BIMCO udgiver CII-klausul
IMO vedtog i juni 2021 en række nye energieffektivitetskrav til skibe, herunder et krav om synliggørelse af skibes operationelle energieffektivitet (CII). Du kan læse mere om IMO’s nye energieffektiviserings krav til skibe og deres konsekvenser for shippingaktiviteter her.
På den baggrund er BIMCO udkommet med en ny standardklausul: CII Operations Clause For Time Charter Parties 2022 (”CII-klausul”). Klausulen har til formål at foretage en indbyrdes fordeling af ansvaret mellem rederiet og befragteren for efterlevelse af CII-kravet. CII-klausulen bygger på en udvidet samarbejdsforpligtelse og har til hensigt at skabe en øget transparens og fleksibilitet for parterne. CII-klausulen er tilgængelig på BIMCO’s hjemmeside.
CII-klausulen introducerer en række værktøjer, der skal sikre, at parterne kan håndhæve aftalte CII-målsætninger indbyrdes. Og så foretager CII-klausulen også væsentlige indgreb i den traditionelle opdeling af parternes rådighed over skibet i et tidsbefragtningsforhold.
Udvidet samarbejdsforpligtelse
CII-klausulen giver parterne mulighed for at inkorporere de CII-målsætninger, som skibet skal opnå i et givent kalenderår. Derudover indfører CII-klausulen en udvidet forpligtelse for parterne til at samarbejde om forhold, der kan have en betydning for et skibs efterlevelse af de aftalte CII-målsætninger.
Parternes forpligtelser under tidsbefragtningsaftalen vil desuden blive underlagt parternes forpligtelse til at efterleve de aftalte CII-målsætninger. For eksempel vil tidsbefragterens adgang til at kræve skibets hastighed justeret være betinget af, at det kan rummes inden for parternes aftalte CII-målsætninger. Omvendt vil rederiet blive pålagt en mere udtalt indsatsforpligtelse med henblik på at sikre, at skibets brændstofforbrug minimeres.
Ansvar for manglende efterlevelse af CII-målsætninger
CII-klausulen indfører også en forpligtelse for parterne til at efterleve de aftalte CII-målsætninger. Hvis rederiet herefter kan konstatere, at tidsbefragterens planlagte rejse ikke vil kunne rummes inden for de aftalte CII-målsætninger, vil rederiet i sidste ende have mulighed for at foretage et indgreb i tidsbefragterens anvendelse af skibet. Et rederi vil i en sådan situation kunne få adgang til at tilpasse den planlagte sørute eller beordre, at skibet skal sejle med en nedsat hastighed.
Derudover indeholder CII-klausulen en bestemmelse om, at rederiet kan videreføre tab, som skyldes tidsbefragterens misligholdelse af sine forpligtelser under CII-klausulen.
Bestemmelsen er omfangsrig:
(j) The Owners shall be entitled to claim from the Charterers any losses, damages, liabilities, claims, fines, costs, expenses, actions, proceedings, suits or demands suffered by the Vessel and/or the Owners which have been caused by any breach by the Charterers of their obligations under this Clause.
Klausulen vil for eksempel kunne komme i anvendelse i tilfælde, hvor rederiets manglende mulighed for at opfylde fremtidige tidsbefragtningsaftaler skyldes, at tidsbefragteren har misligholdt parternes aftalte CII-målsætninger. Det fremgår af BIMCO’s Guidance Notes, at bestemmelsen giver adgang til erstatning for direkte tab, som beviseligt kan henføres til tidsbefragterens misligholdelse. Bestemmelsen er dog formuleret meget bredt, og det må derfor være op til fremtidig domstolsprøvelse at vurdere, om mere indirekte tab, såsom fx fald af værdi af selve skibet som følge af tidsbefragterens brug, også er omfattet af bestemmelsen.
Tilpasning af tidsbefragtningsaftaler
CII-kravet vil medføre væsentlige indvirkninger på shippingbranchen. Dette er reflekteret i CII-klausulen, der medfører betydelige ændringer i parternes forpligtelser og ansvar i relation til efterlevelse af CII-kravet, og på visse områder gøres der op med de traditionelle ansvarsområder for rederier og tidsbefragtere. Hos Bech-Bruun kan vores specialister rådgive jer om indvirkningerne af nye ESG-krav og mulighederne for tilpasning af nye og igangværende tidsbefragtningsaftaler.