Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Ændringer i købeloven: Digitalisering

Ændringer i købeloven: Digitalisering
IUNO logo
Med de nye opdateringer i købeloven skal flere virksomheder nu vænne sig til et øget ansvar overfor forbrugere. En af ændringerne er blandt andet for aftaler om levering af digitalt indhold og digitale tjenester. I nyhedsbrevet går IUNO i dybden med ændringerne til digitale tjenester, og hvad de betyder for virksomheder, der sælger til forbrugere.

Vi ser, at salg af digitale varer og tjenester er stadigt stigende. Med den seneste opdatering af købeloven er der indført nye regler for aftaler om levering af digitalt indhold og digitale tjenester.


Digitale produkter og tjenester

Aftaler om levering af digitale tjenester og varer med digitalt indhold er nu en del af reglerne om forbrugerkøb i købeloven. Derfor dækker loven nu salg af blandt andet:


  • apps
  • streamingtjenester
  • e-bøger
  • digitale spil og digitale spillekonsoller
  • digitale tjenester til billed- og lyddeling, filhosting
  • sociale medier

Reglerne dækker ikke kun køb i traditionel forstand, men også køb hvor en forbruger modtager en digital tjeneste eller digitalt indhold mod betaling med personoplysninger. På den måde bliver forbrugernes rettigheder med hensyn til fysiske og digitale varer og tjenesteydelser mere ens.


Mangler ved digitale produkter og tjenester

De nye regler om digitale tjenester indeholder også en opdatering af reglerne om mangler. Ved abonnementstjenester skal sælgeren kunne bevise, at ydelsen ikke havde nogen mangler under hele leveringsperioden, og indtil der er gået to år efter, at ydelsen er blevet leveret - alt efter hvilken af de to perioder der er længst.


Det er altså sælgeren, der har bevisbyrden for, at produktet eller tjenesten ikke havde mangler ved levering, og at manglerne er opstået efter, forbrugeren har modtaget produktet eller tjenesten.


Krav til kompatibilitet

Derudover er der nu krav om, at tjenesten er tilgængelig på den nyeste version af software, der findes på tidspunktet, aftalen bliver indgået. Virksomheder kan dog fravige kravet i aftalen med forbrugeren.


Forkert installation

Virksomheders forpligtelser hvis en forkert installation gør, at produktet eller tjenesten ikke virker optimalt er nu også mere gennemsigtige. Det kan eksempelvis være relevant, når sælgeren er ansvarlig for installationen af produktet eller tjenesten, eller hvis der er mangler i installationsvejledningen. Nu er det afklaret, at sælgers fejl i forbindelse med installation er en mangel. Det samme gælder, hvis forkert information i installationsvejledningen fører til en mangel


Ændring af aftalen

Købeloven regulerer nu også, hvornår en udbyder kan lave ændringer i sit digitale produkt eller sin digitale tjeneste under aftalens løbetid. Det betyder, at forbrugere nu har ret til at opsige aftalen på grund af ændringer i aftalen eller tjenesten. For at en udbyder kan ændre i aftalen, skal


  • det stå i aftalen, at der kan ske ændringer,
  • forbrugeren have en rimelig forklaring på ændringen,
  • det ikke koste forbrugeren noget,
  • forbrugeren orienteres klart og tydeligt om ændringen.


Orientering af forbrugeren

Hvis aftalen ændres til ulempe for forbrugeren, skal sælgeren orientere forbrugeren om ændringen indenfor en rimelig periode før, ændringen træder i kraft. Forbrugeren skal herefter gratis kunne opsige aftalen indenfor 30 dage. De 30 dage gælder fra det tidspunkt, hvor forbrugeren bliver orienteret om ændringen, men hvis der går mere end 30 dage fra forbrugeren bliver orienteret til, at ændringen træder i kraft, gælder de 30 dage fra den dag, hvor ændringen træder i kraft.


IUNO mener

Ændringerne medfører flere forpligtelser for virksomheder, der leverer digitale tjenester. Omvendt giver de nye regler en større gennemsigtighed, så det står mere klart for virksomheder, hvad der forventes af dem.


IUNO anbefaler, at virksomheder, der leverer digitale tjenester, sætter sig ind i de nye regler og overvejer, om de skal opdatere deres procedure for håndtering af mangler og orientering af ændringer i deres produkt

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Artiklen er forfattet af:
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Eksterne investorer - Hvor, hvornår og hvordan?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Eksterne investorer - Hvor, hvornår og hvordan?
Mange iværksætter overvejer før eller siden om de skal have eksterne investorer ind. Hvad skal man gøre sig af overvejelser inden man vælger at tage investorer ind i sin virksomhed?
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Bliv klogere på whistleblowerloven, herunder hvilke virksomheder, der har pligt til at etablere en whistleblowerordning.
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Bæredygtighed – hvad skal du som influencer være opmærksom på, når du reklamerer for et produkt som bæredygtigt?
Bæredygtighed – hvad skal du som influencer være opmærksom på, når du reklamerer for et produkt som bæredygtigt?
22/02/2024
E-handel og markedsføring
Hvordan skal man beskattes som influencer?
Hvordan skal man beskattes som influencer?
20/02/2024
Skatte- og afgiftsret, E-handel og markedsføring
Lovforslag om implementering af CSRD fremsat
Lovforslag om implementering af CSRD fremsat
26/02/2024
EU-ret, Selskabsret, Øvrige
Forbrugerombudsmandens rolle
Forbrugerombudsmandens rolle
27/02/2024
E-handel og markedsføring
Hvad betyder det, når man skal udvise ”god markedsføringsskik”?
Hvad betyder det, når man skal udvise ”god markedsføringsskik”?
I går
E-handel og markedsføring
ESMA udsender retningslinjer for deling af investeringsanbefalinger på sociale medier
ESMA udsender retningslinjer for deling af investeringsanbefalinger på sociale medier
27/02/2024
Finansiering og bankret, Øvrige
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted