Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Klagenævnet efterprøver ordregivers begrundelse for afvisningen af en tilbudsgiver

Kromann Reumert
07/08/2019
Klagenævnet efterprøver ordregivers begrundelse for afvisningen af en tilbudsgiver
Kromann Reumert logo
Nyt fra Klagenævnet for Udbud: Den 23. juli 2019 afsagde Klagenævnet kendelse i sagen Urbaser A/S mod Ringkøbing-Skjern Kommune. Sagen handler blandt andet om ordregivers utilstrækkelige begrundelse for afvisningen af Urbaser, som efter ordregivers vurdering ikke opfyldte et krav om soliditetsgrad.


Kort om sagen


Ringkøbing-Skjern kommune udbød som et offentligt udbud efter udbudslovens afsnit II en kontrakt om indsamling og transport af organisk affald og restaffald. I udbudsbekendtgørelsen og udbudsbetingelserne var der opstillet et "mindstekrav" til tilbudsgivernes økonomiske og finansielle formåen (egnethedskrav), hvorefter tilbudsgiverne i hvert af de seneste tre reviderede og godkendte regnskabsår skulle have haft en:

  • omsætning på minimum 30 mio. kr.

  • egenkapital på minimum 3 mio. kr.

  • soliditetsgrad på minimum 15 %.


Urbaser A/S (tidligere Renonorden A/S) blev afvist som ukonditionsmæssige, fordi de efter kommunens vurdering ikke opfyldte dette egnethedskrav. Kun i et af de tre regnskabsår opfyldte Urbaser selv kravet til soliditetsgraden. Derfor afgav Urbaser tilbud med støtte fra deres moderselskab, der var en nystiftet virksomhed med alene regnskabstal for år 2018, der dog levede op til det krævede egnethedskrav. Kommunen fandt ikke, at moderselskabets dokumentation var passende til at opveje Urbasers egen manglende økonomiske formåen i relation til solidaritet og egenkapital, idet moderselskabets nøgletal for regnskabsåret 2018 ikke godtgjorde en solid økonomi over en periode på tre år, som ansås for nødvendig i forhold til kontraktgenstandens karakter, herunder hensynet til leveringssikkerheden.

Urbaser anfægtede vurderingen, det opstillede mindstekrav om en årsomsætning på 30 mio. kr. og egnethedskravenes relevans. Urbaser anfægtede desuden også at ordregiver ‒ med ordlyden af ovenstående mindstekrav til økonomisk og finansiel formåen ‒ ikke havde overholdt udbudslovens § 144, om adgangen til at basere sig på andre enheders formåen. Urbaser gjorde gældende, at ordregiver ved formuleringen af mindstekravet udelukkede nystiftede virksomheder i at deltage i udbuddet, da udbudsbekendtgørelsen ikke lagde op til, at tilbudsgivere ville kunne dokumentere deres økonomiske formåen gennem såkaldt "anden dokumentation" og anførte, at dette var en ulovlig skærpelse af egnethedskravet, jf. udbudslovens § 152, stk. 2, jf. § 154.

Klagenævnet fandt ikke, at kommunen ved formuleringen af egnethedskravet ‒ herunder ved at kalde det for et "mindstekrav" som udbudsloven kræver det ‒ havde skærpet egnethedskravet og herigennem tilbudsgivers mulighed for at fremlægge anden relevant dokumentation, jf. udbudslovens § 154, stk. 2. I forhold til relevansen af de stillede egnethedskrav fandt Klagenævnet, at disse i forhold til kontraktgenstandens karakter, markedet og konkurrencesituationen, var sagligt begrundede, proportionale og i overensstemmelse med udbudslovens § 2. Klagenævnet fandt derfor ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering ‒ heller ikke i forhold til kommunens afvisning af Urbraser som ukonditionsmæssige.

Urbaser fik kun medhold i påstanden om kommunens utilstrækkelige begrundelse ved afvisningen af tilbuddet. Klagenævnet vurderede, at kommunen skulle have beskrevet og oplyst, hvordan oplysningerne om Urbasers moderselskabs økonomiske formåen blev inddraget i vurderingen af Urbasers tilbud, jf. udbudslovens § 171, stk. 4, nr. 1. Den utilstrækkelige begrundelse førte dog ikke til en annullation af tildelingsbeslutningen, da det efter fast praksis ikke i sig selv kan føre til annullation af tildelingsbeslutningen, som også tidligere beskrevet i vores nyhedsbrev om Klagenævnets kendelse af 13. juni 2019, Joca Trading A/S mod Allerød Kommune m.fl.


Hvad viser kendelsen?


Kendelsens udfald skal ses i lyset af sagens konkrete omstændigheder, og kan hovedsageligt anvendes til at fastslå, at Klagenævnet også kan foretage en vurdering af, om ordregivers begrundelse ved afvisningen af en tilbudsgiver, er foretaget på et sagligt grundlag, og om den er fyldestgørende. På samme måde kan Klagenævnet efterprøve ordregivers vurdering efter udbudslovens § 154, stk. 2, om hvorvidt en tilbudsgivers dokumentation er "passende". Ved en sådan vurdering vil Klagenævnet blandt andet kigge på udbuddets karakter, markedet og konkurrencesituationen, for at vurdere, om dokumentationen anses for passende i det konkrete tilfælde. En tilsidesættelse af ordregivers vurdering af dokumentationen vil formentlig kun blive aktuelt, hvis vurderingen er usaglig eller uproportionel.

Læs kendelsen.

 

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Biodiversitet ligger højt på den politiske agenda og kommer i fremtiden til at blive en større del af offentlige udbud. Hvor meget fylder biodiversitet i dag og på længere sigt? Det kommer vi ind på i denne episode, som er relevant for bøde offentlige ordregivere og private tilbudsgivere.
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Kan man som privat tilbudsgiver påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige? Det kommer Anja Piening, specialist i udbudsret, nærmere ind på her.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Region Syddanmarks annullering af udbud udfordret ved klagenævnet
Region Syddanmarks annullering af udbud udfordret ved klagenævnet
11/10/2024
Udbud
Hvad betyder vedtagelsen af "Listing Act" for udstedere af gældsinstrumenter og kapitalandele?
Hvad betyder vedtagelsen af "Listing Act" for udstedere af gældsinstrumenter og kapitalandele?
29/10/2024
EU-ret, Udbud
System- eller brugerfejl? Spørgsmål gik "off-road" på udbudsportalen
System- eller brugerfejl? Spørgsmål gik "off-road" på udbudsportalen
04/11/2024
Udbud
Er en bil bare en bil, når der gennemføres sortimentsudbud?
Er en bil bare en bil, når der gennemføres sortimentsudbud?
14/11/2024
Udbud
1, 2, 3 endelige tilbud - eller hvad?
1, 2, 3 endelige tilbud - eller hvad?
18/11/2024
Udbud
Nye afgørelser fra Klagenævnet for udbud
Nye afgørelser fra Klagenævnet for udbud
19/11/2024
Udbud
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted