Nye rammevilkår skal fremme VE-anlæg på land
Den 12. december 2023 indgik et bredt flertal i Folketinget Klimaaftale om mere grøn energi fra sol og vind på land 2023 (”Aftalen”).
Hermed skal det i fremtiden være nemmere og hurtigere for VE-projektudviklere at etablere større VE-anlæg på land i form af energiparker, herunder hybridparker med både vindmøller, solceller og PtX-anlæg mv. Kravene til kompensation af naboer og lokalsamfund, der grænser op til VE-anlæg, øges samtidig.
Aftalen skal bidrage til en firedobling af elproduktionen fra VE-anlæg på land frem mod 2030. Elproduktionen fra VE-anlæg på land skal gå fra 12 milliarder kWh til 50 milliarder kWh, og det vurderes i Aftalen, at VE-anlæg på land vil fylde samlet 1,3 procent af Danmarks areal i 2030 mod 0,5 procent i dag.
Staten udpeger energiparker
I oktober 2023 indledte staten en dialog med kommunerne om udpegning af i alt 32 energiparker identificeret ved en landsdækkende screening og efter indmeldinger fra kommunerne og VE-projektudviklere.
De arealer, som staten efter dialog med kommunerne vurderer er egnede til etablering af energiparker, vil blive udpeget af staten med afsæt i en kommende lov om større energiparker.
Arealernes egnethed vil blive vurderet på baggrund af bl.a. mulighederne for placering af PtX-anlæg og lokale virksomheder i tilknytning til energiparkerne. Det er dog ikke oplyst, hvad der i øvrigt vil blive lagt vægt på ved vurderingen af, om et areal er egnet og kan udpeges som energipark.
Staten vil afholde supplerende ansøgningsrunder i 2024 og 2025, hvor kommuner og VE-projektudviklere kan melde ind med forslag om, at yderligere arealer udpeges som energiparker.
Færre arealmæssige begrænsninger for energiparker
Den nye lov om større energiparker vil indeholde særlige vilkår for de energiparker, som udpeges af staten.
Konkret skal den nye lov muliggøre, at der ved etableringen af VE-anlæg foretages en konkret afvejning af evt. beskyttelseshensyn til området overfor hensynet til etablering af VE-anlæg, hvor hensynet til etablering af VE-anlæg tillægges større vægt end hidtil.
Afvejningen vil føre til visse lempelser af reglerne på natur- og miljøområdet og inden for kulturbevaring mv. Efter en afvejning vil det også være muligt at dispensere fra naturbeskyttelses- og skovloven.
Der lægges med lempelserne op til dialog med VE-branchen og relevante grønne organisationer med henblik på etablering af en frivillig ordning, som skal tilskynde, at VE-projektudviklere etablerer erstatningsnatur og sikrer sameksistens mellem VE-anlæg og natur, herunder lavbundsjorde.
Staten kan overtage myndighedsbehandling
Det fremgår af Aftalen, at staten vil få mulighed for helt eller delvist at overtage myndighedsbehandlingen af miljøvurderinger og eventuelle miljøtilladelser. Behovet for statens overtagelse af myndighedsbehandling forventes endeligt afklaret efter dialog med kommunerne i foråret 2024.
Ministeren for byer og landdistrikter forventes desuden at udkomme med en solcellebekendtgørelse, der skal indeholde regler om de hensyn, som kommunernes planlægning bør varetage, i relation til f.eks. afstand til nabobeboelse, afskærmende beplantning og muligheder for multifunktionel arealanvendelse.
Krav om større kompensation til naboer og lokalsamfund
Aftalen stiller krav om øget kompensation til naboer og lokalsamfund, der grænser op til VE-anlæg. Det skal ske ved forøgelser af den allerede eksisterende grønne pulje og VE-bonusordningen.
Den grønne pulje øges med 150 procent og VE-bonusordningen med 50 procent. De nye satser vil få virkning fra juli 2024 med tidspunktet for byggetilladelse som skæringstidspunkt.
Som noget nyt vil VE-projektudviklere fremadrettet få mulighed for at indbetale til den grønne pulje i årlige rater, f.eks. over 5-10 år. Det vil også være muligt at dele udbetalinger fra den grønne pulje på tværs af nabokommuner, hvilket kan få betydning, når VE-anlæg opstilles tæt på grænsen mellem flere kommuner. Indbetalingerne til den grønne pulje og VE-bonusordningen vil fortsat være fradragsberettigede for VE-projektudviklere.
Der vil også fortsat kunne indgås frivillige aftaler med naboer og lokalsamfund på privatretligt grundlag, hvor VE-projektudviklere f.eks. betaler penge til naboer eller udbyder lokalt medejerskab for at styrke opbakningen til etablering af et VE-anlæg.
Bech-Bruuns kommentarer
Vi er positive over, at der nu sættes politisk fokus på at sikre en nemmere og hurtigere proces ved etablering af VE-anlæg på land.
Det er dog fortsat uklart, hvilke kriterier staten vil lægge vægt på ved vurderingen af, om et område er egnet til at blive udpeget som energipark og den indbyrdes vægtning mellem kriterier. Det skaber en vis usikkerhed om hvor mange og hvilke af de nuværende identificerede energiparker, som vil blive realiseret. Vi følger arbejdet med udpegning af energiparker tæt.
Vi ser også positivt på muligheden for hel eller delvis statslig overtagelse af dele af myndighedsbehandlingen, hvor det sikrer en hurtigere proces for VE-projektudviklere. Det lovgivningsmæssige grundlag for evt. statslig overtagelse og afgrænsningen mellem, hvornår det skal være muligt, mangler dog fortsat at blive endeligt fastlagt. Vi følger den politiske proces tæt.
Aftalen fra den 12. december 2023 kan findes her.