Artikel
Transportør var ikke ansvarlig for temperaturskader på transporterede bær
Sø- og Handelsretten afsagde den 21. marts 2016 dom i en sag om ansvar for temperatur-skader på friske bær. Ifølge dommen var transportøren af de friske bær ikke ansvarlig for skaderne, da den indtrufne skade skete efter aflevering.
Om sagen
COOP havde som transportkunde indgået en aftale med en kontraherende transportør, Thermo-Transit, som havde indgået aftaler med to udførende transportører. TT Trucking skulle transportere bærrene fra Breda i Holland til Padborg, og Transnord skulle transportere bærrene fra Padborg til Jessheim i Norge.
Sagens problemstilling var, om skaden på bærrene var sket, mens den danske under-transportør, Transnord, havde godset i sin varetægt og derfor var ansvarlig for skaden på de transporterede bær.
Da transporten skete på tværs af landegrænser, skulle erstatningsansvaret vurderes efter CMR-loven. Lovens § 24 bestemmer, at en transportør er ansvarlig for skade på godset, indtil det er afleveret til modtageren.
Sagen vedrørte hovedsageligt det faktiske forløb i forbindelse med Transnords aflevering af godset til COOPs varelager i Jessheim. Ved ankomst blev Transnords chauffør anvist en rampe på lageret, og COOPs ansatte oplyste ikke, at der kunne forekomme lang ventetid for losning af godset. Chaufføren parkerede ved den anviste rampe, åbnede dørene til kølerummet med bærrene og slukkede kølersystemet.
Efter aftalen mellem COOP og Thermo-Transit skulle bærrene transportere ved 4 grader, og ved ankomsten til COOPs lager havde køletraileren en temperatur på 4,5 grader.
Tre timer efter ankomst begyndte COOP losningen. På dette tidspunkt var temperaturen i køletraileren steget til mellem 4,5 og 10 grader. COOP afviste herefter forsendelsen med henvisning til den forhøjede temperatur.
Sø- og Handelsretten fandt, at aflevering i henhold til CMR-lovens § 24 var sket, da Transnords chauffør havde parkeret ved den anviste rampe med åbne døre. Derefter konkluderede Sø- og Handelsretten, at skaden på bærrene skyldes, at kølesystemet var slukket, at dørene var åbne, at temperaturen udenfor for køletraileren var 22 grader celsius og at COOP havde ventet 3 timer med losning.
Skaden var derfor sket efter, at Transnord havde afleveret bærrene, og Transnord var derfor ikke erstatningsansvarlig for skaden.
Bech-Bruuns kommentar
Dommen illustrerer, at det i forhold til transportørers erstatningsansvar efter CMR-loven er afgørende, om skaden sker før, der er sket aflevering af godset.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →