Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Hvornår er en forsinkelse eller en aflysning forårsaget af en usædvanlig omstændighed?

Kromann Reumert
29/06/2018
Hvornår er en forsinkelse eller en aflysning forårsaget af en usædvanlig omstændighed?
I en ny artikel analyserer advokat Jakob Dahl Mikkelsen retspraksis vedrørende forordning 261/2004 om passagerrettigheder. Her ser han på, hvornår luftfartselskaberne kan undgå at betale kompensation under henvisning til usædvanlige omstændigheder og dermed undgå at betale kompensation til passagererne.

U.2018B.168 – Analyse af anvendelse af begrebet "en usædvanlig omstændighed" i retspraksis

Forordning 261/2004 giver flypassagerer ret til kompensation, hvis deres flyafgang aflyses eller forsinkes med mere end tre timer. Luftfartsselskaberne har, som udgangspunkt, en ubetinget pligt til at betale kompensationen. De kan dog blive undtaget fra at betale, hvis aflysningen eller forsinkelsen skyldtes usædvanlige omstændigheder, som ikke kunne have været undgået, selvom alle rimelige forholdsregler var blevet taget.


Spørgsmålet om, hvad der udgør en usædvanlig omstændighed, har været debatteret både i EU-regi og de enkelte medlemsstater og har givet anledning til omfattende domstolsprøvelse. I Danmark har navnlig Københavns Byret oplevet et stort antal sager om forordningen (den 21. april 2017 havde Københavns Byret omkring 1.400 verserende retssager om kompensationskrav). Landets øvrige byretter, Østre Landsret og Højesteret har ligeledes behandlet flere sager om kompensationskrav.


I artiklen analyserer Jakob Dahl Mikkelsen udviklingen i retstilstanden om forståelsen af begrebet "usædvanlige omstændigheder". På baggrund af sin analyse konkluderer han, hvilke forhold der kan undtage fra pligten til at betale kompensation – og hvilke der ikke kan.


Artiklen er i høj grad baseret på Kromann Reumerts egne erfaringer med denne type sager, idet Kromann Reumert har ført og fører en lang række af sådanne sager for flyselskaberne. Kromann Reumert vandt bl.a. tidligere på året en principiel højesteretssag herom.


Læs hele Jakob Dahl Mikkelsens artikel.

 



 




Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Artikler, der kunne være relevante for dig
FLSmidth A/S frifundet for krav på 347 mio. kr.
FLSmidth A/S frifundet for krav på 347 mio. kr.
21/11/2023
Retssager og voldgift, Forsikring og erstatning
Irmapigen sejrer i Sø- og Handelsretten
Irmapigen sejrer i Sø- og Handelsretten
13/12/2023
Konfliktløsning, Immaterialret, Retssager og voldgift
Når syn og skøn går i tomgang
Når syn og skøn går i tomgang
02/01/2024
Fast ejendom og entreprise, Retssager og voldgift
Nye regler skal nedbringe sagsbehandlingstiden af civile retssager
Nye regler skal nedbringe sagsbehandlingstiden af civile retssager
11/06/2024
Retssager og voldgift, Øvrige
Landsretten har afgjort tvist mellem Power og DBU om Powers reklamekampagne
Landsretten har afgjort tvist mellem Power og DBU om Powers reklamekampagne
13/06/2024
Immaterialret, Konfliktløsning, Retssager og voldgift
Er fast pris altid fast pris – eller?
Er fast pris altid fast pris – eller?
22/08/2024
Fast ejendom og entreprise, Retssager og voldgift
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted