsendes, så en sammenligning kan ske.


Ved vurderingen af bødens størrelse vil der blive lagt vægt på overtrædelsens grovhed og den erhvervsdrivendes omsætning, jf. markedsføringslovens sædvanlige principper i forhold til overtrædelse. Hvis der er tale om en virksomhed, vil bødens størrelse skulle fastsættes efter den for nyligt indførte bødemodel (gældende pr. 1. januar 2022), hvor de erhvervsdrivende inddeles i otte kategorier efter deres størrelse målt på omsætning, og hvor der for hver kategori er fastsat tre overordnede bødeniveauer.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Bliv klogere på whistleblowerloven, herunder hvilke virksomheder, der har pligt til at etablere en whistleblowerordning.
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Mange virksomheder er ikke opmærksomme på at udvide force majeure-begrebet i deres kontrakter og flere anvender begrebet helt forkert. Bliv klogere på hvornår noget er en force majeure-begivenhed og hvornår du kan benytte en force majeure-klausul ved manglende leveringer.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Hvornår er en advokatundersøgelse relevant?
Hvornår er en advokatundersøgelse relevant?
10/04/2024
Øvrige, Compliance
Irmapigen sejrede i Sø- og Handelsretten
Irmapigen sejrede i Sø- og Handelsretten
09/04/2024
Immaterialret, E-handel og markedsføring
Ansvaret for cybersikkerhed ligger hos ledelsen
Ansvaret for cybersikkerhed ligger hos ledelsen
08/04/2024
Persondata, Compliance, Øvrige
Den europæiske mediefrihedslov – en ny beskyttelse af pressefrihed og journalister i EU
Den europæiske mediefrihedslov – en ny beskyttelse af pressefrihed og journalister i EU
09/04/2024
EU-ret, Øvrige, Medieret
Retningslinjer for bæredygtige aftaler i landbrugssektoren vedtaget
Retningslinjer for bæredygtige aftaler i landbrugssektoren vedtaget
15/04/2024
Konkurrenceret, E-handel og markedsføring, EU-ret
Refusion via rejsebureau
Refusion via rejsebureau
11/04/2024
Øvrige, Transportret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted