Handel og markedsføring af grøn brint med oprindelsesgarantier
Oprindelsesgarantiers formål er at deklarere, at energi leveret til energiforbrugere oprinder fra vedvarende energikilder.
Den 1. juli 2023 blev det muligt at udstede oprindelsesgarantier for grøn brint, der ikke tilføres det sammenkoblede gassystem som følge af ændring i bekendtgørelsen om oprindelsesgarantier for elektricitet, gas, fjernvarme og fjernkøling fra vedvarende energikilder.
Muligheden for brintoprindelsesgarantier til brintproduktion, der ikke tilføres gassystemet, kan spille en vigtig rolle i PtX-projekters business case, da det er afgørende at kunne dokumentere, at brinten, der sælges til markedet eller anvendes i PtX-processer, er fremstillet med vedvarende energikilder. Brintoprindelsesgarantier kan også spille en rolle for virksomheder og forbrugere, som vil markedsføre sig med, at de benytter grøn brint.
Indtil der er opbygget dedikeret brintinfrastruktur i Danmark, er forventningen, at den brint der produceres, ikke bliver tilført gassystemet, men bliver transporteret uden for gassystemet via lastbiler.
Dokumentationskrav for brintoprindelsesgarantier og RFNBO-kriterier
Bekendtgørelsen for oprindelsesgarantier oplister kriterierne for udstedelse af oprindelsesgarantier for brintproduktion i vandelektrolyseanlæg, som er produceret med elektricitet leveret enten fra kommercielt ejede direkte elektricitetsforbindelser (direkte linjer) og/eller det kollektive elforsyningsnet, og som opfylder nærmere dokumentationskrav.
Dokumentationskravene for udstedelse af oprindelsesgarantier for brintproduktion i vandelektrolyseanlæg er forskellige afhængigt af, om elektriciteten leveres fra et elproduktionsanlæg via en direkte linje eller om elektriciteten leveres fra det kollektive elforsyningsnet.
Det er muligt at få udstedt oprindelsesgarantier for brintproduktion, som både anvender elektricitet fra et direkte forbundet elproducerende anlæg og det kollektive elforsyningsnet, hvis den leverede elektricitet opfylder de pågældende dokumentationskrav.
Vandelektrolyseanlæg, der anvender elektricitet fra direkte forbundet elproducerende anlæg
Der kan udstedes oprindelsesgarantier for den målte brintproduktion, hvis:
- den leverede elektricitet oprinder fra vedvarende energikilder, og
- certificeret måleudstyr dokumenterer, at elektricitet forbrugt i vandelektrolyseanlægget ikke leveres fra det kollektive elforsyningsnet.
Vandelektrolyseanlæg, der anvender elektricitet fra det kollektive elforsyningsnet
Der kan der udstedes oprindelsesgarantier for andelen af brintproduktionen, der dokumenteres med eloprindelsesgarantier, hvis eloprindelsesgarantierne er:
- udstedt i den budzone, hvor vandelektrolyseanlægget er beliggende, eller i en nabo-budzone hertil, og
- er udstedt senest tre måneder før brintproduktionen i vandelektrolyseanlægget.
Dokumentationskravene for brint, der produceres med elektricitet fra det kollektive elforsyningsnet, afspejler et geografisk- og et samtidighedskriterie, som skal sikre overensstemmelse med Europa-Kommissionens delegeret retsakt, der fastsætter, hvornår brint kan anses som et vedvarende brændstof, der ikke er af biologisk oprindelse (også kaldet RFNBO).
Energistyrelsen har tilkendegivet, at reglerne for brintoprindelsesgarantier er udviklet i overensstemmelse med EU-regler på brintområdet, herunder kriterierne for udstedelse af RFNBO-certifikater, men at der samtidig er tale om en selvstændig og bredere ordning, hvor det vurderes mest hensigtsmæssigt at udvikle særskilte kriterier i overensstemmelse med VE-direktivet og allerede eksisterende ordninger for oprindelsesgarantier. Det er i den forbindelse relevant at bemærke, at EU's krav om additionalitet i RFNBO-retsakten ikke er indført som kriterie for udstedelse af brintoprindelsesgarantier. Et sådan krav om additionalitet vil kunne medføre, at allerede opstillede VE-anlæg ikke vil kunne anvendes til at producere grøn brint.
Energistyrelsen har i øvrigt i forbindelse med høring over bekendtgørelsen tilkendegivet, at kriterierne for udstedelse af brintoprindelsesgarantier løbende blive vurderet.
Opdelt myndighedskompetence
Myndighedskompetencen i forhold til udstedelse, overførsel, annullering af samt tilsyn med oprindelsesgarantier for brint opdeles mellem Energinet og Energistyrelsen. Energinet er myndighed for brint, der tilføres det kollektive net, mens Energistyrelsen er myndighed for brint, som ikke injiceres og transporteres i det kollektive net.
Årsagen til denne myndighedsopdeling skyldes, at Energinet i forvejen varetager udstedelse, overførsel og annullering af samt tilsyn med oprindelsesgarantier for gas fra vedvarende energikilder (grøn gas), der tilføres det kollektive gasnet. Grøn gas transporteret uden for transmissionsnettet er ikke Energinets ressortområde, hvorfor udstedelse af oprindelsesgarantier for brint uden for transmissionsnettet hører under Energistyrelsen.
Energistyrelsen har tilkendegivet, at de planlægger et tæt samarbejde med Energinet med henblik på at udarbejde en ensartet, enkel og effektiv administration af brintoprindelsesgarantierne uanset myndighedsopdelingen.