Gennem de seneste år er der sket en udvikling i tv-reklamer, så de vigtige oplysninger om tilbuddet ofte ikke fremgår af selve reklamen, men i en tekst i bunden af skærmen. Nu offentliggør Forbrugerombudsmanden en vejledning, der skaber klarhed på området.
Forbrugerombudsmanden offentliggør nu en vejledning med retningslinjer for, hvilke oplysninger der skal med i selve reklamen, og hvordan de skal præsenteres.
Vejledningen er lavet med inddragelse af Dansk Erhverv, Forbrugerrådet Tænk, TV 2, Dansk Annoncørforening, Kreativitet & Kommunikation, Danske Medier, Teleindustrien, BFE - Branchen ForbrugerElektronik, De Danske Bilimportører og Radio- og tv-nævnet.
Konstitueret forbrugerombudsmand, Benedikte Havskov Hansen, siger:
”Formålet med den nye vejledning er at sikre, at hovedbudskaberne i reklamerne er retvisende og afbalancerede, så det ikke er nødvendigt for annoncørerne at korrigere dem i en tekst. Desuden skal tv-seerne have mulighed for at nå at læse teksten. Det har de sjældent nu.”
Vejledningen slår fast, at det kan være vildledende, hvis væsentlige oplysninger og begrænsninger i tilbuddet står i en tekst i bunden af skærmbilledet. Derudover præciserer den:
- at tv-reklamer ikke må indeholde urigtige oplysninger, og at billed- og lydsiden skal give tv-seerne et retvisende og afbalanceret indtryk af ulemper, betingelser og begrænsninger for tilbuddet
- at tekster i tv-reklamer ikke bør blive brugt til at korrigere de oplysninger, der er i billeder og speak. Desuden bør overflødige oplysninger udelades, og teksterne bør have en vis størrelse, varighed og stå på en baggrundsfarve, så det er muligt at nå at læse dem
- at oplysninger, der har mindre betydning for tv-seernes bedømmelse af tilbuddet, i visse tilfælde kan udelades, så længe de står på tekst-tv eller en hjemmeside. Det kan fx være oplysninger om betalingsgebyrer, hvis forbrugeren har mulighed for at betale uden gebyr, og oplysninger om prisen for tale og data, hvis loftet i mobilabonnementet nås
Forbrugerombudsmandens vejledning træder i kraft den 15. januar 2015.
Se Forbrugerombudsmandens nye vejledning om markedsføring i tv-reklamer
her.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →