Supplysejlads er omfattet af tonnageskatteloven
Tonnageskatteloven er en særlig skatteordning, som under visse betingelser kan tilvælges af rederier. Under ordningen sker beskatningen på baggrund af rederiets samlede nettotonnage og uafhængigt af rederiets indtægter. Ordningen omfatter blandt andet indkomst erhvervet ved sejlads "mellem forskellige destinationer".
Tonnageskatteordningen betragtes som statsstøtte, fordi ordningen er gunstig for rederier. Derfor skal tonnageskattereglerne fortolkes i overensstemmelse med EU-rettens statsstøtteregler og EU-Kommissionens godkendelse af ordningen.
Kort om sagen
Sagen angår, om en række selskaber i en rederikoncern kunne anvende tonnageskatteordningen. Selskaberne drev virksomhed med supplysejlads, idet koncernens tankskibe blev lastet med bunkerolie og derefter sejlet til en aftalt position på havet (en GPS-position), hvor olien blev leveret til fragtskibe, som skulle anvende olien som brændstof.
Landsskatteretten fandt, at selskabernes aktivitet udgjorde transport af gods mellem forskellige destinationer. Skatteministeriet var ikke enig i Landsskatterettens afgørelse, og ministeriet indbragte derfor sagen for domstolene.
Vestre Landsrets flertal (2-1) fandt, at udtrykket "mellem forskellige destinationer" både omfatter sejlads mellem havne eller anlæg/strukturer på kontinentalsoklen og sejlads til og mellem destinationer på havet (supplysejlads). Flertallet tiltrådte herefter Landsskatterettens resultat. Vestre Landsrets mindretal fandt derimod, at tonnageskatteloven ikke omfatter supplysejlads.
Vestre Landsrets flertal
"Vi finder derfor efter en samlet vurdering, at transport af passagerer eller gods (rederivirksomhed) mellem forskellige destinationer, jf. tonnageskattelovens § 6, foruden at omfatte sejlads mellem havne eller anlæg/strukturer på kontinentalsoklen også omfatter sejlads til og mellem destinationer (GPS-koordinater) på havet."
Højesteret
Skatteministeriet ankede sagen til Højesteret, fordi ministeriet mente, at Kommissionens godkendelse af tonnageskatteordningen ikke omfattede supplysejlads. Skatteministeriet vurderede, at der var en risiko for, at Kommissionen ville rejse en sag om tilbagebetaling af ulovlig statsstøtte, hvis sagen ikke blev indbragt for Højesteret.
Skatteministeriet udtaler i en kommentar offentliggjort den 4. marts 2024 (SKM2024.120.SKAT), at Kommissionen uformelt har tilkendegivet, at den ikke på eget initiativ vil rejse en statsstøttesag mod Danmark, fordi supplysejlads omfattes af tonnageskatteloven. Ministeriet hævede derfor sagen for Højesteret, og dermed står det fast, at supplysejlads er omfattet af tonnageskatteloven.