Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Speditøren ansvarlig for vandskade. Netværksreglen i NSAB 2000 kunne ikke anvendes

IUNO
01/10/2020
Speditøren ansvarlig for vandskade. Netværksreglen i NSAB 2000 kunne ikke anvendes
IUNO logo
Sø- og Handelsretten har i en nyere sag taget stilling til netværksreglen i NSAB 2000. I sagen ønskede en legetøjsfabrikant at anvende netværksreglen mellem ejeren og transportøren. For at det kunne ske, måtte ejeren bevise, at den vandskade, der var opstået på det transporterede gods, var opstået under søtransport. Da ejeren ikke kunne løfte bevisbyrden, fandt retten netværksreglen og dermed søloven ikke kunne finde anvendelse.

En legetøjsfabrikant skulle have transporteret gods i containere fra Hong Kong til Tjekkiet, og lavede derfor en transportaftale med en speditør, som de plejede at bruge. Speditøren viderekontraherede transporten til en udførende transportør, der efterfølgende viderekontraherede yderligere. Godset skulle transporteres både med skib, tog og lastbil, hvorfor der var flere udførende transportører involveret.


Da godset ankom til destinationen, blev der konstateret vandskader på godset. Legetøjsfabrikanten fik udbetalt erstatning fra sit forsikringsselskab, hvorefter forsikringsselskabet rettede krav mod speditøren. Skaden opstod mens det ifølge kontrakten var i speditørens varetægt. Derfor rettede forsikringsselskabet krav mod speditøren.


Legetøjsfabrikanten og speditøren havde indgået en rammeaftale, hvorefter speditøren var ansvarlig som transportør. Derfor var speditøren ansvarlig for skader på godset, som indtraf efter godset blev overleveret til transport. I rammeaftalen blev der henvist til NSAB 2000. Hvis legetøjsfabrikanten kunne bevise, at skaden var sket under søtransporten, ville netværksreglen i NSAB 2000 finde anvendelse. Og hvis netværksreglen i NSAB 2000 finder anvendelse, så vil søloven også finde anvendelse. Sølovens begrænsningsregler ville føre til, at speditøren var ansvarlig for et højere beløb end efter rammeaftalen og NSAB 2000.


Speditøren mente dog, at legetøjsfabrikanten ikke kunne påvise, hvornår skaden opstod, da vandskaden ikke var forårsaget af havvand.


Sø- og Handelsretten: Netværksreglen kunne ikke finde anvendelse

Retten vurderede, at forsikringsselskabet ikke var i stand til at godtgøre, at skaden var opstået under søtransporten, hvorfor netværksreglen og dermed søloven ikke kunne finde anvendelse. Speditøren var derfor blot ansvarlig efter de almindelige regler om transportansvar i NSAB 2000.  

Retten fandt ikke grundlag for, at skaden skyldtes grov uagtsomhed, og derfor faldt speditørens ansvar ind under ansvarsbegrænsningen i rammeaftalen og dermed NSAB 2000.


IUNO mener

Sagen viser, at netværksreglen i NSAB 2000 og NSAB 2015 anvendes sjældent af domstolene. Der skal noget til for, at NSAB 2000 eller NSAB 2015 erstattes af andre regler. I den konkrete sag var det manglende viden om, hvor skaden var sket, der førte til at netværksreglen ikke blev anvendt.

Dommen følger almindelig praksis og må nok læses sådan, at havde skaden været forvoldt af havvand, ville netværksreglen være anvendt og sølovens begrænsningsregler brugt. IUNI anbefaler derfor, at hvis man kan identificere hvor skaden er sket, eksempelvis i forbindelse med survey, bør man derfor gøre det.


[Sø- og Handelsrettens dom i sag BS-31174/2019-SHR]

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Artiklen er forfattet af:
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Automatisk ombookingsystem anerkendt som rimelig forholdsregel
Automatisk ombookingsystem anerkendt som rimelig forholdsregel
18/01/2024
Transportret
Er du klar til den nye kilometerafgift pr. 1. januar 2025?
Er du klar til den nye kilometerafgift pr. 1. januar 2025?
18/01/2024
Miljøret, Transportret, Skatte- og afgiftsret
Udsigt til seks timers forsinkelse – ingen kompensation
Udsigt til seks timers forsinkelse – ingen kompensation
21/03/2024
Transportret, EU-ret
De danske NIS2- og CER-love træder i kraft 1. januar 2025
De danske NIS2- og CER-love træder i kraft 1. januar 2025
02/04/2024
Compliance, Energi og forsyning, Transportret
Refusion via rejsebureau
Refusion via rejsebureau
11/04/2024
Øvrige, Transportret
Supplysejlads er omfattet af tonnageskatteloven
Supplysejlads er omfattet af tonnageskatteloven
19/04/2024
Transportret, Skatte- og afgiftsret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted