Nye muligheder for realkreditfinansiering af havvindmølleparker
Danmark står i de kommende år over for en massiv udbygning af antallet af havvindmølleparker. Dette vil indebære et behov for betydelige investeringer.
Det følger af lov om realkreditlån og realkreditobligationer, § 2, stk. 1, 1. pkt., at realkreditlån ydes mod registreret pant i fast ejendom, dvs. mod tinglyst pant. Hvor elproduktionsanlæg, herunder havvindmølleparker, kan anses som "fast ejendom" i tinglysningslovens forstand, er der derfor mulighed for at opnå realkreditfinansiering.
Den 14. december 2023 vedtog Folketinget en ændring af lov om fremme af vedvarende energi mv. (VE-loven). Ændringsloven indeholder bl.a. en ændring af ordlyden af VE-lovens § 25, stk. 4, hvorefter elproduktionsanlæg med tilhørende interne ledningsnet på søterritoriet og i den eksklusive økonomiske zone (EØZ) i tinglysningsmæssig forstand fremover skal anses som fast ejendom. Den tidligere ordlyd henviste alene til søterritoriet og ikke EØZ.
Den 21. november 2023 og den 30. november 2023 vedtog Folketinget desuden hhv. en ændring af lov om realkreditlån og realkreditobligationer mv. og en ændring af lov om tinglysning mv. Ændringslovene klarlægger, at der inden for en lånegrænse på 60 % af den faste ejendoms værdi kan ydes lån til ejendomme til brug for energiforsyningsvirksomhed, herunder havvindmølleparker, beliggende i EØZ. Ændringslovene klarlægger også, at det fremover vil være muligt formelt at tinglyse rettigheder over fast ejendom beliggende i EØZ. Ved opførelse af ejendom, herunder havvindmølleparker, på søterritoriet eller inden for EØZ skal der ske registrering hos Geodatastyrelsen med eget identifikationsnummer, og ejendommens placering skal være stedfæstet.
Samlet skaber de gennemførte lovændringer nye muligheder for realkreditfinansiering af elproduktionsanlæg, herunder havvindmølleparker.
Hvor det tidligere alene var muligt at realkreditbelåne elproduktionsanlæg, herunder havvindmølleparker, beliggende inden for søterritoriet (dækkende et område på 12 sømil eller ca. 22 km fra den danske kyst), er det nu muligt at realkreditbelåne havvindmølleparker beliggende inden for hele EØZ (dækkende et område på maksimalt 200 sømil eller ca. 370 km fra den danske kyst). Det er her, at de planlagte fremtidige havvindmølleparker skal ligge.
Lovændringerne kommer i forlængelse af et ønske fra realkreditinstitutterne om en klar og utvetydig lovgivning på området samt regeringens ønske om at understøtte udbygning af havvindmøller og øge konkurrencen om og mulighederne for at finansiere havvindmølleparker.
Lovændringerne trådte alle i kraft den 1. januar 2024.
Bech-Bruuns kommentarer
Hos Bech-Bruun ser vi positivt på lovændringerne, som vil bidrage til at styrke økonomien for kommende havvindmølleparker ved at give markedet adgang til en attraktiv og sædvanligvis billig realkreditfinansiering. De nye muligheder for realkreditfinansiering er derfor af væsentlig betydning for både projektudviklere, investorer og andre relevante aktører. Lovændringerne må også forventes at gøre det mere attraktivt for investorer at investere i havvindmølleparker i Danmark.
Som Green Power Denmark har påpeget i flere høringssvar til de nu gennemførte lovændringer, adresserer lovændringerne dog ikke behovet for at sikre muligheder for realkreditfinansiering af andet og mere end elproduktionsanlæg med tilhørende ledningsnet. Lovændringerne tydeliggør dermed ikke, om de nye muligheder for realkreditfinansiering ligeledes skal omfatte energiopsamlings-, konverterings- og lagringsanlæg, såsom PtX-anlæg. Dette ville i højere grad bidrage til at fremtidssikre reguleringen på området.