Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Nye krav til tv-reklamer

JURA § info
20/01/2015
Nye krav til tv-reklamer
JURA § info logo
Gennem de seneste år er der sket en udvikling i tv-reklamer, så de vigtige oplysninger om tilbuddet ofte ikke fremgår af selve reklamen, men i en tekst i bunden af skærmen. Nu offentliggør Forbrugerombudsmanden en vejledning, der skaber klarhed på området.

Forbrugerombudsmanden offentliggør nu en vejledning med retningslinjer for, hvilke oplysninger der skal med i selve reklamen, og hvordan de skal præsenteres.

Vejledningen er lavet med inddragelse af Dansk Erhverv, Forbrugerrådet Tænk, TV 2, Dansk Annoncørforening, Kreativitet & Kommunikation, Danske Medier, Teleindustrien, BFE - Branchen ForbrugerElektronik, De Danske Bilimportører og Radio- og tv-nævnet.

Konstitueret forbrugerombudsmand, Benedikte Havskov Hansen, siger:

”Formålet med den nye vejledning er at sikre, at hovedbudskaberne i reklamerne er retvisende og afbalancerede, så det ikke er nødvendigt for annoncørerne at korrigere dem i en tekst. Desuden skal tv-seerne have mulighed for at nå at læse teksten. Det har de sjældent nu.”

Vejledningen slår fast, at det kan være vildledende, hvis væsentlige oplysninger og begrænsninger i tilbuddet står i en tekst i bunden af skærmbilledet. Derudover præciserer den:

  1. at tv-reklamer ikke må indeholde urigtige oplysninger, og at billed- og lydsiden skal give tv-seerne et retvisende og afbalanceret indtryk af ulemper, betingelser og begrænsninger for tilbuddet

  2. at tekster i tv-reklamer ikke bør blive brugt til at korrigere de oplysninger, der er i billeder og speak. Desuden bør overflødige oplysninger udelades, og teksterne bør have en vis størrelse, varighed og stå på en baggrundsfarve, så det er muligt at nå at læse dem

  3. at oplysninger, der har mindre betydning for tv-seernes bedømmelse af tilbuddet, i visse tilfælde kan udelades, så længe de står på tekst-tv eller en hjemmeside. Det kan fx være oplysninger om betalingsgebyrer, hvis forbrugeren har mulighed for at betale uden gebyr, og oplysninger om prisen for tale og data, hvis loftet i mobilabonnementet nås


Forbrugerombudsmandens vejledning træder i kraft den 15. januar 2015.

Se Forbrugerombudsmandens nye vejledning om markedsføring i tv-reklamer her.

 


Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her.
Faglige videoer, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2022 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted