Sparket ud af en flok dovne, inkompetente og nassende tyveknægte
En tobaksvirksomhed havde i nogle måneder haft problemer med at afregne løn korrekt. Virksomheden var derfor i dialog med eksterne konsulenter for at få problemet løst. Selvom det også var kommunikeret ud til medarbejderne, valgte én at kritisere ledelsen i personaleforeningens lukkede Facebook-gruppe, som havde cirka 84 medlemmer.
Medarbejderen var utilfreds over lønningskontoret, de daglige ledere og fabrikschefen, som kendte til problemerne. En lørdag skrev hun, at der var fire ”egenskaber”, hun ikke kunne fordrage hos mennesker: dovenskab, inkompetence, nassere og tyveknægte. Medarbejderen blev bortvist to dage efter, om mandagen, på grund af opslaget.
Et groft opslag, som skulle være slettet
Opmanden kom frem til, at medarbejderen havde opført sig illoyalt over for virksomheden, og at bortvisningen derfor var lovlig.
Der blev blandt andet lagt vægt på, at kritikken var uacceptabel grov og respektløs og rettet mod bestemte personer. Opslaget var også så langt, at medarbejderen burde havde haft tid til både at overveje indholdet af det og slette det igen, men ikke havde gjort det.
IUNO mener
Virksomheder må tåle kritik fra medarbejdere, men ikke i enhver form. En medarbejder skal være loyal og bakke op om virksomheden, i det omfang det er rimeligt. Kritiske udtalelser på sociale medier kan have betydning for medarbejderens ansættelse – også hvis de er lavet i fritiden. Sagen viser desuden, at et langt opslag kan få flere konsekvenser end et uovervejet udbrud, særligt hvis medarbejderen ikke sletter det meget hurtigt igen.
IUNO anbefaler, at virksomheder grundigt overvejer omstændighederne, når en medarbejder ytrer sig kritisk, inden de opsiger eller bortviser på grund af det. Det har blandt andet betydning, om ytringen er rettet mod virksomheden, hvor mange der modtager den, og om det sker i et lukket eller åbent forum.
[Faglig voldgiftssag af 4. september 2024 i sag FV 2024-240]