Klagenævnet for Udbud har i en afgørelse af 8. juli 2014 forholdt sig til, hvorvidt Statens It skulle imødekomme en anmodning om aktindsigt i de tilbudte priser, der var indkommet i forbindelse med afholdelsen af et miniudbud vedrørende drift og vedligeholdelse af »Statstidende.dk«. Anmodningen kom fra Computerworld, der ikke selv var tilbudsgiver under miniudbuddet.
Statens It var af den opfattelse, at de tilbudte priser kunne undtages fra aktindsigt med hjemmel i den dagældende offentlighedslovs § 13, stk. 1, nr. 5.
Efter denne bestemmelse, der er identisk med den nugældende offentlighedslovs § 33, nr. 3, kan retten til aktindsigt begrænses, i det omfang det er nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn til det offentliges økonomiske interesser, herunder udførelse af det offentliges forretningsvirksomhed.
Statens It anerkendte samtidig, at der på et senere tidspunkt, hvor omstændighederne for at anvende undtagelsesbestemmelsen i den dagældende offentlighedslovs § 13, stk. 1, nr. 5, ikke længere var til stede, ville kunne meddeles aktindsigt i prisoplysningerne.
Statens It gjorde ikke gældende, at de tilbudte priser udgjorde forretningshemmeligheder, som kunne undtages fra aktindsigt efter den dagældende offentlighedslovs § 12, stk. 1, nr. 2 (nugældende offentlighedslovs § 30, nr. 2).
Efter en gennemgang af betænkning nr. 1510/2009 om offentlighedsloven og ombudsmandspraksis fandt Klagenævnet for Udbud, at de omhandlende priser kunne undtages fra aktindsigt.
Klagenævnet udtalte:
"På baggrund af denne lighed mellem gennemførte og fremtidige miniudbud er der en konkret risiko for, at de 6 leverandører i henhold til rammeaftalen vil kunne tilrettelægge deres tilbud ved fremtidige miniudbud, hvis de får kendskab til hinandens tilbudspriser, på en sådan måde, at variationerne i tilbudspriserne mindskes, med det resultat, at Statens It vil lide et økonomisk tab. Betingelsen i den tidligere offentlighedslovs § 13, stk. 1, nr. 5, for at undtage aktindsigt i den samlede tilbudspris i alle de andre modtagne tilbud end det vindende tilbud i miniudbuddet vedrørende drift og vedligeholdelse af »Statstidende.dk« er derfor opfyldt."
Baggrunden for, at klagenævnets afgørelse blev truffet på baggrund af reglerne i den tidligere offentlighedslov, der var gældende frem til udgangen af 2013, var, at Computerworlds anmodning om aktindsigt blev indgivet til og behandlet af Statens It før den nye offentlighedslovs ikrafttræden den 1. januar 2014. Som nævnt, er den dagældende offentlighedslovs § 13, stk. 1, nr. 5 imidlertid identisk med den nugældende offentlighedslovs § 33, nr. 3.
Se afgørelsen fra Klagenævnet for Udbud
her.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →