Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Webshops skal være opmærksomme på autoudfyld-funktionen

Bech Bruun
19/11/2015
Webshops skal være opmærksomme på autoudfyld-funktionen
E-handelsløsninger bør indrettes, så de i højere grad sikrer kundernes personoplysninger. Det fremhæver Datatilsynet i en ny udtalelse, hvori tilsynet fastslår, at e-handelsløsninger bør sikre, at kundernes personoplysninger ikke bliver vist allerede efter indtastning af telefonnummer eller e-mailadresse oplyst i forbindelse med tidligere køb.

Den konkrete sag handlede om, hvorvidt en online-forhandler af modetøj behandlede og videregav personoplysninger i sin e-handelsløsning.

Webshoppens e-handelsløsning var indrettet, så tidligere indtastede oplysninger, fx en kundes navn, adresse og telefonnummer, blev synlige på hjemmesiden, når kundens telefonnummer eller e-mailadresse blev indtastet i webshoppen i forbindelse med et nyt køb. Det fremgik af webshoppens hjemmeside, at kundeoplysninger ikke blev videregivet til tredjemand.

En kunde, der gentagne gange havde gjort webshoppen opmærksom på, at kunden fandt dette i strid med persondataloven, klagede til Datatilsynet over e-handelsløsningen.

Videregivelse i strid med persondataloven

Datatilsynet fandt, at den pågældende e-handelsløsning, hvor indtastning af en e-mailadresse førte til visning af kontaktoplysninger på en kunde, var videregivelse af personoplysninger til tredjemand i persondatalovens forstand.

At videregive almindelige ikke-følsomme personoplysninger på den måde kan som udgangspunkt kun finde sted, hvis kunden har givet sit udtrykkelige samtykke.

Online-forhandleren havde ikke anført et grundlag for behandlingen på hjemmesiden, og det var ikke blevet undersøgt, om den pågældende kunde havde beskyttet adresse og/eller hemmeligt telefonnummer. Datatilsynet fandt derfor, at videregivelsen af personoplysningerne var sket i strid med persondataloven.

Opfordring fra Datatilsynet

Generelt opfordrer Datatilsynet i udtalelsen til, at webshops forsøger at forbedre sikkerheden i e-handelsløsninger. Løsningerne bør indrettes, så muligheden for at personoplysninger bliver synlige allerede ved indtastning af telefonnummer eller e-mailadresse, kun anvendes, hvis den enkelte kunde selv aktivt har valgt, at dette skal være muligt.

Bech-Bruun anbefaler

Virksomheder, der driver webshops, bør sikre sig, at autoudfyld-funktionen af personoplysninger kun er mulig, hvis indehaveren af det pågældende telefonnummer eller den pågældende e-mailadresse udtrykkeligt har samtykket hertil.

Generelt anbefaler Bech-Bruun at sikre personoplysninger bag et login, så visning af eksempelvis tidligere indtastede kontaktoplysninger kun sker efter indtastning af en kode, som kunden selv har valgt.






Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Online shopping - kan virksomheden sætte ind overfor misbrug af forbrugernes returrettigheder?
Online shopping - kan virksomheden sætte ind overfor misbrug af forbrugernes returrettigheder?
27/03/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Upcycling ud fra et varemærke- og markedsføringsretligt perspektiv
Upcycling ud fra et varemærke- og markedsføringsretligt perspektiv
03/04/2024
E-handel og markedsføring, Immaterialret
Seneste nyt på markedsføringsfronten - nedslagspunkter fra Forbrugerombudsmandens praksis
Seneste nyt på markedsføringsfronten - nedslagspunkter fra Forbrugerombudsmandens praksis
08/04/2024
E-handel og markedsføring
Irmapigen sejrede i Sø- og Handelsretten
Irmapigen sejrede i Sø- og Handelsretten
09/04/2024
Immaterialret, E-handel og markedsføring
Kommende revidering af EU-reguleringen af betalingstjenester
Kommende revidering af EU-reguleringen af betalingstjenester
04/04/2024
E-handel og markedsføring, EU-ret, Finansiering og bankret
Retningslinjer for bæredygtige aftaler i landbrugssektoren vedtaget
Retningslinjer for bæredygtige aftaler i landbrugssektoren vedtaget
15/04/2024
Konkurrenceret, E-handel og markedsføring, EU-ret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted