Forbrugerombudsmanden har netop udsendt reviderede anbefalinger til influenter, fx bloggere og youtube-stjerner, som skal hjælpe dem med at overholde forbuddet mod skjult reklame i forbindelse med deres aktiviteter på bl.a. sociale medier.
Skjult reklame kan vildlede forbrugere, og det har derfor længe været et krav, at influenter klart skal give til kende, når de bruger deres kanaler, fx blogs eller profiler på sociale medier, til at markedsføre produkter. Forbrugerombudsmanden har nu udsendt en revideret version af sine anbefalinger til influenter. Det sker blandt andet i lyset af, at markedsføringslovens forbud mod skjult reklame blev ændret i forbindelse med den nye markedsføringslov, som trådte i kraft den 1. juli 2017. I den gamle lov kom spørgsmålet om skjult reklame kun på tale, hvis der var en aftale mellem den virksomhed, der blev eksponeret og den, der stod for eksponeringen. Dette krav gælder ikke længere. Det afgørende er derimod, om der er en ”kommerciel hensigt”, hvilket potentielt er meget bredt.
Forbrugerombudsmandens anbefalinger
Forbrugerombudsmandens anbefalinger til influenter er blandt andet:
- Hvis en virksomhed indgår en aftale med en influent om omtale af virksomheden eller dennes produkt, skal det tydeligt markeres, at det er reklame, og hvem der reklameres for. Det gælder uanset, om der er tale om en skriftlig, mundtlig eller stiltiende aftale.
- Det er op til influenten selv, hvordan en omtale markeres som reklame. Det eneste krav er, at modtagerne er klar over, at der er tale om en reklame, når de ser omtalen.
- Det vil som udgangspunkt være tilstrækkeligt, hvis man tydeligt skriver ”reklame” eller ”annonce” i et opslag af et billede eller i en video, eller i starten af en tekst.
- Det vil ikke være tilstrækkeligt at bruge udtryk som ”i samarbejde med”, ”affiliate-aftale”, ”sponsoreret”, ”spons” eller ”ad”, eller hvis virksomhedens navn eller profil tagges på et billede.
- Hvis en virksomhed sender en gave til en influent, skal det tydeligt fremgå, at produktet er en gave fra virksomheden, når produktet omtales. Dette gælder dog ikke for kulturanmeldere, da der efter Forbrugerombudsmandens opfattelse er en tradition for kritiske kulturanmeldelser i trykte medier.
- Hvis en virksomhed sender en gave til en influent, som er under 18 år, kan det være i strid med god markedsføringsskik, afhængigt af influentens alder, målgruppe, samt om virksomheden har haft en forudgående kontakt med influentens forældre.
Forbrugerombudsmanden vil fortsat løbende tilpasse anbefalingerne i forhold til udviklingen i medier, markedsføringsmetoder, måder at markere reklame samt modtagernes forståelse af reklamemarkeringer.
Bech-Bruuns kommentarer
Overtrædelsen af markedsføringslovens regler om skjult reklame kan medføre bødestraf for både virksomheden, influenten og et eventuelt pr-bureau eller andre formidlere. Vi anbefaler derfor, at virksomheder, som indgår kommercielle samarbejder, sørger for at indgå klare aftaler med influenter. Aftalerne bør som minimum indeholde krav om, at der, ved enhver form for reklamering eller eksponering af virksomheden eller virksomhedens produkter på et socialt medie eller en blog, foretages den nødvendige reklamemarkering, og at influenten er informeret om reglerne på området.
Vil du vide mere?
Læs Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse om de reviderede anbefalinger til influenter
her.
Du er også meget velkommen til at kontakte os, hvis du vil vide mere om reglerne om skjult reklame, og hvad reglerne betyder for din virksomheds markedsføring og samarbejde med bloggere og andre influenter.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →