Markedsføring på sociale medier - bøde for krav om "tagging" i SoMe-konkurrencer
Spamforbuddet dækker mere end klassisk e-mailmarkedsføring
De fleste er bevidste om, at direkte markedsføring via eksempelvis e-mail eller sms kun kan ske med et gyldigt indhentet samtykke. Mange overser dog, at spamforbuddet rækker ud over den gængse forståelse af elektronisk post og også omfatter flere andre elektroniske kommunikationsmidler, såsom funktioner, som typisk anvendes på SoMe.
Når man for eksempel tagger en anden SoMe-bruger i et opslag eller i kommentarfeltet på eksempelvis Facebook eller Instagram, vil brugeren automatisk modtage en notifikation om aktiviteten, som vil henvise til den pågældende konkurrence. Denne notifikation vil "ligge og vente" hos den "taggede" bruger på dennes SoMe-profil - akkurat ligesom en e-mail gør i ens indbakke.
Tagging er omfattet af spamforbuddet
En cafe der havde afholdt i alt 12 konkurrencer på Facebook, stillede netop et krav om tagging af andre brugere for at kunne deltage, hvilket medførte, at der blev udsendt 3.067 notifikationer til den taggede personkreds.
En byretsafgørelse på baggrund af en politianmeldelse fra Forbrugerombudsmanden fastslår nu endegyldigt, at tagging altså er elektronisk post, som uden indhentelse af et forudgående, gyldigt samtykke er i strid med spamforbuddet. Dette uagtet at opfordringen om tagging udsendes til en ukendt modtagerkreds. Den omtalte cafe er på denne baggrund idømt en bøde på 10.000 kr.
Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse om den nye afgørelse kan læses her.
Læs desuden mere om den forudgående politianmeldelse og spamforbuddet i vores artikel om "tagging" på sociale medier i vores IP-magasin her (på side 14).
Må du opfordre til at tagge andre brugere på SoMe?
Ønsker din virksomhed at have en konkurrence på SoMe, hvor budskabet kan spredes ved at tagge andre brugere, er det i hvert fald ikke lovligt at kræve det i forbindelse med deltagelsen. Derimod er det lovligt at opfordre til tagging, så længe det er brugerens frie valg at gøre det, og brugeren heller ikke kan få den opfattelse, at tagging vil øge chancen for at vinde. En anden mulighed kan være at lade brugeren skrive i kommentarfeltet, hvem de eksempelvis vil dele præmien med, idet det kan gøres på flere forskellige måder og uden tagging. Tilsvarende må man gerne opfordre til at like og dele konkurrenceopslaget, da dette vil kræve en konkret handling af SoMe-brugeren.
Forbrugerombudsmandens spamvejledning kan læses her.