Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Prisloft i overskudsvarmeaftaler

Bech Bruun
19/01/2022
Prisloft i overskudsvarmeaftaler
Bech Bruun logo
Ny regulering for overskudsvarme indebærer et loft over de samlede omkostninger til køb af overskudsvarme, som varmeforsyningsvirksomheder kan indregne i deres varmepriser.

Energistyrelsen har for 2022 fastsat et prisloft for overskudsvarme i medfør af reglerne i overskudsvarmebekendtgørelsen, der trådte i kraft den 1. januar 2022.


Prisloftet for overskudsvarme er på 77 kroner/GJ. Prisloftet gælder for overskudsvarme, hvor anlægget, der udnytter og leverer overskudsvarme, har en kapacitet på 0,25 MW eller derover.


Det er varmeforsyningsvirksomhederne, som skal overholde den nye prisregulering, men prisloftet vil også påvirke overskudsvarmevirksomhedernes priser på overskudsvarme og dermed virksomhedernes mulighed for overskud.


Overgangsordning for eksisterende overskudsvarmeaftaler.

Det er tidspunktet for indgåelse (eller ændring) af overskudsvarmeaftalen, der er afgørende for, om den nye prisregulering finder anvendelse på aftalen.


Den nye prisregulering gælder for aftaler om levering af overskudsvarme indgået efter den 1. januar 2022.


For en overskudsvarmeaftale indgået før den 1. januar 2022 vil de hidtil gældende prisbestemmelser finde anvendelse indtil den 1. januar 2024, hvor disse også omfattes af prisloftet. Hvis en eksisterende overskudsvarmeaftale genforhandles, vil reglerne om prisloft dog gælde for tidspunktet for genforhandlingen.


Genforhandling af overskudsvarmeaftaler

Vi anbefaler, at nye overskudsvarmeaftaler tager højde for den nye prisregulering ved, at der indsættes en genforhandlingsklausul i aftalerne.


For eksisterende overskudsvarmeaftaler anbefaler vi, at der om nødvendigt tages initiativ til at sikre, at genforhandling af aftalerne finder sted inden overgangsordningens udløb den 1. januar 2024.


Mulighed for individuelt forhøjet prisloft og fastlåsning af prisloftet på sigt

Overskudsvarmebekendtgørelsen indeholder ikke mulighed for et individuelt prisloft eller fastlåsning af prisloftet. Det vil dog blive muligt på sigt, når Forsyningstilsynet overtager opgaven med at fastsætte prisloft for overskudsvarme.


Energistyrelsen fastsætter kun midlertidigt prisloftet i henhold til den gældende overskudsvarmebekendtgørelse. Prisloftet fastsættes som et simpelt gennemsnit af de samlede produktionsomkostninger for opvarmet vand, der er produceret på en fliskedel, og for opvarmet vand, der er produceret på en varmepumpe med luft som varmekilde.


Det er på sigt Forsyningstilsynets opgave årligt at fastsætte et landsdækkende prisloft for overskudsvarme baseret på de gennemsnitlige omkostninger til de billigste, alternative eksisterende varmeproduktionsanlæg, der er baseret på vedvarende energi. Forsyningstilsynets prisloft skal beregnes på baggrund af faktiske priseftervisninger.


Det vil være muligt at ansøge Forsyningstilsynet om et individuelt forhøjet prisloft, som eksempelvis vil kunne opnås i situationer, hvor lokale forhold betyder, at det landsdækkende prisloft ikke repræsenterer et realistisk alternativ. Det vil også være muligt for virksomhederne at aftale, at prisloftet fastlåses under et givent prisloft i en periode, så eventuelle ændringer i prisloftet ikke vil få betydning for den aftalte pris.


Energistyrelsens midlertidige fastsættelse af prisloftet kan give udfordringer for de overskudsvarmeprojekter, som kun kan realiseres med en højere varmepris, idet den gældende overskudsvarmebekendtgørelse ikke indeholder regler om dispensation eller mulighed for individuelt forhøjet prisloft/fastlåsning af prisloftet.


Indtil videre er der ingen udmeldinger om, hvornår Energistyrelsens midlertidige prisloftsfastsættelse afløses af en ny bekendtgørelse med reglerne for Forsyningstilsynets fastsætte af prisloft. Vi følger udviklingen tæt.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Nye rammevilkår skal fremme VE-anlæg på land
Nye rammevilkår skal fremme VE-anlæg på land
02/01/2024
Energi og forsyning, Offentlig ret
Energiparker – En ny brik i Danmarks grønne omstilling?
Energiparker – En ny brik i Danmarks grønne omstilling?
24/01/2024
Miljøret, Energi og forsyning
Rørført CO2 – nyt lovforslag på vej
Rørført CO2 – nyt lovforslag på vej
01/03/2024
Miljøret, Energi og forsyning, Offentlig ret
Nye muligheder for realkreditfinansiering af havvindmølleparker
Nye muligheder for realkreditfinansiering af havvindmølleparker
13/03/2024
Energi og forsyning, Finansiering og bankret
De danske NIS2- og CER-love træder i kraft 1. januar 2025
De danske NIS2- og CER-love træder i kraft 1. januar 2025
02/04/2024
Compliance, Energi og forsyning, Transportret
PFAS-forurening og juridiske problemstillinger
PFAS-forurening og juridiske problemstillinger
08/04/2024
Miljøret, Energi og forsyning, Fast ejendom og entreprise
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted