Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

COVID-19: Ny lov om PCR-testning af tilrejsende arbejdskraft vedtaget og træder i kraft med øjeblikkelig virkning

Bird & Bird
15/02/2021
COVID-19: Ny lov om PCR-testning af tilrejsende arbejdskraft vedtaget og træder i kraft med øjeblikkelig virkning
Bird & Bird logo
Som følge af COVID-19-situationen og i lyset af, at der løbende opstår nye virusmutationer, som kan medføre øget smittespredning, har regeringen ønsket, at der stilles krav om, at arbejdsgivere, der beskæftiger tilrejsende arbejdskraft, skal sørge for, at tilrejsende arbejdskraft PCR-testes for COVID-19 efter indrejse i Danmark. Den 2. februar 2021 er der derfor vedtaget et lovforslag[1] om pligt til at sikre COVID-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark.

Hvad indebærer forpligtelsen for arbejdsgivere?

Arbejdsgivere, skal sørge for, at der udarbejdes en skriftlig plan for COVID-19-test for tilrejsende arbejdskraft fra lande, regioner eller områder omfattet af reglerne. Planen skal indeholde følgende:


  1. Oplysninger om, hvordan arbejdsgiveren informerer de ansatte om COVID-19-testen i Danmark herunder hvornår, hvor og hvordan testen foretages.
  2. Oplysninger om, hvordan arbejdsgiveren løbende holder sig orienteret om, hvilke lande, regioner eller områder der er omfattet af reglerne.
  3. En oversigt over ansatte, der er indrejst i Danmark, herunder oplysninger om, hvilket land, hvilken region eller hvilket område de ansatte er indrejst fra, oplysninger om dato for COVID-19-test før indrejse i Danmark, hvis de pågældende er omfattet af krav herom, oplysninger om dato for COVID-19-test efter indrejse i Danmark, og oplysninger om eventuel undtagelse fra kravet om test.

Planen skal løbende ajourføres i forbindelse med ansattes indrejse i Danmark. Manglende overholdelse af reglerne kan føre til bøde.


Forpligtelsen omfatter i øvrigt også selvstændige uden ansatte, som er tilrejsende arbejdskraft som således også skal sørge for at blive testet for COVID-19 efter indrejse i Danmark.


Hvornår skal testen foretages, og hvem er omfattet?

Reglerne om tidspunktet for, hvornår COVID-19 testen skal foretages efter indrejse i Danmark, vil blive fastsat i en bekendtgørelse.


Kravet om test gælder ikke, når den person eller de personer, der er tilrejsende arbejdskraft, har bopæl i Danmark. Kravet om PCR-test gælder til gengæld tilrejsende medarbejdere uanset varigheden af opholdet og karakteren af arbejdet og omfatter også tilrejsende arbejdskraft, der er danske statsborgere med bopæl uden for Danmark.


Hvem fører tilsyn?

Arbejdstilsynet fører tilsyn med overholdelse af kravet.


Arbejdsgivere skal, jf. ovenfor, over for Arbejdstilsynet skriftligt kunne dokumentere, at der er foretaget test for COVID-19 eller at den pågældende person, der er tilrejsende arbejdskraft, er undtaget fra kravet om test (f.eks. har bopæl i Danmark).


Hvornår træder reglerne i kraft?

Loven træder i kraft med øjeblikkelig virkning, og ophæves, som udgangspunkt, den 1. juli 2021.


Bird & Birds bemærkning

Reglernes konkrete indhold er endnu ikke fastlagt og vil blive udfyldt ved bekendtgørelser. Derfor er det på nuværende tidspunkt uafklaret, om der er medarbejdergrupper, der er undtaget kravet om, at arbejdsgiver skal sørge for en PCR-test efter indrejse.


Bestemmelserne i lov nr. 1641 af 19. november 2020 finder anvendelse i relation til test for COVID-19, der skal foretages i henhold til reglerne beskrevet ovenfor. Se i den forbindelse vores tidligere nyhed herom, som kan læses her.


Har du spørgsmål til ovenstående eller om de øvrige regler relateret til COVID-19-situationen – både i Danmark og internationalt - er du velkommen til at kontakte Bird & Bird.


[1] L 145


Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Bliv klogere på whistleblowerloven, herunder hvilke virksomheder, der har pligt til at etablere en whistleblowerordning.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Surt show at strække ud på arbejde og komme til skade
Surt show at strække ud på arbejde og komme til skade
21/10/2024
Ansættelses- og arbejdsret
Kaffetørst endte i fald: arbejdsskade under hjemmearbejde
Kaffetørst endte i fald: arbejdsskade under hjemmearbejde
04/11/2024
Ansættelses- og arbejdsret, Forsikring og erstatning
Nye regler fra EU om platformsarbejde
Nye regler fra EU om platformsarbejde
11/11/2024
Ansættelses- og arbejdsret
Regeringens lovprogram 2024/2025
Regeringens lovprogram 2024/2025
14/11/2024
Ansættelses- og arbejdsret
Dom om opsigelse efter 120-dages-reglen
Dom om opsigelse efter 120-dages-reglen
19/11/2024
Ansættelses- og arbejdsret
Ingen forskelsbehandling ombord på flyveren
Ingen forskelsbehandling ombord på flyveren
18/11/2024
Ansættelses- og arbejdsret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted