Retten annullerer milliardbøde i sag om loyalitetsskabende rabatter
Sagens baggrund
Intel blev af EU-Kommissionen i 2009 idømt en bøde på EUR 1,06 milliarder for misbrug af dominerende stilling. EU-Kommissionen mente, at Intel i perioden fra 2002 – 2007 havde givet rabatter til en række forhandlere og computerproducenter, blandt andet HP, Dell og Lenovo, som var betinget af, at disse næsten udelukkende anvendte Intels komponenter i deres produkter, hvilket havde til formål at fortrænge Intels konkurrenter fra markedet.
Intel indbragte EU-Kommissionens afgørelse for Retten, som i 2014 stadfæstede denne afgørelse. EU-Domstolen har siden besluttet, at Retten ikke havde forholdt sig til, om Intels rabatordninger var egnet til at begrænse konkurrencen på det relevante marked. Afgørelsen skulle derfor genbehandles af Retten. Det er denne fornyede behandling, som der nu er faldet dom i.
Rettens fornyede afgørelse
Indledningsvist fastslog Retten, at en dominerende virksomheds brug af loyalitetsskabende rabatter som udgangspunkt formodes at være konkurrencebegrænsende, men at der ikke er tale om en type af overtrædelse, der betyder, at EU-Kommissionen kan undlade at undersøge de konkurrencebegrænsende virkninger heraf. Indenfor konkurrenceretten kan myndighederne på visse områder undlade at undersøge de konkurrencebegrænsende virkninger af f.eks. en aftale, hvis denne er tilstrækkelig alvorlig. Retten fastslår, at denne, noget lettere, tilgang for myndighederne, ikke generelt kan bruges ved misbrug af dominerende stilling ved loyalitetsskabende rabatter.
I sagen havde Intel fremlagt beviser, der støttede, at de loyalitetsskabende rabatter ikke var egnet til at fortrænge konkurrenterne fra markedet, og det var derfor op til EU-Kommissionen at foretage en undersøgelse af, om de omtalte rabatter faktisk var egnet til at begrænse konkurrencen, og Intel dermed misbrugte deres dominerende stilling. Dette havde EU-Kommissionen ikke gjort i tilstrækkeligt omfang. Retten konkluderede derfor, at EU-Kommissionens afgørelse ikke kunne danne grundlag for at fastslå, at Intel havde misbrugt sin dominerende stilling ved brug af loyalitetsskabende rabatter.
EU-Kommissionen har appelleret Rettens afgørelse til EU-Domstolen.
Focus Advokater bemærker
Rettens dom indebærer, at der ikke er noget generelt konkurrenceretligt forbud mod eksklusive eller loyalitetsskabende rabatter – heller ikke for dominerende virksomheder. Sådanne rabatordninger udgør dog stadig potentielt misbrug og vil i så fald være ulovlige. Det kræver dog en konkret vurdering af rabatordningernes konkurrencebegrænsende effekt. Den dominerende virksomhed vil fremover få mulighed for at påvise, at rabatordningen slet ikke har en konkurrencebegrænsende effekt, f.eks. hvis lige så effektive konkurrenter stadig kan konkurrere og sælge til priser over marginalomkostningerne. Derudover har eventuelle effektivitetsgevinster også betydning i sager om eksklusive eller loyalitetsskabende rabatter.