Lovforslag om skærpede krav til udstationering af udenlandske medarbejdere i Danmark fremsat
De vigtigste ændringer ved lovforslaget er:
- at udenlandske tjenesteydere/arbejdsgivere, der vil udstationere tredjelandsstatsborgere til Danmark, skal uploade kopi af tjenesteydelsesaftale samt ansættelseskontrakter, eventuelle udstationeringsaftaler og arbejdstilladelser for de pågældende personer til Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT)
- at udstationerede medarbejdere skal kunne fremvise gyldig legitimation til Arbejdstilsynet, og at det er den udenlandske udstationerende tjenesteyder/arbejdsgiver, der skal sørge for dette, og
- at medarbejdere, der af Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) vurderes at arbejde i en virksomhed, hvori styrelsen udfører et kontrolbesøg, skal kunne fremvise identifikationspapirer.
Flere oplysninger og dokumenter i RUT ved udstationering af tredjelandsstatsborgere
Udenlandske tjenesteydere/arbejdsgivere, der leverer ydelser i Danmark, har allerede i dag pligt til at registrere visse oplysninger om udstationeringen og tjenesteydelsen i RUT, herunder tjenesteyderens/arbejdsgiverens navn, arbejdsstedet og tidspunktet for arbejdets udførelse, oplysninger om lønmodtager og socialsikringsforhold i hjemlandet med videre. Dette gælder både virksomheder, der er etableret inden- og udenfor EU, samt selvstændigt erhvervsdrivende i visse risikobrancher.
Med de foreslåede ændringer i lovforslaget bliver det obligatorisk for tjenesteydere/arbejdsgivere, der udstationerer tredjelandsstatsborgere til Danmark, at uploade visse dokumenter til RUT. Disse dokumenter inkluderer tjenesteydelsesaftalen, ansættelseskontrakter og opholds- og arbejdstilladelser. De supplerende oplysninger, der gives til den udstationerede medarbejder i forbindelse med udstationeringen (ofte en udstationeringsaftale), skal også uploades i RUT, da disse ifølge lovforslagets bemærkninger anses som en integreret del af ansættelseskontrakten.
Ved manglende overholdelse af oplysningskravet kan Arbejdstilsynet udstede et påbud. Manglende efterlevelse af påbuddet kan straffes med bøde.
Offentlige myndigheder med adgang til RUT vil kunne tilgå de pågældende dokumenter og bruge dem i det omfang, det er relevant for deres myndighedsudøvelse. Arbejdsmarkedets parter og offentligheden vil imidlertid ikke have adgang til dokumenterne.
Fremvisning af legitimation til Arbejdstilsynet
Med lovforslaget foreslås det at indføre et krav om, at udenlandske tjenesteydere/arbejdsgivere skal sørge for, at enhver, der beskæftiges af tjenesteyderen/arbejdsgiveren, kan fremvise gyldig legitimation til Arbejdstilsynet. Kravet omfatter også tjenesteyderen selv, herunder hvor denne er selvstændigt erhvervsdrivende. Det vil alene være en pligt for udenlandske tjenesteydere/arbejdsgivere, der udstationerer medarbejdere til Danmark omfattet af udstationeringslovens anmeldelsespligter. Arbejdstilsynet kan efterspørge gyldig legitimation for at kontrollere, om den pågældende er anmeldt korrekt i RUT.
Kan tjenesteyderen/arbejdsgiveren eller de udstationerede medarbejdere ikke fremvise gyldig legitimation, kan Arbejdstilsynet påbyde tjenesteyderen/arbejdsgiveren, at forholdet bringes i orden inden en frist. Manglende efterlevelse af påbuddet kan straffes med bøde.
Fremvisning af legitimation til SIRI i forbindelse med kontrolbesøg
Med lovforslaget foreslås også, at SIRI i forbindelse med egne udgående kontrolbesøg skal kunne anmode de personer, der vurderes at udføre beskæftigelse i en virksomhed, hvori styrelsen udfører et kontrolbesøg, om at fremvise gyldig legitimation. Det vil bero på styrelsens konkrete vurdering, hvilke personer det vil være relevant for SIRI at anmode om at fremvise legitimation.
Gyldig legitimation kan eksempelvis være pas, kørekort eller sundhedskort. For udenlandske medarbejdere kan også visum, ID-kort eller opholdskort udgøre gyldig legitimation, forudsat at de er udstedt af en offentlig myndighed, og at SIRI vurderer dokumenterne egnede som legitimation.
Formålet med denne del af lovforslaget er at give SIRI bedre mulighed for at fastslå, om en person har en opholds- og arbejdstilladelse udstedt af SIRI, og derved at kontrollere, at betingelserne for opholds- og arbejdstilladelsen er opfyldt.
Ikrafttræden
Loven forventes at træde i kraft den 1. januar 2025. Dog forventes kravet om upload af tjenesteydelsesaftaler, ansættelsesaftaler med videre først at træde i kraft den 1. januar 2026.
Vores anbefaling
Med de foreslåede ændringer i lovforslaget sker der en væsentlig skærpelse af de nuværende regler. Myndighederne vil allerede ved tjenesteyderens eller arbejdsgiverens anmeldelse i RUT vil få adgang til de underliggende aftaler, der ligger til grund for tjenesteydelsen og udstationeringen. Hvis lovforslaget vedtages i sin nuværende form, anbefaler vi, at virksomheder gennemgår og tilpasser deres procedurer for udstationering af medarbejdere og anmeldelse i RUT. De ændrede procedurer bør også tage højde for de potentielle kontrolbesøg fra både Arbejdstilsynet og SIRI, herunder med klare retningslinjer for opbevaring og fremvisning af legimitation. Vi bemærker, at der kan komme ændringer til lovforslaget og følger nøje dets udvikling.
Har du spørgsmål til udstationering og international arbejdskraft, herunder i forbindelse med anmeldelse af udstationerede medarbejdere i RUT, er du meget velkommen til at kontakte vores team af specialister inden for arbejds- og ansættelsesret. Vi har en særlig ekspertise inden for udstationering og international arbejdskraft, og vores specialister står klar til at hjælpe dig.