Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Manglende eESPD for under­leverandører kan forpligte ordregiver til at afvise tilbud

Kromann Reumert
10/04/2017
Manglende eESPD for under­leverandører kan forpligte ordregiver til at afvise tilbud
Klagenævnet for Udbud har for første gang forholdt sig til konsekvensen af ikke at overholde reglerne om at vedlægge sit tilbud et eESPD. Konkret havde Tangsø Idrætscenter undladt at vedlægge eESPD'er for underleverandørerne, selvom det fremgik af udbudsbetingelserne, at disse skulle vedlægges. Klagenævnet bekræftede, at det pågældende tilbud skulle afvises som følge heraf.


Krav om eESPD i udbudsbetingelserne


Lemvig Kommune gennemførte i sommeren 2016 et udbud af en rammeaftale på en sundhedsordning til kommunens medarbejdere. Af udbudsbetingelserne fremgik, at enhver tilbudsgiver skulle vedlægge udfyldt eESPD, og at manglende eller mangelfuldt eESPD ville medføre, at tilbuddet ville blive afvist som ukonditionsmæssigt. Videre fremgik, at hvis en tilbudsgiver baserede sig på underleverandører, skulle der også vedlægges et eESPD for hver af disse. Tangsø Idrætscenters baserede sit tilbud på to underleverandører, men Tangsø Idrætscenter vedlagde ikke eESPD for nogen af disse.


Tilbuddet var ikke konditionsmæssigt


Lemvig Kommune afviste Tangsø Idrætscenters tilbud med den begrundelse, at tilbuddet ikke var konditionsmæssigt, fordi der manglede eESPD for underleverandørerne. Denne opfattelse bekræftede Klagenævnet for Udbud.

Det fremgik ikke direkte af udbudsbetingelserne, at manglende eESPD for en underleverandør ville medføre afvisning, men det fremgik, at manglende eESPD ville medføre afvisning, og at der skulle vedlægges eESPD for underleverandører. Derfor konstaterede klagenævnet, at Lemvig Kommune var forpligtet til at afvise Tangsø Idrætscenters tilbud. Klagenævnet bemærkede yderligere, at selv hvis der ikke havde været pligt til at afvise, havde Lemvig Kommune ikke haft pligt til efterfølgende at berigtige forholdet ved at indhente de manglende dokumenter, idet udbudslovens § 159, stk. 5 alene giver ordregiver ret, men ikke pligt til at anmode om sådanne manglende dokumenter.


Ingen smuthuller i kravet om eESPD


I betragtning af, at udbudsbetingelserne i den konkrete sag gjorde det klart, at (tilbudsgiverens) manglende eESPD ville medføre afvisning af tilbuddet, og at der skulle vedlægges eESPD fra såkaldte 'ressourceleverandører', er Klagenævnet for Udbud kendelse ikke overraskende. Kendelsen er dog interessant, da klagenævnet har fastslået vigtigheden af det nyligt indførte eESPD, og af at tilbudsgiverne rent faktisk indleverer disse for sig selv og visse (ressource-)underleverandører. Yderligere gør kendelsen det klart, at konsekvensen af manglende eESPD afhænger af udformningen af udbudsbetingelserne. Hvis det ikke fremgår af udbudsbetingelserne, at manglende eESPD vil føre til afvisning, har ordregiveren med hjemmel i udbudslovens § 159, stk. 5 muligvis en mulighed for efterfølgende at anmode en tilbudsgiver om et eESPD, og ordregiveren kan derved undgå at skulle afvise tilbudsgiver alene som følge af manglende eESPD. Men den situation er endnu ikke blevet prøvet ved nævnet fuldt ud.
Læs kendelsen Tangsø Idrætscenter mod Lemvig Kommune - her

 


[layerslider id="67"]

 




Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Biodiversitet ligger højt på den politiske agenda og kommer i fremtiden til at blive en større del af offentlige udbud. Hvor meget fylder biodiversitet i dag og på længere sigt? Det kommer vi ind på i denne episode, som er relevant for bøde offentlige ordregivere og private tilbudsgivere.
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Kan man som privat tilbudsgiver påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige? Det kommer Anja Piening, specialist i udbudsret, nærmere ind på her.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Udbuddets snubletråde: Når små fejl får store følger
Udbuddets snubletråde: Når små fejl får store følger
18/06/2024
Udbud
Komplekse og omfangsrige udbud øger risikoen for fejl – på begge sider af bordet
Komplekse og omfangsrige udbud øger risikoen for fejl – på begge sider af bordet
21/06/2024
Udbud
Ordregiver var berettiget til at indhente nye referencer efter tilbudsfristen, selvom der var tale om et mindstekrav
Ordregiver var berettiget til at indhente nye referencer efter tilbudsfristen, selvom der var tale om et mindstekrav
01/07/2024
Udbud
Tredje gang er lykkens gang… kreativitet belønnes
Tredje gang er lykkens gang… kreativitet belønnes
28/06/2024
Udbud
Ny vejledning om konkurrencefremmende tiltag i udbud af affaldsforbrænding
Ny vejledning om konkurrencefremmende tiltag i udbud af affaldsforbrænding
03/07/2024
Udbud
Hurtigtest af grænserne for direkte tildeling i krisetider
Hurtigtest af grænserne for direkte tildeling i krisetider
05/07/2024
Udbud
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted