Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Lala Berlin taber sag om markedsføring og import af tørklæder

Bech-Bruun
05/01/2021
Lala Berlin taber sag om markedsføring og import af tørklæder
Bech-Bruun logo
Dagligvarekoncerns parallelimport af modetørklæder er af Sø- og Handelsretten kendt lovlig. Retten fandt det hverken sandsynliggjort, at de solgte tørklæder var varemærkeforfalskede, eller at sagsøger havde en rimelig grund til at modsætte sig fortsat salg og markedsføring. Sagen er principiel i forhold til markedsføring af parallelimporterede produkter.

Sagen omhandlede parallelimport og salg af Lala Berlin tørklæder. I sagen gjorde Lala Berlin det bl.a. gældende, at de omhandlede tørklæder var uægte og, at salg og markedsføring gennem dagligvareforretninger udgjorde en krænkelse efter varemærkeloven og markedsføringsloven.


Sø- og Handelsretten fandt ikke, at Lala Berlin havde sandsynliggjort, at tørklæderne udgjorde varemærkeforfalskninger, og afviste, at der skulle være tale om kopiprodukter. Importøren havde bl.a. indhentet erklæring fra Teknologisk Institut, som ud fra en visuel bedømmelse og målinger af seks tørklæder ikke kunne fastslå, at de parallelimporterede tørklæder adskilte sig fra Lala Berlins tørklæder, som var solgt via officielle distributører.


Retten fandt desuden, at det var godtgjort, at der var en ubrudt kæde af fakturaer mellem autoriserede Lala Berlin forhandlere og importøren. I den forbindelse tillagde retten det væsentlig vægt, at sagsøgte ved købet af tørklæderne havde fået udarbejdet en advokaterklæring, der bekræftede den ubrudte kæde af fakturaer, selvom Lala Berlin ikke fik disse forevist. Tørklæderne var derfor bragt i omsætning med Lala


Berlins samtykke.

Sø- og Handelsretten traf desuden principiel afgørelse om, at det ikke generelt kan forbydes, at luksusprodukter sælges gennem dagligvarebutikker, da der skal foreligge en konkret skadevirkning, hvis salget skal forbydes. En sådan konkret skadevirkning foreligger som den absolutte hovedregel ikke, hvis produkter markedsføres på samme vis som ved de officielle forhandlere. Ifølge Sø- og Handelsrettens kendelse måtte markedsføringen anses for sædvanlig i branchen, og den adskilte sig i øvrigt ikke væsentligt fra den markedsføring, som mange af Lala Berlins autoriserede forhandlere benytter.

Afgørelsen bekræfter, at man, såvel som parallelimportør som rettighedshaver, skal foretage en detaljeret due diligence i forbindelse med parallelimport, idet retten stiller høje krav til dokumentation for henholdsvis lovligheden af parallelimport og eventuelle påstande om forfalskning og manglende konsumption. I den relation stadfæster Sø- og Handelsretten et princip om, at advokaterklæringer om konsumption som udgangspunkt kan lægges til grund.


I forhold til markedsføringen af parallelimporterede varer lægger Sø- og Handelsretten sig tæt op af EU Domstolens meget restriktive praksis for, hvornår en rettighedshaver kan forbyde varemærkebrug ved videresalg af parallelimporterede produkter, idet dette kræver skadevirkning og at markedsføringen afviger fra den markedsføring som sker af de officielle distributører.


Sagen blev for sagsøgte behandlet af partner Claus Barrett Christiansen og advokat Sisse Langberg Lassen.


Læs afgørelsen fra Sø- og Handelsretten.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Bech-Bruun logo
København
Gdanskgade 18
2150 Nordhavn
72 27 00 00
72 27 00 27
info@bechbruun.com
Aarhus
Værkmestergade 2
8000 Aarhus C
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vær den første til at modtage relevante juridiske nyheder inden for dine interesseområder
Tilmeld dig nu
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Opfordring til tagging ulovligt i Danmark
Opfordring til tagging ulovligt i Danmark
23/10/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
04/11/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Et skridt frem og to tilbage
Et skridt frem og to tilbage
14/11/2024
Immaterialret
Beskyttelse af forretningshemmeligheder og anvendelsen af NDA’er
Beskyttelse af forretningshemmeligheder og anvendelsen af NDA’er
18/11/2024
Kontraktret, Øvrige, Immaterialret
Dyre ord: Millionbøde for vildledende miljøudsagn
Dyre ord: Millionbøde for vildledende miljøudsagn
21/11/2024
E-handel og markedsføring
Immateriel beskyttelse af den gode idé
Immateriel beskyttelse af den gode idé
26/11/2024
Immaterialret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted