Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Skærpede krav til sikkerhed ved online-betalinger træder i kraft efter sommerferien

Bech Bruun
07/08/2019
Skærpede krav til sikkerhed ved online-betalinger træder i kraft efter sommerferien
Bech Bruun logo
Den 14. september 2019 træder nye regler i kraft i relation til betalingsløsninger på e-handelssites. De nye regler medfører blandt andet, at der stilles krav om to-faktor-godkendelse, når e-handelssites modtager online-betalinger.

Den 14. september 2019 træder dele af betalingstjenestedirektivet (PSD2) i kraft. Den vigtigste ændring består i et nyt krav om stærk kundeautentifikation, også kaldet ’to-faktor-godkendelse’. Formålet med kravet er at undgå misbrugstilfælde og dermed gøre det mere sikkert at foretage betalinger online.

Kravet om to-faktor-godkendelse betyder, at der skal anvendes minimum to faktorer til at godkende en betaling, før betalingen kan gennemføres. De to faktorer skal enten være:

  • noget betaleren ved (fx et password),

  • noget betaleren er (fx et fingeraftryk) eller

  • noget betaleren har (fx et betalingskort).


I praksis betyder det, at en online kortbetaling skal godkendes med en ekstra faktor – fx ved at betaleren skal indtaste en kode, betaleren har modtaget på sms.

Visse online-betalinger vil være undtaget for det nye krav om to-faktor-godkendelse. Det gælder blandt andet småbetalinger, abonnementer med fast pris og betalinger til udvalgte virksomheder.

Småbetalinger på op til 30 EUR er undtaget fra kravet om to-faktor-godkendelse. Dog skal der stadig ske to-faktor-godkendelse ved hver femte transaktion, eller hvor det samlede beløb for flere småbetalinger overstiger 100 EUR.

Abonnementer med fast pris eller tilbagevendende betalinger på samme beløb fra samme modtager er ligeledes undtaget fra kravet om to-faktor-godkendelse. Dog stilles der krav om to-faktor-godkendelse ved den første betaling.

Endelig er der ikke krav om to-faktor-godkendelse ved betalinger til personer eller virksomheder, som betaleren selv har opført på en liste over betroede modtagere.


Bech-Bruuns kommentar


De nye skærpede regler vil påvirke virksomheder, der modtager betalinger fra forbrugere online. De fleste danske kortudstedere og kortindløsere er allerede klar med to-faktor-godkendelsesløsninger til brug for stærk kundeautentifikation. Mange e-handelssites er dog endnu ikke teknisk klar til de nye reglers ikrafttræden.

Konsekvenserne ved ikke at overholde de nye regler er blandt andet, at man som kortudsteder, kortindløser eller forretning, der tilbyder betalinger uden brug af to-faktor-godkendelse, hæfter for tab i forbindelse med et eventuelt misbrug.

Derudover kan man i fremtiden risikere at miste betalinger, der ikke er foretaget med to-faktor-godkendelse, da finansielle virksomheder og andre aktører i betalingsstrømmen er berettiget til at afvise betalinger, der ikke er foretaget med to-faktor-godkendelse efter den 14. september 2019.

I Bech-Bruun har vi et stærkt team af rådgivere inden for e-handel, der har omfattende erfaring med, hvordan reglerne forstås og implementeres i praksis. Vi rådgiver og besvarer gerne spørgsmål om de nye regler.






 






Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Bæredygtighed – hvad skal du som influencer være opmærksom på, når du reklamerer for et produkt som bæredygtigt?
Bæredygtighed – hvad skal du som influencer være opmærksom på, når du reklamerer for et produkt som bæredygtigt?
22/02/2024
E-handel og markedsføring
Forbrugerombudsmandens rolle
Forbrugerombudsmandens rolle
27/02/2024
E-handel og markedsføring
Hvad betyder det, når man skal udvise ”god markedsføringsskik”?
Hvad betyder det, når man skal udvise ”god markedsføringsskik”?
28/02/2024
E-handel og markedsføring
Landsretten har afsagt dom i Danish Crown-sagen om brug af miljømæssige udsagn om griseproduktion
Landsretten har afsagt dom i Danish Crown-sagen om brug af miljømæssige udsagn om griseproduktion
13/03/2024
E-handel og markedsføring
En bæredygtig fremtid: producenter tager ansvar for emballageaffald
En bæredygtig fremtid: producenter tager ansvar for emballageaffald
19/03/2024
EU-ret, E-handel og markedsføring, Kontraktret
Online shopping - kan virksomheden sætte ind overfor misbrug af forbrugernes returrettigheder?
Online shopping - kan virksomheden sætte ind overfor misbrug af forbrugernes returrettigheder?
27/03/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted