Bevisbyrden for betaling
En gruppe flypassagerer fik aflyst deres flyvning. Passagererne krævede refusion af flybilletterne, men flyselskabet påstod, at billetterne allerede var blevet refunderet. Det var sket gennem en overførsel til samme betalingskort, som var blevet brugt til betaling for billetterne.
Ansvaret for at dokumentere
Landsretten besluttede, at passagererne havde ansvaret for at bevise den manglende refusion, når nu flyselskabet allerede havde fremlagt dokumentation for, at overførslen var gennemført. Passagererne kunne altså ikke bare benægte at have modtaget betaling. Retten mente derfor, at der var sket tilbagebetaling.
Retten fremhævede, at flyselskabet havde tilbagebetalt til det betalingskort, som billetterne var betalt med, og at de kunne henvise til en række udskrifter fra deres interne system. Retten lagde også vægt på, at flyselskabet havde opfordret passagererne til at kontakte deres bank for at finde frem til betalingen. Det gjorde passagererne dog aldrig.
IUNO mener
Sagen viser, at det er passagerernes ansvar at dokumentere, at de ikke har fået refusion, hvis flyselskabet har fremlagt beviser for det modsatte.
IUNO anbefaler, at flyselskaber er opmærksomme på denne dom, når en passager benægter at have modtaget refusion. Dommen viser, at det kan være tilstrækkeligt, at flyselskabet kan bevise, at refusion er sket til det kort, passagererne brugte til betaling. Det har stor praktisk betydning, da refusion af flybilletter som oftest sker rent automatisk.
[Østre Landsrets dom af den 26. januar 2024 i sag BS-40185/2023-OLR]