Forsikringstager, der var sagsøger i sagen, havde gennem en længere årrække drevet erhverv som fisker. I 2010 anskaffede sagsøger sig det i sagen omhandlede skib. Den 12. maj 2017 forliste skibet under en fisketur ud for Nexø. Skibet var forsikret hos et forsikringsselskab, der var sagsøgt i sagen, og som havde afvist dækning med henvisning til, at skibet var usødygtigt på skadestidspunktet.
Skibet var af ældre dato og havde, siden det blev bygget i 1959, undergået en række ændringer, herunder flere som sagsøger selv havde lavet. Skibet var op til forliset i 2011, 2013 og 2015 blevet synet af Søfartsstyrelsen, som ikke havde gjort bemærkninger til ændringerne.
Sagsøger forklarede under sagen, at de var sejlet ud i godt vejr, men at skibet blev ramt af en ”forkert sø”, hvorfor det havde taget store mængder vand ind blandt andet gennem en åben lastluge midt på dækket.
Forsikringsselskabet gjorde gældende, at særligt ændringerne på lastlugen havde medført, at fartøjet ikke opfyldte en række sikkerhedskrav. Skibet havde derfor ikke været sødygtigt, hvorfor der ikke var dækning under policen. Det var forsikringsselskabets opfattelse, at ændringerne betød, at skibet ikke var vandtæt, fordi lastlugen ikke kunne lukkes tilstrækkeligt hurtigt. Vandindtrængningen via lastlugen havde da også vist sig at være den primære årsag til, at skibet var sunket.
Forsikringsselskabet havde forud for sagens anlæg indhentet en rapport udarbejdet af en marineinspektør, ligesom forsikringsselskabet havde foranlediget, at skibet blev filmet af en dykker. Både rapporten og filmen af skibet blev fremlagt under sagen til støtte for forsikringsselskabets synspunkter.