Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Virksomheds brug af ordet ”panserglas” var en varemærkeretlig krænkelse

TVC Advokatfirma
20/04/2018
Virksomheds brug af ordet ”panserglas” var en varemærkeretlig krænkelse

Sø- & Handelsretten har den 28. marts 2018 afsagt dom vedrørende brugen af ordet ”panserglas” som betegnelse for beskyttelsescovers og beskyttelsesfilm til lap tops, mobiltelefoner og tablets. Retten fandt, at brugen af betegnelsen udgør en krænkelse af sagsøgerens varemærke ”PANZER GLASS”.



Afgørelsen fra Sø- & Handelsretten belyser både kravene til forvekslelighed og det forhold, at et varemærke kan miste sin beskyttelse som følge af degenerering. I forhold til sidstnævnte viser dommen, at det kan have væsentlig betydning, hvis varemærkeindehaveren aktivt søger at beskytte sit registrerede varemærke.


Kort om sagen


Sagen omhandlede spørgsmålet om, hvorvidt sagsøgte, der forestod salg og markedsføring af skærmbeskyttelse, havde krænket sagsøgers varemærke ved i sin markedsføring af skærmbeskyttelsesprodukter at angive termer som bl.a. ”PanzerGlas”, ”Panzerglasset” og ”panserglas”. Sagsøger, der beskæftigede sig med udvikling og salg af skærmbeskyttelse, havde i 2013 fået EU-varemærkeregistrering af ordmærket ”PANZER GLASS”.

Sagsøgte bestred ikke, at denne uberettiget havde benyttet en række af betegnelserne. I stedet vedrørte sagen alene, hvorvidt betegnelserne ”panserglas” og ”PanserGlas” var brugt med rette. Sagsøgte argumenterede i denne forbindelse bl.a., at ”panserglas” var udtryk for en almindelig – generisk – betegnelse for skærmbeskyttelse til bl.a. mobiltelefoner og tablets, hvorfor det ikke udgjorde en krænkelse af varemærket ”PANZER GLASS”.

Af sagens materiale fremgår det, at øvrige aktører på markedet, efter henvendelse fra sagsøger, havde ændret betegnelsen fra ”panserglas” til f.eks. ”hærdet militærglas” eller lignende. Ligeledes havde Gyldendal den 1. november 2017 slettet en passage i deres ordbog, der satte ordet ”panserglas” i forbindelse med netop skærmbeskyttelse til mobiltelefoner og tablets. Disse ændringer blev foretaget, idet det var sagsøgers opfattelse, at en sådan brug medførte en risiko for udvanding af sagsøgers varemærke.

I Sø- & Handelsretten fik sagsøger herefter medhold i, at brugen af ”panserglas” og ”PanserGlas” udgjorde en krænkelse af sagsøgers varemærke. Retten fandt det bevist, at der forelå forvekslelighed mellem sagsøgtes brug af betegnelserne og sagsøgers varemærke i et sådant omfang, at den almindelige forbruger ikke er i stand til at kende forskel på produkterne.

Sagsøgte blev herefter pålagt at betale et vederlag og erstatning på DKK 20.000. Dertil blev der nedlagt forbud overfor sagsøgtes erhvervsmæssige brug af betegnelserne.


Hvad betyder afgørelsen?


Det fremgår af sagen, at der ikke var rejst spørgsmål om ugyldighed eller fortabelse af ”PANZER GLASS” som EU-varemærke. Dette har betydning for den vurdering, Sø- & Handelsretten har foretaget, idet der således ikke er foretaget en fornyet vurdering af, hvorvidt ”PANZER GLASS” opfylder betingelserne for varemærkeregistrering, herunder f.eks., om varemærket har fornødent særpræg. Dette kunne sagsøgte have fået afgjort, hvis han havde fremsat påstand herom under sagen.

Afgørelsen er imidlertid alligevel interessant, idet den dels illustrerer de krav, der stilles til forvekslelighed af varemærker, og dels vedrører hvorvidt et varemærke kan miste sin beskyttelse som følge af degeneration.

I denne sag er det afgørende forhold, om der er risiko for forvekslelighed mellem varemærkeindehaverens og varemærkekrænkerens produkter. Forvekslingsrisikoen underlægges i denne forbindelse en helhedsvurdering, der baserer sig på den opfattelse, offentligheden har af varekategorien og de udbudte produkter.

I denne sag fandt Sø- & Handelsretten med afsæt i ovennævnte, at sagsøgtes brug af betegnelserne ”panserglas” og ”Panserglas” havde en sådan lighed med sagsøgers registrerede varemærke, at der i gennemsnitsforbrugerens bevidsthed er risiko for forveksling.


Formålet med brug af varemærker


Formålet med registrering af et varemærke er bl.a.at hindre, at virksomheder kan snylte på hinandens renommé og goodwill. Varemærkets grad af særpræg mindskes, hvis det let kan forveksles med andre forretningskendetegn og varemærker, hvormed det bliver sværere at garantere varens oprindelse over for den gennemsnitlige forbruger.

Som nævnt ovenfor kan et varemærke desuden miste sin beskyttelse som følge af degeneration. Med dette menes, at det kan blive en så almindelig og udbredt betegnelse, at varemærket reelt udvandes. Sagsøgte argumenterede i den konkrete sag for, at brugen af betegnelsen ”panserglas” var blevet så udbredt, at der var tale om en generisk artsbetegnelse, som ikke nyder beskyttelse.

Sø- & Handelsretten fremhævede imidlertid, at sagsøgtes fremlagte bevismateriale, herunder en række Google-søgninger på ordet ”panserglas” ikke, i sig selv, gav sagsøgte et retmæssigt grundlag for at gøre erhvervsmæssigt brug af mærkebetegnelserne.


TVC Advokatfirma anbefaler


Er du i tvivl om, hvorvidt du har tilstrækkeligt kendskab til reglerne på området, eller ønsker du rådgivning og vejledning i relation til varemærkeretlige problemstillinger i øvrigt, sidder vores specialister altid klar til en uforpligtende snak om din konkrete case.

Læs mere om vores fokus på varemærkebeskyttelse.

 

 






Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
TVC Advokatfirma logo
Aarhus
Søren Frichs Vej 42A
8230 Åbyhøj
70 11 08 01
tvc@tvc.dk
København
Nimbusparken 24, 2
2000 Frederiksberg
Roskilde
Københavnsvej 69, 1
4000 Roskilde
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vær den første til at modtage relevante juridiske nyheder inden for dine interesseområder
Tilmeld dig nu
Artikler, der kunne være relevante for dig
Kulturministeren har nedsat ekspertgruppe om ophavsret og kunstig intelligens
Kulturministeren har nedsat ekspertgruppe om ophavsret og kunstig intelligens
01/07/2024
Immaterialret
Landsretten stadfæster: Bettingfirma krænkede kendte sportatleters rettigheder
Landsretten stadfæster: Bettingfirma krænkede kendte sportatleters rettigheder
08/07/2024
Immaterialret
Grænserne for loyal reference
Grænserne for loyal reference
14/08/2024
Immaterialret
GANNIs ballerinasko sikrer ophavsretlig beskyttelse: Amerikansk skogigant har fået forbud mod at sælge den populære ballerinasko
GANNIs ballerinasko sikrer ophavsretlig beskyttelse: Amerikansk skogigant har fået forbud mod at sælge den populære ballerinasko
19/08/2024
Immaterialret
Et skridt frem og to tilbage
Et skridt frem og to tilbage
14/11/2024
Immaterialret
Beskyttelse af forretningshemmeligheder og anvendelsen af NDA’er
Beskyttelse af forretningshemmeligheder og anvendelsen af NDA’er
18/11/2024
Kontraktret, Øvrige, Immaterialret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted