Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Kundeoplysninger på vildspor

Kundeoplysninger på vildspor
IUNO logo
Sø- og Handelsretten skulle i en ny sag blandt andet tage stilling til, om en tidligere medarbejder kunne bruge en række kunder fra sin tidligere arbejdsplads på sin egen virksomheds hjemmeside. Retten mente, at medarbejderens handlinger kunne vildlede og påvirke andre virksomheder, og at det kunne skade hans gamle arbejdsplads.

En paid social specialist var ansat i et reklamebureau. Han sagde op og stiftede kort efter sit eget reklamebureau. Virksomheden opdagede efterfølgende, at medarbejderen havde angivet en række af virksomhedens kunder på sin hjemmeside under fanerne ”samarbejdsaftaler” og ”portfolio”.


Kort efter medarbejderen stoppede, oplevede virksomheden et større fald i antallet af kunder, hvor nogle af dem skiftede til medarbejderens virksomhed. En af de tidligere kunder havde forklaret, at de ikke længere havde råd til at være kunde hos virksomheden og blev herefter kunde hos medarbejderen. Nogle af virksomhedens kunder havde også givet medarbejderen anmeldelser på Trustpilot for hans arbejde i opsigelsesperioden.


Virksomheden forsøgte derfor at bortvise medarbejderen med tilbagevirkende kraft og kræve medarbejderens løn tilbage. Udover det, krævede virksomheden erstatning for, at medarbejderen havde skadet virksomheden. Det var både for at have givet vildledende oplysninger og for at have brugt fortrolige oplysninger om virksomhedens priser til at stjæle kunder.


Man må ikke pynte sig med lånte fjer

Sø- og Handelsretten fandt, at det var ulovligt, at medarbejderen havde angivet virksomhedens kunder på sin hjemmeside under ”samarbejdsaftaler” og ”portfolio”. Det kunne vildlede og påvirke andre virksomheders økonomiske adfærd samt skade virksomheden. Virksomheden havde ikke dokumenteret, at de af den grund havde lidt et økonomisk tab. Retten mente alligevel, at medarbejderens handlinger havde påvirket virksomhedens forhold til kunderne, og virksomheden fik derfor en godtgørelse.


Retten mente ikke, at medarbejderen havde brugt virksomhedens fortrolige oplysninger til at stjæle virksomhedens kunder. Det var derfor ikke nok, at medarbejderen kendte til fortrolige oplysninger om pris, og at en kunde var skiftet af økonomiske årsager.


Medarbejderen havde heller ikke stjålet eller forsøgt at stjæle virksomhedens kunder, mens han var ansat. Anmeldelserne på Trustpilot var for arbejde, som medarbejderen havde udført, før han blev ansat i virksomheden. Retten bemærkede også, at virksomheden ikke kunne bortvise medarbejderen med tilbagevirkende kraft og kræve udbetalt løn tilbage. Det var fordi, at lønnen var for arbejde, som allerede var udført.


IUNO mener

Sagen er et godt eksempel på rækkevidden af medarbejderes konkurrerende handlinger, efter de er fratrådt.


Udover det, understreger sagen, hvor vigtigt det er, at virksomheder kan dokumentere, at medarbejdere har brugt forretningshemmeligheder, og om det medfører økonomiske tab.


IUNO anbefaler, at virksomheder er opmærksomme på, at fratrådte medarbejdere som udgangspunkt frit kan stifte konkurrerende virksomhed og kontakte kunder. Virksomheder bør i den forbindelse overveje, om medarbejderen skal have en kunde- eller konkurrenceklausul. Uanset hvad, skal tidligere medarbejdere overholde reglerne om god markedsføringsskik og forretningshemmeligheder.


[Sø- og Handelsrettens dom af 30. maj 2022 i sag BS-27010/2021-SHR]

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Bliv klogere på whistleblowerloven, herunder hvilke virksomheder, der har pligt til at etablere en whistleblowerordning.
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
04/11/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Nye regler fra EU om platformsarbejde
Nye regler fra EU om platformsarbejde
11/11/2024
Ansættelses- og arbejdsret
Regeringens lovprogram 2024/2025
Regeringens lovprogram 2024/2025
14/11/2024
Ansættelses- og arbejdsret
Dom om opsigelse efter 120-dages-reglen
Dom om opsigelse efter 120-dages-reglen
19/11/2024
Ansættelses- og arbejdsret
Ingen forskelsbehandling ombord på flyveren
Ingen forskelsbehandling ombord på flyveren
18/11/2024
Ansættelses- og arbejdsret
Dyre ord: Millionbøde for vildledende miljøudsagn
Dyre ord: Millionbøde for vildledende miljøudsagn
21/11/2024
E-handel og markedsføring
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted