Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Færdselslovens regler om objektivt ansvar

TVC Advokatfirma
18/03/2022
Færdselslovens regler om objektivt ansvar
TVC Advokatfirma logo
Færdselslovens regler om objektivt ansvar for et motordrevet køretøj gælder kun, hvis der sker skade, medens køretøjet er i brug som køretøj.

Færdselslovens § 101 fastslår, at der er objektivt ansvar for skader, som forvoldes af motordrevet køretøj. Imidlertid er der en grænse for, hvornår en skadelidt kan rette krav mod køretøjets lovpligtige ansvarsforsikring på objektivt grundlag.


Hvis et motordrevet køretøj på anden måde forvolder skade, skal et muligt ansvar vurderes efter lovgivningens almindelige regler, jf. Færdselslovens § 102.


Grænsen for, hvornår der gælder et objektivt ansvar, er alene overordnet anført i Færdselslovens § 101, stk. 1, hvorefter det objektive ansvar gælder for ”skader, som køretøjet volder ved færdselsuheld eller ved eksplosion eller brand, der hidrører fra brændstofanlæg i køretøjet”.


Retspraksis har udfyldt reglen om, hvornår et køretøj er omfattet af det objektive erstatningsansvar. Helt overordnet er gældende ret således, at skaden skal ske i forbindelse med eller som følge af, at ”køretøjet er i brug som køretøj”, og at skaden skal være forårsaget af et ”kørselsmæssigt usædvanligt forhold”.


Typeeksemplet på det objektive ansvar, hvor begge de anførte betingelser om ”i brug” og ”usædvanligt forhold” er færdselsuheld, hvor et køretøj støder sammen med et andet køretøj - eller påkører en person eller et hus. I disse tilfælde vil køretøjet være i brug som køretøj, og sammenstødet eller påkørslen er udover det sædvanlige. Derfor vil køretøjets ansvar altid være dækket af den lovpligtige ansvarsforsikring, som hæfter umiddelbart overfor skadelidte, jf. Færdselslovens § 108. Denne mulighed for at rette krav direkte mod køretøjets ansvarsforsikring er en undtagelse fra hovedreglen i Forsikringsaftalelovens § 95, hvor udgangspunktet er, at der skal være fastslået et ansvar for skadevolder (forsikringstager), før skadelidte kan rette sit krav mod ansvarsforsikringen.


Objektivt ansvar efter Færdselslovens § 101 gælder endvidere, hvis en bil går i stykker eller løber tør for brændstof og fx holder i nødsporet på en motorvej. Hvis den havarerede bil i denne situation bliver påkørt af en anden bil, vil den påkørende være dækket af den havarerede bils objektive ansvar, fordi den havarerede bil holder, hvor den gør, som følge af at den har været i brug som køretøj, og der endvidere er sket noget usædvanligt.


Udover de anførte eksempler har der i en række tilfælde været usikkerhed med hensyn til vurdering af, hvornår skaden er sket, fordi en bil har været i brug som køretøj.


Dette spørgsmål må imidlertid nu anses for afklaret for de fleste tænkelige tilfælde.


Vestre Landsret har i dom af 14. januar 2022 (U 2022.1097 V) fastslået, at det objektive ansvar ikke gælder, hvor en bil er standset, og en passager kom til skade, da vedkommende rammes af en bildør, som en anden passager lukker i det samme. I den pågældende sag når Landsretten frem til, at der ikke er objektivt ansvar, fordi skaden ikke sker i forbindelse med noget ”kørselsmæssigt usædvanligt”, jf. ligeledes U 2011.760 H.


En anden begrundelse anvendte Højesteret i dom af 1. april 2016 (U 2016.2345 H), hvor en bil påkørte et køretøj, som var parkeret i rabatten på en landevej. Den parkerede bil var ikke gået i stykker eller standset på grund af et forudgående færdselsuheld, men føreren af den parkerede bil var holdt ind til siden for at hjælpe til ved et andet færdselsuheld. Her statuerer Højesteret, at den parkerede bil ”ikke var i brug som trafikmiddel, da påkørslen skete”, og allerede af den grund, var skaderne på den påkørende bil og dennes fører ikke dækket af det objektive ansvar. Selvom Højesteret ikke anfører det ordret, læner præmissen sig op ad argument under proceduren om, at det objektive ansvar ikke gælder, ”når en bil er parkeret for at være parkeret” – modsat havareret. For fuldstændighedens skyld kan det tilføjes, at der i dommen fra 2016 heller ikke var ansvar for den parkerede bil efter de almindelige regler.


Har du behov for hjælp?

Såfremt du bliver involveret i en sag om forsikring og erstatning, er du altid meget velkommen til at kontakte os for en uforpligtende drøftelse af din sag.


Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Juridiske kandidater er i høj kurs
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Juridiske kandidater er i høj kurs
Mange virksomheder oplever, at det er svært at tiltrække kompetent juridisk arbejdskraft. Men det behøver det ikke nødvendigvis være - Hvordan kommer vi ind på i denne video hvor vi fortæller om vores erfaringer med markedet og giver gode råd til hvordan du får fat i de rigtige kandidater.
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Mange virksomheder er ikke opmærksomme på at udvide force majeure-begrebet i deres kontrakter og flere anvender begrebet helt forkert. Bliv klogere på hvornår noget er en force majeure-begivenhed og hvornår du kan benytte en force majeure-klausul ved manglende leveringer.
Skift af forsikringsselskab - Dét skal du være opmærksom på
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Skift af forsikringsselskab - Dét skal du være opmærksom på
Mange virksomheder eller privatpersoner oplever at skulle skifte forsikringsselskab, hvilket der kan være mange gode grunde til. I forbindelse med et skift af forsikringsselskab er der dog visse ting man skal holde sig for øje.
Artikler, der kunne være relevante for dig
De danske NIS2- og CER-love træder i kraft 1. januar 2025
De danske NIS2- og CER-love træder i kraft 1. januar 2025
02/04/2024
Compliance, Energi og forsyning, Transportret
Hvornår er en advokatundersøgelse relevant?
Hvornår er en advokatundersøgelse relevant?
10/04/2024
Øvrige, Compliance
Ansvaret for cybersikkerhed ligger hos ledelsen
Ansvaret for cybersikkerhed ligger hos ledelsen
08/04/2024
Persondata, Compliance, Øvrige
Den europæiske mediefrihedslov – en ny beskyttelse af pressefrihed og journalister i EU
Den europæiske mediefrihedslov – en ny beskyttelse af pressefrihed og journalister i EU
09/04/2024
EU-ret, Øvrige, Medieret
Refusion via rejsebureau
Refusion via rejsebureau
11/04/2024
Øvrige, Transportret
Supplysejlads er omfattet af tonnageskatteloven
Supplysejlads er omfattet af tonnageskatteloven
19/04/2024
Transportret, Skatte- og afgiftsret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted