Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Arrangementer Find juridisk specialist Jobbørs NYT Domme
Om Jurainfo Bliv samarbejdspartner Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Artikel

Lala Berlin taber sag om markedsføring og import af tørklæder

Bech Bruun
05/01/2021
Lala Berlin taber sag om markedsføring og import af tørklæder
Bech Bruun logo
Dagligvarekoncerns parallelimport af modetørklæder er af Sø- og Handelsretten kendt lovlig. Retten fandt det hverken sandsynliggjort, at de solgte tørklæder var varemærkeforfalskede, eller at sagsøger havde en rimelig grund til at modsætte sig fortsat salg og markedsføring. Sagen er principiel i forhold til markedsføring af parallelimporterede produkter.

Sagen omhandlede parallelimport og salg af Lala Berlin tørklæder. I sagen gjorde Lala Berlin det bl.a. gældende, at de omhandlede tørklæder var uægte og, at salg og markedsføring gennem dagligvareforretninger udgjorde en krænkelse efter varemærkeloven og markedsføringsloven.


Sø- og Handelsretten fandt ikke, at Lala Berlin havde sandsynliggjort, at tørklæderne udgjorde varemærkeforfalskninger, og afviste, at der skulle være tale om kopiprodukter. Importøren havde bl.a. indhentet erklæring fra Teknologisk Institut, som ud fra en visuel bedømmelse og målinger af seks tørklæder ikke kunne fastslå, at de parallelimporterede tørklæder adskilte sig fra Lala Berlins tørklæder, som var solgt via officielle distributører.


Retten fandt desuden, at det var godtgjort, at der var en ubrudt kæde af fakturaer mellem autoriserede Lala Berlin forhandlere og importøren. I den forbindelse tillagde retten det væsentlig vægt, at sagsøgte ved købet af tørklæderne havde fået udarbejdet en advokaterklæring, der bekræftede den ubrudte kæde af fakturaer, selvom Lala Berlin ikke fik disse forevist. Tørklæderne var derfor bragt i omsætning med Lala


Berlins samtykke.

Sø- og Handelsretten traf desuden principiel afgørelse om, at det ikke generelt kan forbydes, at luksusprodukter sælges gennem dagligvarebutikker, da der skal foreligge en konkret skadevirkning, hvis salget skal forbydes. En sådan konkret skadevirkning foreligger som den absolutte hovedregel ikke, hvis produkter markedsføres på samme vis som ved de officielle forhandlere. Ifølge Sø- og Handelsrettens kendelse måtte markedsføringen anses for sædvanlig i branchen, og den adskilte sig i øvrigt ikke væsentligt fra den markedsføring, som mange af Lala Berlins autoriserede forhandlere benytter.

Afgørelsen bekræfter, at man, såvel som parallelimportør som rettighedshaver, skal foretage en detaljeret due diligence i forbindelse med parallelimport, idet retten stiller høje krav til dokumentation for henholdsvis lovligheden af parallelimport og eventuelle påstande om forfalskning og manglende konsumption. I den relation stadfæster Sø- og Handelsretten et princip om, at advokaterklæringer om konsumption som udgangspunkt kan lægges til grund.


I forhold til markedsføringen af parallelimporterede varer lægger Sø- og Handelsretten sig tæt op af EU Domstolens meget restriktive praksis for, hvornår en rettighedshaver kan forbyde varemærkebrug ved videresalg af parallelimporterede produkter, idet dette kræver skadevirkning og at markedsføringen afviger fra den markedsføring som sker af de officielle distributører.


Sagen blev for sagsøgte behandlet af partner Claus Barrett Christiansen og advokat Sisse Langberg Lassen.


Læs afgørelsen fra Sø- og Handelsretten.

Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig. Du finder kontaktoplysningerne nedenfor.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores nyhedsservice her.
Bech Bruun logo
København
Langelinie Allé 35
2100 København Ø
72 27 00 00
72 27 00 27
info@bechbruun.com
Aarhus
Værkmestergade 2
8000 Aarhus C
New York
412 West 15th Street, 15th
New York 10011
Shanghai
No.1440 Yan'an Middle Road
Suite 2H08, Jing'an District
200040 Shanghai
Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vælg selv dine interesseområder og modtag juridisk nyt fra landets førende specialister.
Tilmeld dig nu
Artikler, der kunne være relevante for dig
Hvad betyder Brexit for dine IP-rettigheder?
Hvad betyder Brexit for dine IP-rettigheder?
09/02/2021
Immaterielret
Er du i tvivl, om du har modtaget en falsk faktura?
Er du i tvivl, om du har modtaget en falsk faktura?
01/02/2021
Immaterielret, Øvrige
Hvad sker der med dine IP-rettigheder efter Brexit?
Hvad sker der med dine IP-rettigheder efter Brexit?
18/01/2021
Immaterielret
Forslag til ændring af lov om ophavsret
Forslag til ændring af lov om ophavsret
12/01/2021
Immaterielret
Lala Berlin taber sag om markedsføring og import af tørklæder
Lala Berlin taber sag om markedsføring og import af tørklæder
05/01/2021
Immaterielret, E-handel og markedsføring
EU og UK post-Brexit handelsaftale – hvad betyder aftalen for IP-rettigheder?
EU og UK post-Brexit handelsaftale – hvad betyder aftalen for IP-rettigheder?
04/01/2021
Immaterielret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske online-platform samt formidler af juridisk viden. Her finder du juridiske nyheder, kurser og arrangementer. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 77, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
© 2021 Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted