Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Ændringer i købeloven: Garantier

Ændringer i købeloven: Garantier
IUNO logo
Med de nye opdateringer i købeloven skal flere virksomheder nu vænne sig til et øget ansvar overfor forbrugere. I nyhedsbrevet går IUNO i dybden med de nye regler om garantier - mere specifikt i forhold til reglerne om garantier, som virksomheder giver i reklamer.

Mange virksomheder giver garantier i forbindelse med salg af deres produkter. Virksomheder kan eksempelvis give garantier i forbindelse med reklamer. Med den seneste opdatering af købeloven er der indført nye regler for garantier, man giver i reklamer. Ændringen betyder, at garantier i reklamer er bindende for den, der giver garantien. Det gælder også, selvom man giver en anden garanti, der ikke stiller forbrugeren lige så godt. Eksempelvis kan en garanti i en reklame stille forbrugeren bedre end en garanti, der er givet i forbindelse med salget af varen.


Hvis en virksomhed giver en garanti, bliver virksomheden direkte ansvarlig for at afhjælpe manglen eller omlevere varen, hvis den ikke lever op til det, garantien lover.


Ansvar hos den der giver garantien

Ifølge de nye regler vil oplysninger om et produkt i reklamer være en garanti, hvis reklamen var gældende før eller på tidspunktet, hvor varen blev købt. Det betyder, at hvis det eksempelvis oplyses i en reklame, at varen har en holdbarhed på tre år, vil den, der har givet garantien, have ansvaret for at refundere købesummen, omlevere, reparere eller på anden måde afhjælpe, hvis varens holdbarhed viser sig at være kortere end tre år.


Når der er givet flere garantier

Hvis der er givet flere garantier, gælder den garanti, der giver de bedste vilkår for forbrugeren. Fremgår det eksempelvis af en reklame, at en speciel dåse tun kan holde sig uåbnet i 20 år, mens det på dåsen står, at tunen kun kan holde sig uåbnet i 10 år, vil det være de 20 år, der gælder. Hvis reklamen inden salget rettes til, at der står 10 år, vil det dog være de 10 år, der gælder.


Reglerne gælder ikke kun garantier, der beskriver varens holdbarhed, men også garantier der beskriver den tilstand, varen er i eller varens egenskaber.


Garanti eller anprisning

Det er vigtigt at være opmærksom på, at ikke alle beskrivelser af et produkt er en garanti. Eksempelvis vil det at skrive: ”Danmarks bedste sparegris” ikke være en garanti, men i stedet en såkaldt anprisning, der ikke medfører ansvar. Det er dog en glidende overgang og jo mere konkret en beskrivelse er, jo større sandsynlighed er der for, at der er tale om en garanti.


Læs mere om ændringerne i købeloven

Nyhedsbrevet her er del af en serie af nyhedsbreve, der forklarer de ændringer, der blev lavet i købeloven. Hvis I gerne vil have et generelt overblik over ændringerne, kan I finde det her. I de næste uger udgiver vi flere nyhedsbreve, der går i dybden med de andre opdateringer.


IUNO mener

Ændringerne i reglerne om garantier udvider ansvaret for producenter og sælgere over for forbrugere. Det kan have uønskede konsekvenser, hvis en virksomhed garanterer noget i en reklame, som produktet ikke kan leve op til. IUNO mener derfor, at virksomheder bør sikre sig, at deres reklamer ikke indeholder beskrivelser af deres produkt, som de ikke kan leve op til.


Grænsen mellem en garanti og en anprisning kan være svær at skelne mellem, men de juridiske konsekvenser kan være store. Er du i tvivl om, hvorvidt din virksomheds reklamer indeholder garantier, anbefaler IUNO, at du søger juridisk rådgivning.


[Bekendtgørelse af lov om køb af 24. september 2021 (https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/1853)]

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Artiklen er forfattet af:
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Bruger du Contract Management strategisk?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Bruger du Contract Management strategisk?
Hvordan bruger du contract management strategisk i din forretning? Hvorfor er det vigtigt, når vi oplever globale pandemier og den verserende krig i Europa?
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Mange virksomheder er ikke opmærksomme på at udvide force majeure-begrebet i deres kontrakter og flere anvender begrebet helt forkert. Bliv klogere på hvornår noget er en force majeure-begivenhed og hvornår du kan benytte en force majeure-klausul ved manglende leveringer.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Brug af fritstående, generelle miljøanprisninger for solcelleanlæg anset som vildledende
Brug af fritstående, generelle miljøanprisninger for solcelleanlæg anset som vildledende
12/01/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Risiko for markant højere bøder for ulovlig reklame for medicinsk udstyr
Risiko for markant højere bøder for ulovlig reklame for medicinsk udstyr
26/01/2024
E-handel og markedsføring
Det bør alle gøre lige nu – manglende GDPR-kontrol førte til politianmeldelse og forventet bøde på mindst 1.500.000 kr.
Det bør alle gøre lige nu – manglende GDPR-kontrol førte til politianmeldelse og forventet bøde på mindst 1.500.000 kr.
08/02/2024
Persondata, Kontraktret, Compliance
Bæredygtighed – hvad skal du som influencer være opmærksom på, når du reklamerer for et produkt som bæredygtigt?
Bæredygtighed – hvad skal du som influencer være opmærksom på, når du reklamerer for et produkt som bæredygtigt?
22/02/2024
E-handel og markedsføring
Hvordan skal man beskattes som influencer?
Hvordan skal man beskattes som influencer?
20/02/2024
Skatte- og afgiftsret, E-handel og markedsføring
Hvad skal du som influencer være opmærksom på ved samarbejdsaftaler?
Hvad skal du som influencer være opmærksom på ved samarbejdsaftaler?
19/02/2024
E-handel og markedsføring
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted