Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Selvstændige erhvervsdrivendes fradrag for kontor og værksted i eget hjem

Hulgaard Advokater
31/10/2023
Selvstændige erhvervsdrivendes fradrag for kontor og værksted i eget hjem
Hulgaard Advokater logo
Erhvervsdrivende kan få fradrag for udgifter, som er nødvendige for at sikre virksomhedens indkomst. Private udgifter kan ikke fratrækkes. Mange selvstændige håndværkere driver virksomhed fra deres private bolig, f.eks. i form af kontor eller værksted i hjemmet. Derfor opstår spørgsmålet opstår om, hvorvidt udgifter til f.eks. el, vedligeholdelse af lokaler, husleje, mv. kan fratrækkes.

Fradrag for udgifter til kontor/værksted i hjemmet anerkendes sjældent, da afholdelse af disse udgifter som det klare udgangspunkt anses for en privat udgift. Den erhvervsdrivende har bevisbyrden for, at udgifterne er erhvervsmæssige.


Om en erhvervsdrivende kan fradrage udgifter til kontor/værksted i hjemmet, afgøres efter en samlet konkret vurdering, hvor man bl.a. lægger vægt på, hvordan kontoret/værkstedet er indrettet/placeret, samt hvor meget den selvstændige bruger kontoret/værkstedet i sit erhverv.


Kontorets/værkstedets indretning og placering

Det er afgørende i vurderingen af, om der er fradragsret, om kontoret/værkstedet er så særligt indrettet, at der er tale om et sted, hvor man kun arbejder og dermed ikke kan anvende det til private formål. Det er derfor afgørende, at kontoret/værkstedet har skiftet karakter, så det ikke kan anvendes til private formål.


Et værksted kan f.eks. være indrettet således, at der er særligt værktøj til brug for arbejdet, som ikke falder inden for en sædvanlig privat anvendelse af et værksted. Såfremt værkstedet er placeret ude i garagen eller i boligens kælder er det væsentligt at bemærke, at adgangsforholdene ligeledes vil have en betydning for fradragsretten. En indgang, som er adskilt fra boligens almindelige opholdsrum, vil dermed tale for, at der er fradragsret. Dvs. der må ikke være tale om et gennemgangsværelse i den private bolig.


Hvis værkstedet eksempelvis er i boligens kælder, men man skal gå igennem boligens hoveddør, køkken og stue inden man kommer ned til værkstedet, vil det være tvivlsomt, at man vil kunne opnå fradrag for hjemmeværkstedet. Der er dermed ikke den særlige indretning og adskillelse mellem erhverv og privat.


Brug af kontoret/værkstedet i den erhvervsmæssige virksomhed som hovedarbejdssted

Derudover skal kontoret/værkstedet som udgangspunkt være hovedarbejdsstedet inden for normal arbejdstid. Det betyder, at hvis kontoret/værkstedet alene anvendes et par timer hver aften, så vil der ikke være skattemæssigt fradrag, da kontoret/værkstedet således ikke er hovedarbejdssted inden for normal arbejdstid.


Det er væsentligt at bemærke, at der altid skal foretages en konkret vurdering. Der ses enkelte eksempler i praksis på, at der er givet fradragsret, selvom ovenstående betingelser omkring indretning/placering og brug som hovedarbejdssted ikke begge er opfyldte.


Hvor meget kan fratrækkes?

Udgangspunktet er, at fradraget beregnes ud fra kontorets/værkstedets areal i forhold til boligens samlede areal. F.eks. hvis kontoret/værkstedet udgør 20% af boligens areal, vil det være muligt at opnå fradrag for 20% af omkostninger, der har været til f.eks. vedligeholdelse.


For så vidt angår el, vand og varme udarbejder Skattestyrelsen årligt en oversigt over værdiansættelse af forskellige skønsposter for selvstændige erhvervsdrivende, som den private andel kan opgøres efter – og resten af det faktiske forbrug kan henføres til den erhvervsmæssige del.


I indkomståret 2023 anvendes følgende oplysninger om det årlige forbrug:

  • Elforbrug til opvarmning: 80 kWh pr. m2
  • Elforbrug til varmt vand for 1-4 personer: 3.000 -3.600 kWh
  • Elforbrug til lys: 2.000 kWh for lejligheder og 4.000 kWh for parcelhuse
  • Vandforbrug fastsættes til 105 liter pr. døgn pr. person
  • Hvis opvarmning sker med olie eller naturgas fastsættes forbruget heraf til opvarmning af et 1-familieshus på 120-130 m2 til 2.500 liter eller 2.200 m3.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Eksterne investorer - Hvor, hvornår og hvordan?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Eksterne investorer - Hvor, hvornår og hvordan?
Mange iværksætter overvejer før eller siden om de skal have eksterne investorer ind. Hvad skal man gøre sig af overvejelser inden man vælger at tage investorer ind i sin virksomhed?
Hvad betyder de nye boligskatteregler for dit boligkøb? Skal du købe eller vente?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Hvad betyder de nye boligskatteregler for dit boligkøb? Skal du købe eller vente?
Der kan særligt være en fordel ved at handle ejendomme inden den 1. januar 2024. Det kommer vi bl.a. nærmere ind på i denne episode.
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Bliv klogere på whistleblowerloven, herunder hvilke virksomheder, der har pligt til at etablere en whistleblowerordning.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Supplysejlads er omfattet af tonnageskatteloven
Supplysejlads er omfattet af tonnageskatteloven
19/04/2024
Transportret, Skatte- og afgiftsret
EUs nye AI-forordning (AI Act) vedtages snart
EUs nye AI-forordning (AI Act) vedtages snart
26/04/2024
EU-ret, IT- og telekommunikation, Øvrige
Skatteministeriet tog bekræftende til genmæle i forhold til udøvet skøn
Skatteministeriet tog bekræftende til genmæle i forhold til udøvet skøn
30/04/2024
Skatte- og afgiftsret
Hvordan håndterer du dine medarbejderes brug af kunstig intelligens (AI)?
Hvordan håndterer du dine medarbejderes brug af kunstig intelligens (AI)?
26/04/2024
Persondata, Immaterialret, Øvrige
Genoptagelse: særlige omstændigheder
Genoptagelse: særlige omstændigheder
02/05/2024
Skatte- og afgiftsret
Stigninger i dækningsafgift og ejendomsskat i eksisterende erhvervslejeforhold
Stigninger i dækningsafgift og ejendomsskat i eksisterende erhvervslejeforhold
02/05/2024
Skatte- og afgiftsret, Fast ejendom og entreprise, Lejeret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted