Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Ny rapport: Status for offentlig konkurrence 2020

Kromann Reumert
19/01/2021
Ny rapport: Status for offentlig konkurrence 2020
Kromann Reumert logo
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udgivet "Status for offentlig konkurrence 2020". Vi giver et indblik i de statiske uddrag og en nærmere gennemgang af rapportens konklusioner om fleksible udbudsprocedurer ‒ et af tre særlige emner i rapporten.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Status for offentlig konkurrence 2020

Som en form for 'udbudsnytårskur' ser Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen tilbage på 'udbudsåret, der gik'. I den helt nye rapport "Status for offentlig konkurrence 2020" giver styrelsen et overblik over udbudsåret 2019 sammenholdt med data fra 2015 og frem. Ca. 2.800 danske EU-udbud i 2019 danner grundlag for rapporten. Godt halvdelen af disse vedrørte tjenesteydelseskontrakter, og hele 47 % af alle danske EU-udbud i 2019 vedrørte rammeaftaler. Også i det lys er det forståeligt, at Autorita-dommen ‒ om angivelse af værdien af rammeaftaler ‒ gav anledning til debat.

Op mod 27 % af alle udbudte kontrakter i de første tre kvartaler af 2019 blev annulleret. Tallet er en smule højere end i 2018, hvor 24 % af alle udbudte kontrakter blev annulleret. De udbud, der blev annulleret, har en lavere gennemsnitlig kontraktværdi end de gennemførte udbud. Det kunne tyde på, at ordregivere eller deltagende tilbudsgivere ikke er helt så grundige i de "små" udbud og derfor oftere begår fejl, som fører til, at udbuddet må annulleres. Det kan også være, at udbud af bygge- og anlægsarbejder, der typisk har høje kontraktværdier, bliver annulleret i mindre omfang end andre udbud.


Dynamiske indkøbssystemer vinder indpas blandt ordregiverne. Der er siden 2015 oprettet 133 dynamiske indkøbssystemer. Tallet lyder måske ikke overvældende men i forhold til 2 dynamiske indkøbssystemer i 2015, er der i 2018 og 2019 oprettet i alt 78 dynamiske indkøbssystemer. Tallene tyder på, at ordregivere begynder at se fordelene i dynamiske indkøbssystemer, og at de er ved at være trygge i brugen af dem. Det gælder særligt kommunerne, der står for 2/3 af alle dynamiske indkøbssystemer.


Fleksible udbudsprocedurer

I årets rapport har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen dykket lidt dybere ned i tre specifikke emner; anvendelsen af fleksible udbudsprocedurer, grønne indkøb og konsortier i udbud.


Fra 2015 til 2019 ses en stabil stigning i anvendelsen af de fleksible udbudsprocedurer (primært udbud med forhandling). I 2019 anvendtes en af de fleksible udbudsprocedurer i godt 20 % af alle offentliggjorte udbud. De fleksible procedurer repræsenterer ‒ ikke overraskende ‒ en større andel af den samlede kontraktsum. Den gennemsnitlige kontraktværdi for fleksible udbud er således ca. dobbelt så stor som den gennemsnitlige værdi for andre udbudsprocesser. Det hænger sammen med, at de fleksible procedurer er mere tids- og ressourcekrævende for både ordregiver og tilbudsgiver og derfor sjældent anvendes ved tildeling af mindre kontrakter.


De fleksible udbudsprocedurer anvendes oftest i udbud af bygge- og anlægsarbejder. I 2018 anvendtes således udbud med forhandling i mere end 1/3 af alle udbud af bygge- og anlægsarbejder. Bygge- og anlægsarbejder udgør godt 1/4 af alle fleksible udbud, men kun knap 10 % af de samlede antal EU-udbud. Udbud med forhandling anvendes også ofte til indkøb af tjenesteydelser, særligt ved indkøb af IT-tjenester og uddannelses- og undervisningsydelser.


Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har gennemført en spørgeskemaundersøgelse blandt ordregivere. Den viste, at mere end halvdelen af de adspurgte havde anvendt en fleksibel udbudsprocedure inden for det seneste år. 80 % mente, at anvendelsen af procedurerne medvirkede til, at ydelsen eller produktet bedre opfyldte ordregiverens behov, og 68,2 % mente, at gevinsterne ved at anvende procedurerne stod mål med de øgede ressourcer, der var forbundet med valget af en fleksibel procedure. I de fleste tilfælde kan det altså godt betale sig at ofre både tid og ressourcer på dialog med leverandørerne for at ende med den rigtige ydelse.


Læs Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens rapport.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Artiklen er forfattet af:
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Kan man som privat tilbudsgiver påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige? Det kommer Anja Piening, specialist i udbudsret, nærmere ind på her.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Billigste bud – bare bedst?
Billigste bud – bare bedst?
08/03/2024
Udbud
En relativt retfærdig evalueringsmodel?
En relativt retfærdig evalueringsmodel?
15/03/2024
Udbud
Sekundær prismodel går i vasken
Sekundær prismodel går i vasken
14/03/2024
Udbud
Tak for kaffe - kan en forkert tilbudsliste berigtiges?
Tak for kaffe - kan en forkert tilbudsliste berigtiges?
19/03/2024
Udbud
Find fem fejl - og kunsten ikke at gå i for små (arbejds)sko
Find fem fejl - og kunsten ikke at gå i for små (arbejds)sko
21/03/2024
Udbud
Manglende anonymisering af et spørgsmål under udbudsprocessen var en overtrædelse af ligebehandlings- og gennemsigtighedsprincippet, men uden konkret og væsentlig betydning for udbuddets forløb og udfald
Manglende anonymisering af et spørgsmål under udbudsprocessen var en overtrædelse af ligebehandlings- og gennemsigtighedsprincippet, men uden konkret og væsentlig betydning for udbuddets forløb og udfald
22/03/2024
Udbud
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted