Flere ansatte indberetter om virksomhedens interne forhold til Den Nationale Whistleblowerordning
Den Nationale Whistleblowerordning
Den 17. december 2021 trådte Den Nationale Whistleblowerordning i kraft. Ordningen medfører, at medarbejdere, tidligere medarbejdere, ansøgere med flere kan indberette til en national ordning om overtrædelser af visse EU-retsakter, alvorlige lovovertrædelser og øvrige alvorlige forhold, som vedkommende er kommet i besiddelse som led i en arbejdsrelateret aktivitet. Indberetningerne kan eksempelvis omhandle bedrageri, seksuel chikane på arbejdspladsen, grov chikane, herunder chikane på grund af race, politisk eller religiøst tilhørsforhold, eller andre grove personrelaterede konflikter på arbejdspladsen.
Flere medarbejdere indberetter om virksomhedens forhold til Den Nationale Whistleblowerordning
Opgørelsen over indberetninger til Den Nationale Whistleblowerordning viser, at ordningen i 2023 modtog 149 indberetninger. Det indebærer en stigning på 28 % i forhold til 2022. Samtidig er antallet af indberetninger relateret til databeskyttelse faldet fra 66 % til 35 %. De resterende indberetninger vedrørte særligt problemer med det psykiske arbejdsmiljø på arbejdspladsen.
Ved vedtagelsen af lov om beskyttelse af whistleblowere blev der desuden fastsat krav til, at arbejdsgivere med over 249 ansatte pr. 17. december 2021 skulle have etableret en intern whistleblowerordning. Opgørelsen fra Datatilsynet om indberetningerne til Den Nationale Whistleblowerordning tyder således på, at flere medarbejdere vælger at indberette til Den Nationale Whistleblowerordning frem for virksomhedens interne whistleblowerordning. Dette kan være problematisk for arbejdsgiverne, idet det er en fordel for arbejdsgiverne, hvis interne forhold indberettes direkte igennem disses interne ordninger. I sådanne tilfælde kan arbejdsgiverne håndtere indberetninger om eksempelvis det psykiske arbejdsmiljø i henhold til interne processer uden involvering af Datatilsynet.
Det bemærkes, at private arbejdsgivere med mellem 50 og 249 ansatte først pr. 17. december 2023 har været forpligtet til at etablere en whistleblowerordning. Det kan derfor være, at ansatte i sådanne virksomheder ikke før da har haft mulighed for at indberette internt, men i stedet har måttet indberette til Den Nationale Whistleblowerordning, hvilket kan være med til at forklare stigningen i antallet af indberetninger i 2023.
Kromann Reumert bemærker
Opgørelsen fra Datatilsynet om indberetninger til Den Nationale Whistleblowerordning tyder på, at flere medarbejdere indberetter om problemer med psykisk arbejdsmiljø og andre interne forhold hos arbejdsgiveren til Den Nationale Whistleblowerordning, frem for at benytte sig af arbejdsgiverens interne whistleblowerordning. Da det vil være at foretrække for arbejdsgiverne, at eventuelle indberetninger modtages og håndteres internt, er det vigtigt at udbrede kendskabet til den interne ordning mest muligt og skabe klar og betryggende kommunikation om, hvor medarbejderne kan gå til, hvis de oplever problemer. I den forbindelse bemærker vi, at arbejdsgivere efter whistleblowerloven er forpligtede til at opfordre medarbejdere med videre til at indberette internt i tilfælde, hvor overtrædelsen kan imødegås effektivt internt, og hvor whistlebloweren vurderer, at der ikke er risiko for repressalier.
Det bør samtidig overvejes, om virksomheden har den mest hensigtsmæssige sammensætning i henseende til de personer, der indgår i virksomhedens interne whistleblowerenhed, og om whistleblowerenheden både fremtræder som og opfylder lovens krav til upartiskhed. Vi bemærker, at whistleblowerenheden som led i opfølgning på indberetninger må involvere andre relevante medarbejdere hvis nødvendigt, og at indberettere bør være gjort bekendt hermed. Det vil i denne sammenhæng ofte være hensigtsmæssigt, at virksomheden har udarbejdet interne retningslinjer for whistleblowerenhedens håndtering af og opfølgning på indberetninger, herunder procedurer for håndtering af habilitetsspørgsmål og særlige kategorier af indberetninger, eksempelvis om det psykiske arbejdsmiljø.