Vestre Landsret slår fast, at bortvisning af en medarbejder var berettiget, efter at medarbejderen på Facebook havde udtalt sig negativt på vegne af virksomheden – uanset at udtalelsen ikke var illoyal over for arbejdsgiver.
Medarbejdere er forpligtede til at handle loyalt over for deres arbejdsgiver. Forpligtelsen gælder både på arbejdspladsen og i privatsfæren – også på de sociale medier. Brud på loyalitetspligten kan få ansættelsesretlige konsekvenser, herunder bortvisning, såfremt loyalitetsbruddet er tilstrækkeligt groft.
Det viser retspraksis, hvor der er talrige eksempler på, at en bortvisning som følge af et illoyalt opslag om arbejdsgiveren på de sociale medier, er berettiget.
For nyligt skulle retten tage stilling til, om en negativ omtale af selve virksomheden kan udgøre et tilstrækkeligt bortvisningsgrundlag.
Medarbejder: ”Opslaget var ment i sjov”
En destinationschef hos et rejsebureau havde kommenteret et opslag på Facebook, som indeholdt en artikel fra Ekstra Bladet med overskriften: ”Ubehagelig oplevelse i ferien: Massør lagde sin penis i min hånd”. I kommentaren til opslaget skrev destinationschefen, at han har et privat tæskehold til at tage sig af lignende episoder, hvis man rejser med hans rejsebureau.
Da rejsebureauet blev bekendt med medarbejderens kommentar på opslaget, blev han bortvist, hvorefter medarbejderen anlagde sag mod rejsebureauet med påstand om uberettiget bortvisning. Han forklarede, at opslaget alene var ment i sjov, og at det omgående var blevet slettet, inden der var indtrådt en skadevirkning.
Vestre Landsret: Bortvisning berettiget
Vestre Landsret gav rejsebureauet medhold i, at bortvisningen var berettiget.
I afgørelsen lagde retten afgørende vægt på, at udtalelsen var blevet fremsat i et åbent forum, og at udtalelsen gav udtryk for at være alvorligt ment.
Udtalelsens negative karakter var derfor udtryk for illoyal adfærd, der kunne begrunde en bortvisning. Den omstændighed, at udtalelsen ikke krænkede arbejdsgiveren, ændrede ikke ved, at medarbejderen havde handlet illoyalt.
Afgørelsen viser, at …
Ytringer på sociale medier, der omtaler virksomheden negativt, eller udtalelser på vegne af virksomheden, der kan opfattes som negative, kan føre til en berettiget bortvisning –uanset at udtalelsen ikke i øvrigt er illoyal over for selve arbejdsgiveren.
Arbejdsgiver kan stille sig væsentligt bedre i opsigelses- og bortvisningssager ved at have en klar it-politik, som tager stilling til brugen af de sociale medier m.v. I HR eBogen finder du eksempler på flere medarbejderpolitikker – herunder en it-politik.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →