Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Agent mistede sit krav på erstatning for ukorrekt opsigelsesvarsel på grund af passivitet

Dansk Erhverv
10/02/2015
Agent mistede sit krav på erstatning for ukorrekt opsigelsesvarsel på grund af passivitet


Sø og Handelsretten har i en ny dom tildelt en opsagt handelsagent i skobranchen erstatning for kundekredsen, men ikke for det for korte opsigelsesvarsel.

Dansk skoproducent opsagde norsk agent
Efter 9 års samarbejde opsagde en dansk skoproducent deres agent i Norge, som havde oparbejdet markedet for dem.

Baggrunden for opsigelsen var, at agenturgiveren gerne ville nedsætte provisionssatsen fra 15 % til 10 %. Da parterne ikke kunne nå til enighed om en ny aftale opsagde agenturgiveren kontrakten med 3 måneders varsel. Ifølge de ufravigelige norske regler, som på dette punkt er identiske med de danske, skulle agenten have haft et opsigelsesvarsel på 6 måneder.

Agenten forholdt sig passiv
Agenten protesterede dog først ca. 14 måneder senere over det for korte varsel, hvilket skete i forbindelse med at stævningen blev udtaget mod det danske skofirma. Sø og Handelsretten anså dermed kravet som værende bortfaldet på grund af passivitet. Det havde også indflydelse på afgørelsen, at den norske agent havde været repræsenteret ved advokat i over et år.

Agenten fik til gengæld maksimal godtgørelse for den oparbejdede kundekreds
Sø og Handelsretten sagde bl.a.:
”Godtgørelsen er et vederlag for den af handelsagenten skabte goodwill, som agenturgiveren nyder godt af efter agenturaftalens ophør. Efter norsk højesteretspraksis skal der ved den skønsmæssige beregning af goodwillværdien tages udgangspunkt i handelsagentens provision de sidste 12 måneder før kontraktens ophør. Det skal derefter vurderes, hvor længe den oparbejdede kundekreds må antages at medføre væsentlige fordele for agenturgiveren, hvorefter det skal anslås, hvor mange kunder der i gennemsnit mistes om året. Endelig neddiskonteres beløbet til nutidsværdi.”

I den konkrete sag anslog man kundernes levetid i skobranchen til at vare to år, og beregningen af godtgørelsen kom derfor til at overstige lovens maksimumbeløb, som udgør et år provision på basis af de sidste 5 års gennemsnit. Selv om Sø og Handelsretten ved fastsættelsen af den endelige erstatning bemærkede, at producentens væsentligt forøgede investeringer i markedsføring m.v. medførte en reduktion af godtgørelsesbeløbet med ca. 50%, lå godtgørelsesbeløbet dog fortsat over lovens maksimum. Agenten fik derfor tildelt en godtgørelse, der svarede til maksimalgodtgørelsen – i det konkrete tilfælde knap 400.000 NOK

Kommentar
Man skal som agenturgiver være opmærksom på, at et ønske om at forhandle en ny agentkontrakt på plads bør ske sideløbende med, at den gamle er i kraft. En opsigelse af den gamle agentkontrakt ”for god ordens skyld” under forhandlingerne vil typisk medføre, at agenten kan kræve sin godtgørelse for den oparbejdede kundekreds.






Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Mange virksomheder er ikke opmærksomme på at udvide force majeure-begrebet i deres kontrakter og flere anvender begrebet helt forkert. Bliv klogere på hvornår noget er en force majeure-begivenhed og hvornår du kan benytte en force majeure-klausul ved manglende leveringer.
Skift af forsikringsselskab - Dét skal du være opmærksom på
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Skift af forsikringsselskab - Dét skal du være opmærksom på
Mange virksomheder eller privatpersoner oplever at skulle skifte forsikringsselskab, hvilket der kan være mange gode grunde til. I forbindelse med et skift af forsikringsselskab er der dog visse ting man skal holde sig for øje.
Bruger du Contract Management strategisk?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Bruger du Contract Management strategisk?
Hvordan bruger du contract management strategisk i din forretning? Hvorfor er det vigtigt, når vi oplever globale pandemier og den verserende krig i Europa?
Artikler, der kunne være relevante for dig
Ny EU-forordning skal beskytte virksomheder mod forsinkede betalinger
Ny EU-forordning skal beskytte virksomheder mod forsinkede betalinger
22/08/2024
E-handel og markedsføring, Kontraktret, Øvrige
Finanstilsynet: Rollefordelingen mellem forsikringsformidlere og forsikringsselskaber skal være tydelig for kunderne
Finanstilsynet: Rollefordelingen mellem forsikringsformidlere og forsikringsselskaber skal være tydelig for kunderne
27/08/2024
Forsikring og erstatning, E-handel og markedsføring
Nye regler om produktsikkerhed
Nye regler om produktsikkerhed
29/08/2024
Forsikring og erstatning, Øvrige
Forslag: Nye regler om maksimal betalingsfrist på 30 dage
Forslag: Nye regler om maksimal betalingsfrist på 30 dage
29/08/2024
Kontraktret
Nej til erstatning for ulykke under fest, som virksomhed havde betalt til
Nej til erstatning for ulykke under fest, som virksomhed havde betalt til
05/09/2024
Ansættelses- og arbejdsret, Forsikring og erstatning
Luftfartselskabernes bevisbyrde og dokumentationspligt i forbindelse med kompensationssager - en analyse af seneste retspraksis
Luftfartselskabernes bevisbyrde og dokumentationspligt i forbindelse med kompensationssager - en analyse af seneste retspraksis
12/09/2024
Forsikring og erstatning, Øvrige
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted