Lovforslaget om ansættelsesbeviser og visse arbejdsvilkår er nu vedtaget
Hvad er nyt siden lovforslagets fremsættelse?
Lovforslaget vedtages i stort set uændret form, da lovforslaget primært har været gjort til genstand for sproglige præciseringer i udvalgsbehandlingen og dermed ikke materielle ændringer. Siden lovens fremsættelse har beskæftigelsesministeren derudover svaret på spørgsmål fra partiernes ordførere, som har tilvejebragt yderligere afklaring i forhold til lovens kommende anvendelse og rækkevidde.
Hvad skal jeg være opmærksom på som arbejdsgiver?
Som en konsekvens af den nu vedtagne ansættelsesbevislov bør alle arbejdsgivere sikre sig, at ansættelseskontrakter til medarbejdere ansat den 1. juli 2023 eller senere overholder lovens nye krav til arbejdsgivers oplysningspligt. Se overblik nedenfor. Det er samtidig en vigtig anledning til at sikre, at standardkontrakten informerer om alle væsentlige vilkår for ansættelsesforholdet (ud over lovens mindstekrav), da dette krav opretholdes.
Medarbejdere ansat inden 1. juli 2023 kan dog anmode om at modtage oplysning om lovens nye minimumsoplysninger, hvilket skal imødekommes af arbejdsgiver inden for en frist på 8 uger. Det er som udgangspunkt ikke nødvendigt, at arbejdsgiver ændrer i eksisterende kontrakter. Arbejdsgivere bør dog forholde sig til om gældende kontrakter og medarbejderens rettigheder er forenelige med lovens mindstekrav vedrørende ansættelsesvilkår (se skema nedenfor).
Derudover bør arbejdsgivere genbesøge deres proces for kontrakthåndtering/udstedelse af tillæg ved ændringer mv., da fristerne for, hvornår disse skal udleveres, er ændret.
Arbejdsgivers nye oplysningsforpligtelser
Udstationerede medarbejdere
For udstationerede medarbejdere medfører den nye ansættelsesbevislov også en udvidet oplysningspligt for arbejdsgivere, hvor visse supplerende oplysninger skal gives medarbejderen inden afrejsen. Dette omfatter bl.a. oplysninger om det land eller de lande, hvor arbejdet skal udføres, varigheden af det forventede arbejde, den valuta, som lønnen skal udbetales, hvorvidt omkostninger forbundet med medarbejderens tilbagevenden godtgøres af arbejdsgiveren, og om der er taget skridt til at få udstedt evt. nødvendige attester i forbindelse med udstationeringen.
Mindstekrav vedrørende ansættelsesvilkår
Vores rådgivning
Vores team af specialister i arbejds- og ansættelsesret rådgiver om de praktiske indvirkninger af den nye ansættelsesbevislov; herunder hvad der konkret er behov for at ændre i gældende standard ansættelseskontrakter. Hvis du ønsker en gennemgang af din virksomheds standard ansættelseskontrakt med henblik på analyse af påkrævede ændringer, eller hvis du blot ønsker sparring på konkrete kontraktformuleringer, er du altid velkommen til at kontakte os. Lovgivningen indfører væsentlige nye ændringer og er samtidig en oplagt anledning til at få ryddet op og forbedret virksomhedens HR dokumenter.
Se tidligere udgivet nyhed vedr. ansættelsesbeviser her.