Flere jurisdiktioner optaget på EU's "sortliste"
Baggrund
Der pågår løbende arbejde i EU-regi med at modarbejde brugen af skattely og bekæmpe skatteunddragelse og -undgåelse. Et af tiltagene er at udarbejde en fælles EU-liste over ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner (EU’s sortliste over skattely).
Danmark har indført skattesanktioner mod landene på EU’s sortliste. Disse tiltag omfatter (i) nægtelse af fradrag i Danmark for betalinger, der betales til interesseforbundne enheder, som er skattemæssigt hjemmehørende (eller registreret) i lande på sortlisten, samt (ii) forhøjede kildeskattesatser for udbytter udloddet til modtagere, der er skattemæssigt hjemmehørende (eller registreret) i de pågældende lande.
Reglerne blev indført i Danmark med virkning fra 1. juli 2021 og omfattede som udgangspunkt de lande, der på daværende tidspunkt fremgik af EU's sortliste.
Læs mere her: Defensive foranstaltninger på vej mod landene på EU’s sortliste.
Sortlisten
EU's liste over ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner revideres to gange om året. En sådan revidering har dog ikke direkte virkning i dansk ret, da revideringen skal inkorporeres ved lov, før den har virkning. Den danske liste over ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner findes i ligningslovens § 5 H, stk. 2, som siden indførelsen er blevet revideret én gang.
EU-Rådet vedtog den 14. februar 2023 en revidering af sortlisten, hvorved De Britiske Jomfruøer, Costa Rica, Marshall-øerne og Rusland blev tilføjet listen.
Danmark forventes derfor ved næste revidering af den danske liste at tilføje ovenstående jurisdiktioner, samt Anguilla, Bahamas og Turks- og Caicosøerne, som tidligere er tilføjet sortlisten af EU-Rådet. Tilføjelsen af Anguilla, Bahamas og Turks- og Caicosøerne blev allerede foreslået af Skatteministeriet den 6. februar 2023, da ministeriet sendte et lovforslag i høring bl.a. om dette.
Tilføjelsen af Rusland til den danske liste over ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner medfører dog den komplikation, at Danmark har indgået en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Rusland, hvilket folkeretligt hindrer, at foranstaltningerne kan håndhæves mod danske virksomheder med aktiviteter i Rusland.
Danmark har tidligere stået i en lignende situation, da Trinidad og Tobago blev omfattet af ligningslovens § 5 H, stk. 2. Dengang opsagde Danmark dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Trinidad og Tobago, for herefter at tilføje landet til listen. Hvorvidt denne fremgangsmåde forfølges i forhold til Rusland, forelægger der endnu ikke nogen information om.
Danske virksomheder med aktivitet i de nye lande på listen, herunder Rusland, bør dog overveje, hvilke konsekvenser, det vil have for dem.
Vi følger udviklingen og står til rådighed, hvis du ønsker rådgivning eller har spørgsmål.