Skjult reklame på sociale medier bliver et stadig større problem. De nordiske forbrugerombudsmænd er derfor blevet enige om at koordinere indsatsen på området.
De nordiske forbrugerombudsmænd oplever på tværs af landene stigende problemer med blogindlæg eller statusopdateringer på de sociale medier, hvor det ikke tydeligt fremgår, at der er tale om reklame. Ifølge § 4 i markedsføringsloven skal en reklame fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes.
På den baggrund har forbrugerombudsmændene på et møde i Oslo besluttet at koordinere indsatsen på området.
Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:
”Markedsføringen er i høj grad flyttet over på de sociale medier. Det skaber helt nye udfordringer for forbrugerne, for det er ikke altid helt nemt at gennemskue, om et blogindlæg er reklame, og hvem der står bag. Jeg er derfor meget tilfreds med, at vi nu har besluttet at styrke vores indsats på tværs af de nordiske lande.”
”Vi har i Danmark længe haft fokus på skjult reklame. Det er vores klare indtryk, at problemet er voksende, og vi er derfor ved at udvikle gode råd til bloggere om, hvordan de kan sikre sig, at de overholder reglerne.”
Læs den fælles pressemeddelse
her eller læst mere på Forbrugerombudsmandens
hjemmeside.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →