Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Har du registreret din virksomheds varemærke?

WTC advokaterne
04/04/2024
Har du registreret din virksomheds varemærke?
WTC advokaterne logo
Et af de vigtigste aktiver for en virksomhed er virksomhedens navn og varemærke.

Virksomhedens navn vil oftest være registreret hos Erhvervsstyrelsen. Den beskyttelse man opnår ved en registrering af et navn hos Erhvervsstyrelsen er imidlertid ikke ligeså stærk, som den beskyttelse man opnår ved registrering af navnet som et varemærke.


Hvad er et varemærke?

Et varemærke kan være ord, figurer (logoer), virksomhedsnavne eller slogans.


Som ejer kan du forbyde andre at bruge et varemærke, der er identisk eller forveksleligt med dit. Du kan få erstatning, hvis tredjemand uberettiget bruger et identisk eller forveksleligt varemærke, og du kan sælge eller give tredjemand licens til at bruge dit varemærke. Du har med andre ord eneret til varemærket.


Registrering af dit varemærke 

Eneret til et varemærke kan opnås enten ved registrering eller ved den blotte brug. Der er mange fordele forbundet med registrering i stedet for blot at tage det i brug. Én af fordelene er, at man nemt kan bevise sin eneret, da man modtager et registreringsbevis, og en anden fordel er, at man kan bevise præcis, hvornår eneretten er opstået, og i hvilket territorium eneretten er gældende.


For at få eneret til et varemærke, er der visse krav, der skal være opfyldt; herunder skal mærket være særpræget for de varer eller tjenesteydelser, det ønskes registreret for. Det ville jo ikke være rimeligt, hvis man for eksempel kunne få registreret ordet BIL som varemærke for biler. Endvidere må det ikke være vildledende eller beskrivende. Det skal have et særpræg og kunne adskilles fra andre.


Et varemærke kan registreres som:

  • Et EU varemærke – én ansøgning, der omfatter hele EU inklusiv Danmark.
  • Et Internationalt varemærke – én ansøgning, der dækker de lande, som du ønsker, dog under forudsætning af at de pågældende lande har tiltrådt Madridprotokollen (enkelte lande er ikke medlem af Madridprotokol-systemet, og skal derfor ansøges særskilt).
  • Et nationalt varemærke – her indleveres ansøgningen i hvert enkelt land, og når mærket er registreret, dækker registreringen kun i det pågældende land.

 

Vælg med omhu

Før du ansøger om registrering af et varemærke, er det vigtigt, at du vælger mærket med omhu. Det skal helst være så særpræget som muligt.


Derudover er det vigtigt at:


  • Gennemtænke hvor der skal ansøges (eventuelt etapevis).
  • Undersøge hvordan der billigst kan ansøges i de enkelte lande.
  • Fastlægge en strategi for brug af varemærket, herunder overvågning, forfølgelse af konkurrenter der ligger sig for tæt op ad dit varemærke, hvordan det anvendes på din virksomheds hjemmeside, i brochurer osv.


Denne totalrådgivning er vi specialister i, og vi sætter en ære i, at din virksomhed får præcis den stærke eneret, der er behov for på det marked og for de produkter, der er relevante.


WTC advokaterne hjælper også gerne med at lave din virksomheds varemærkeansøgning, uanset om det er et EU-, internationalt- eller nationalt varemærke. Vi er hurtige, og vi er yderst konkurrencedygtige med prisen. Vi har samarbejdspartnere internationalt og kan hurtigt agere hvor som helst i verden.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Træning af kunstig intelligens
Træning af kunstig intelligens
03/04/2024
Persondata, Immaterialret
Irmapigen sejrede i Sø- og Handelsretten
Irmapigen sejrede i Sø- og Handelsretten
09/04/2024
Immaterialret, E-handel og markedsføring
Den Fælles Patentdomstol – sager om midlertidige forbud og påbud
Den Fælles Patentdomstol – sager om midlertidige forbud og påbud
08/04/2024
Immaterialret
Historisk afgørelse: Første sag i EU om ophavsret til AI-genererede billeder
Historisk afgørelse: Første sag i EU om ophavsret til AI-genererede billeder
30/04/2024
Immaterialret, EU-ret
Hvordan håndterer du dine medarbejderes brug af kunstig intelligens (AI)?
Hvordan håndterer du dine medarbejderes brug af kunstig intelligens (AI)?
26/04/2024
Persondata, Immaterialret, Øvrige
Første dom i EU om ophavsretlig beskyttelse af kunstig intelligens
Første dom i EU om ophavsretlig beskyttelse af kunstig intelligens
15/05/2024
Immaterialret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted