Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Nye energieffektivitetskrav til skibe træder i kraft den 1. januar 2023

Bech-Bruun
16/11/2022
Nye energieffektivitetskrav til skibe træder i kraft den 1. januar 2023
Bech-Bruun logo
Med det øgede fokus på klimaændringer har IMO indført en række initiativer for at reducere emissioner af drivhusgasser i skibsfarten. Fra den 1. januar 2023 træder IMO’s kortsigtede energieffektivitetskrav til eksisterende skibe i kraft. Herefter vil der gælde nye tekniske og operationelle krav til eksisterende skibes energieffektivitet.

De kortsigtede IMO-tiltag

I april 2018 vedtog IMO en indledende strategi med henblik på at reducere drivhusgasemissioner fra skibe. Strategien fastlagde en række målsætninger, herunder et kortsigtet mål om en reduktion af drivhusgas emissioner fra lastskibe med 40% inden 2030.


I tråd med IMO’s kortsigtede reduktionsmålsætning vedtog IMO i juni 2021 nye energieffektivitetskrav til eksisterende skibe. Energy Efficiency Existing Ship Index (EEXI) sætter nye tekniske krav til skibets energieffektivitet, mens Carbon Intensity Indicator (CII) sætter nye operationelle krav til skibets anvendelse.


De nye energieffektivitetskrav er implementeret i dansk ret under bekendtgørelse nr. 1425 af 28. oktober 2022 om forebyggelse mod forurening fra skibe, som trådte i kraft den 1. november 2022. EEXI- og CII-kravet er indeholdt i bekendtgørelsens bilag 6, og efterlevelse vil først være påkrævet ved det først kommende syn placeret efter den 1. januar 2023.

Det tekniske energieffektivitetskrav (EEXI)

EEXI er en udvidelse af det eksisterende energieffektivitetskrav for nye skibe (EEDI). Alle eksisterende skibe over 400 bruttotonnage, uanset hvilket år skibet blev bygget, vil blive underlagt EEXI-kravet.


Konkret har IMO foreslået to tekniske skibsmodifikationer med henblik på skibes efterlevelse af EEXI-kravet. For begge tekniske skibsmodifikationer har IMO udstedt resolutioner med retningslinjer for deres implementering. Den første foreslåede skibsmodifikation er en begrænsning af skibets propelakselkraft (SHaPOLi). Den anden foreslåede skibsmodifikation er en begrænsning af skibets motorkraft (EPL).


Det forventes, at SHaPOLi og EPL kan indføres i forbindelse med den regelmæssige vedligeholdelse af skibet. Det må derudover forventes, at begge skibsmodifikationer vil medføre, at skibets maksimale hastighedskapacitet reduceres med ca. 25%.


Verifikation af skibets efterlevelse af EEXI-kravet vil blive dokumenteret ved notering i skibets internationale energieffektivitetscertifikat.

Det operationelle energieffektivitetskrav (CII)

CII er et årligt klassificeringssystem for skibe over 5.000 bruttotonnage. Skibe får tildelt en rating fra A til E hvert år, hvor E er den laveste rating. Hvis et skib modtager en E-rating for et enkelt år eller en D-rating i tre år i træk, skal den skibsspecifikke driftsplan (SEEMP) revideres med henblik på indarbejdelse af de nødvendige korrigerende tiltag, for at skibet kan opnå en rating på minimum C.


Gennem CII-kravet vil et skibs udledte CO2 pr. lastekapacitet og sømil blive udregnet. På den baggrund kan det gennem et skibs CII-rating illustreres, hvor energieffektivt et skib transporterer gods eller passagerer. Den årlige CII beregnes ud fra data indberettet efter DCS-ordningen. Frem mod 2030 bliver kravene til de enkelte CII-ratings skærpet. De første ratings af skibes operationelle energieffektivitet vil herefter være tilgængelige fra 2024.

Påvirkning af shippingaktiviteter

For igangværende og nye befragtningsaftaler skal bortfragtere såvel som befragtere være opmærksomme på, at EEXI-kravet kan medføre en ændring af skibets aftalte beskrivelse og specifikationer. Derudover forventes CII-kravet at sætte nye markedsbaserede forventninger til skibets tidligere anvendelse, ligesom ændringer i CII-ratingen kan få betydning for forholdet mellem bort- og befragter, og ved et eventuelt videresalg. BIMCO arbejder i den forbindelse på en CII-klausul, der dog endnu ikke er offentliggjort.


De nye energieffektivitetskrav forventes at få en vidtrækkende påvirkning af shippingbranchen.


Hos Bech-Bruun kan vores specialister rådgive om de nye energieffektivitetskrav og deres påvirkning af igangværende og fremtidige shippingaktiviteter.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Juridiske kandidater er i høj kurs
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Juridiske kandidater er i høj kurs
Mange virksomheder oplever, at det er svært at tiltrække kompetent juridisk arbejdskraft. Men det behøver det ikke nødvendigvis være - Hvordan kommer vi ind på i denne video hvor vi fortæller om vores erfaringer med markedet og giver gode råd til hvordan du får fat i de rigtige kandidater.
Eksterne investorer - Hvor, hvornår og hvordan?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Eksterne investorer - Hvor, hvornår og hvordan?
Mange iværksætter overvejer før eller siden om de skal have eksterne investorer ind. Hvad skal man gøre sig af overvejelser inden man vælger at tage investorer ind i sin virksomhed?
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Mange virksomheder er ikke opmærksomme på at udvide force majeure-begrebet i deres kontrakter og flere anvender begrebet helt forkert. Bliv klogere på hvornår noget er en force majeure-begivenhed og hvornår du kan benytte en force majeure-klausul ved manglende leveringer.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Personalemangel ved bagagehåndtering kan være en usædvanlig omstændighed
Personalemangel ved bagagehåndtering kan være en usædvanlig omstændighed
10/10/2024
Transportret, Forsikring og erstatning
Opfordring til tagging ulovligt i Danmark
Opfordring til tagging ulovligt i Danmark
23/10/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Parkeringsselskab har opkrævet rykkergebyrer uden dokumentation for, at rykkerbreve faktisk kom frem
Parkeringsselskab har opkrævet rykkergebyrer uden dokumentation for, at rykkerbreve faktisk kom frem
30/10/2024
Insolvens og rekonstruktion, Øvrige
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
04/11/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Lang forsinkelse i horisonten
Lang forsinkelse i horisonten
06/11/2024
Transportret, Øvrige
Beskyttelse af forretningshemmeligheder og anvendelsen af NDA’er
Beskyttelse af forretningshemmeligheder og anvendelsen af NDA’er
18/11/2024
Kontraktret, Øvrige, Immaterialret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted