Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Ny version af Forbrugerombudsmandens råd til influenter om skjult reklame

Bech Bruun
29/12/2017
Ny version af Forbrugerombudsmandens råd til influenter om skjult reklame
Forbrugerombudsmanden har netop udsendt reviderede anbefalinger til influenter,  fx bloggere og youtube-stjerner, som skal hjælpe dem med at overholde forbuddet mod skjult reklame i forbindelse med deres aktiviteter på bl.a. sociale medier.

Skjult reklame kan vildlede forbrugere, og det har derfor længe været et krav, at influenter klart skal give til kende, når de bruger deres kanaler, fx blogs eller profiler på sociale medier, til at markedsføre produkter. Forbrugerombudsmanden har nu udsendt en revideret version af sine anbefalinger til influenter. Det sker blandt andet i lyset af, at markedsføringslovens forbud mod skjult reklame blev ændret i forbindelse med den nye markedsføringslov, som trådte i kraft den 1. juli 2017. I den gamle lov kom spørgsmålet om skjult reklame kun på tale, hvis der var en aftale mellem den virksomhed, der blev eksponeret og den, der stod for eksponeringen. Dette krav gælder ikke længere. Det afgørende er derimod, om der er en ”kommerciel hensigt”, hvilket potentielt er meget bredt.

 

Forbrugerombudsmandens anbefalinger

Forbrugerombudsmandens anbefalinger til influenter er blandt andet:

  • Hvis en virksomhed indgår en aftale med en influent om omtale af virksomheden eller dennes produkt, skal det tydeligt markeres, at det er reklame, og hvem der reklameres for. Det gælder uanset, om der er tale om en skriftlig, mundtlig eller stiltiende aftale.

  • Det er op til influenten selv, hvordan en omtale markeres som reklame. Det eneste krav er, at modtagerne er klar over, at der er tale om en reklame, når de ser omtalen.

  • Det vil som udgangspunkt være tilstrækkeligt, hvis man tydeligt skriver ”reklame” eller ”annonce” i et opslag af et billede eller i en video, eller i starten af en tekst.

  • Det vil ikke være tilstrækkeligt at bruge udtryk som ”i samarbejde med”, ”affiliate-aftale”, ”sponsoreret”, ”spons” eller ”ad”, eller hvis virksomhedens navn eller profil tagges på et billede.

  • Hvis en virksomhed sender en gave til en influent, skal det tydeligt fremgå, at produktet er en gave fra virksomheden, når produktet omtales. Dette gælder dog ikke for kulturanmeldere,  da der efter Forbrugerombudsmandens opfattelse er en tradition for kritiske kulturanmeldelser i trykte medier.

  • Hvis en virksomhed sender en gave til en influent, som er under 18 år, kan det være i strid med god markedsføringsskik, afhængigt af influentens alder, målgruppe, samt om virksomheden har haft en forudgående kontakt med influentens forældre.


Forbrugerombudsmanden vil fortsat løbende tilpasse anbefalingerne i forhold til udviklingen i medier, markedsføringsmetoder, måder at markere reklame samt modtagernes forståelse af reklamemarkeringer.

 

Bech-Bruuns kommentarer

Overtrædelsen af markedsføringslovens regler om skjult reklame kan medføre bødestraf for både virksomheden, influenten og et eventuelt pr-bureau eller andre formidlere. Vi anbefaler derfor, at virksomheder, som indgår kommercielle samarbejder, sørger for at indgå klare aftaler med influenter. Aftalerne bør som minimum indeholde krav om, at  der, ved enhver form for reklamering eller eksponering af virksomheden eller virksomhedens produkter på et socialt medie eller en blog, foretages den nødvendige reklamemarkering, og at influenten er informeret om reglerne på området.


Vil du vide mere?


Læs Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse om de reviderede anbefalinger til influenter her.

Du er også meget velkommen til at kontakte os, hvis du vil vide mere om reglerne om skjult reklame, og hvad reglerne betyder for din virksomheds markedsføring og samarbejde med bloggere og andre influenter.

 






Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Bech Bruun logo
København
Langelinie Allé 35
2100 København Ø
72 27 00 00
72 27 00 27
info@bechbruun.com
Aarhus
Værkmestergade 2
8000 Aarhus C
New York
412 West 15th Street, 15th
New York 10011
Shanghai
No.1440 Yan'an Middle Road
Suite 2H08, Jing'an District
200040 Shanghai
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vær den første til at modtage relevante juridiske nyheder inden for dine interesseområder
Tilmeld dig nu
Faglige videoer, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2022 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted